Vochtig interieur (softtop)

Albertine
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 dec 2019, 11:42

Vochtig interieur (softtop)

12 jan 2020, 12:20

Goedemiddag, ik heb een heel leuke mini cabrio (2010), maar ik heb geconstateerd dat de softtop aan de binnenkant flink vochtig is. Iemand ervaring en tips wat ik hieraan kan doen? De achterbank is zelfs vochtig.... Heeft iemand tips voor een goede afdekhoes? Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Vochtig interieur (softtop)

12 jan 2020, 17:17

Albertine,

Ik zou eerst eens beginnen met lucht-ontvochtigers. Je hebt van die zakjes die je in je auto plaats en afhankelijk van de grote kan die tot een liter vocht opnemen. Ze zijn ook regenereerbaar met andere worden, na een aantal maanden als ie geen vocht meer opnemen kun je ze binnen weer laten drogen (bv op verwarming) en als vocht verwijderd is kun je ze weer opnieuw gebruiken.

In de winter heb je dat nu eenmaal, door de temperatuurwisselingen, in een cabrio natuurlijk wat meer dan in een hardtop. Heb je airco dan deze ook altijd in de winter gebruiken omdat een airco enigszins vocht uit de lucht haalt.

Een afdekhoes kan ook maar als je dat over een natte kap legt dan heb je weer kans dat de kap vochtig blijft en het probleem misschien zelfs groter wordt en je ook eerder schimmel vorming krijgt. Hiernaast ook wel gelezen dat je een kap goed moet onderhouden en deze op zijn tijd moet impregneren maar zelf geen ervaring mee, misschien dat ander NewMINIclub leden met een cabrio hier op kunnen reageren.

Link naar voorbeeld van ontvochtigers voor in auto: https://www.winparts.nl/schoonmaken-bes ... c1455.html

Succes,

Milco
Vespaman
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 87
Lid geworden op: 18 apr 2019, 16:43

Re: Vochtig interieur (softtop)

13 jan 2020, 19:19

Ontvochtiger helpt inderdaad. Bij de Action heb je al zo een zakje voor een paar euro.
Kap inderdaad impregneren, bij de BMW/MINI dealer heb je er speciaal schoonmaakmiddel voor, daarna de kap inderdaad impregneren met dat spul. Kost wel wat geld, maar gebruik het al jaren voor de kap van de BMW. Moet wel eerlijk zeggen dat hij altijd in de garage gestald wordt. Ook om te voorkomen dat hij groen uitslaat.
Zou ook nog eens goed checken of hij wel overal waterdicht is. Een stiknaadje los kan al een probleem worden.

Terug naar “Exterieur”