Stuurbekrachtiging (EPS unit) uitgevallen - R56 JCW N18 2012

QuintenVP
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 mei 2014, 16:12

Stuurbekrachtiging (EPS unit) uitgevallen - R56 JCW N18 2012

30 dec 2019, 19:31

Hey iedereen,

Wie kan er mij wat meer vertellen over de elektronische stuurbekrachtiging bij een R56 JCW uit 2012 met N18 motor?

Helaas, vorige week in botsing gekomen met een paaltje langs de zijkant van de weg. Dit rechts vooraan net onder het rijlicht en boven de voorbumper.

Hierbij was er een stevige schok te bemerken en wat schade aan de carrosserie, maar ook de stuurbekrachtiging was uitgevallen na deze kleine botsing.

De stuurbekrachtiging (EPS) unit zit links vooraan op de stuureenheid en is dan ook zeker en vast niet geraakt bij de botsing.

Na een bezoekje aan de garage zonet kwam de EPS functiegraad 4 foutmelding naar boven en zou deze vervangen moeten worden. Dit is een dure herstelkost, maar gezien de wagen verder normaal rijdt (geen trilling of afwijking in het sturen) en er enkel schade aan de carrosserie is lijkt het mij vreemd dat de EPS unit het leven heeft gegeven?!

Kan deze storing dus ook puur te wijten zijn aan een slecht elektrisch contact, gesprongen zekering of zijn deze EPS units enorm vatbaar voor schade wanneer de ophanging en stuuras een tik krijgen?

Alvast bedankt voor de tips en meer info over deze EPS units en foutmelding.

Afbeelding

Fijn 2020 alvast!
Bijlagen
IMG_6995.jpg
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: Stuurbekrachtiging (EPS unit) uitgevallen - R56 JCW N18 2012

30 dec 2019, 21:10

Ik zou eerst graag willen weten welke codes er in de EPS staan. Zijn ze te wissen? Komen ze gelijk terug?

Als ik het nu goed begrijp werkt de EPS dus nu ook niet? Staat het stuur recht tijdens het rijden? Kan me voorstellen dat als een wiel een tik heeft gehad van een stoeprand dat het hele stuurhuis ook een tik heeft gehad en mogelijk ook de electro motor.
QuintenVP
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 mei 2014, 16:12

Re: Stuurbekrachtiging (EPS unit) uitgevallen - R56 JCW N18 2012

31 dec 2019, 10:24

Manick schreef:
30 dec 2019, 21:10
Ik zou eerst graag willen weten welke codes er in de EPS staan. Zijn ze te wissen? Komen ze gelijk terug?

Als ik het nu goed begrijp werkt de EPS dus nu ook niet? Staat het stuur recht tijdens het rijden? Kan me voorstellen dat als een wiel een tik heeft gehad van een stoeprand dat het hele stuurhuis ook een tik heeft gehad en mogelijk ook de electro motor.
Hey Manic,

Ik heb helaas de exacte DTC foutcode niet medegedeeld gekregen door de garage. Ben ook niet in het bezit van een OBD-II scanner dus kan niet meteen de specifieke code uitlezen.

Mocht er iemand van de regio Antwerpen een OBD-II scanner hebben om de wagen correct uit te lezen, mag dit steeds natuurlijk.

EPS werkt nu niet meer, correct. Stuur heeft en zeer kleine tilt naar links tijdens het rijden, maar kan niet met 100% zekerheid zeggen of dit voor de botsing ook zo was.

Spoorstangen zijn 2 maanden geleden ook vervangen en de wagen is uitgelijnd toen.

De wagen rijdt voorts correct en het stuur trilt niet.

Volgens de garage diende meteen de hele EPS unit (onderdeel nummer: 32 10 6 856 878) vervangen te worden. Toch tikkeltje vreemd wanneer er overigens niet meteen iets te bemerken is aan het stuur- en rijgedrag...

Dank voor de hulp!

Terug naar “Exterieur”