Mini R56 mistachterlicht gaan aan bij wanneer de lichten worden aangeschakeld

Valerio
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 sep 2021, 16:00

Mini R56 mistachterlicht gaan aan bij wanneer de lichten worden aangeschakeld

07 nov 2021, 15:03

Recent kocht ik een Mini R56 voor mijn zoon. De wagen werd gekeurd verkocht, hetgeen betekent dat ophanging, verlichting etc. Dus in orde zijn.
Aangezien mijn zoon nog aan het leren rijden is heeft de auto een tijdje stilgestaan.

De wagen is 10j oud en ik vermoed dat de accu zijn beste tijd gehad heeft want na een maand stilstand heb ik de wagen moeten starten met startkabels.

Nu blijkt dat wanneer de lichten worden ingeschakeld, het mistachterlicht gaat branden.. in het Dashboard zie je echter geen indicatie dat het licht aan is.
Als ik het mistachterlicht aandoe, gaat wordt dit wel getoond in het Dashboard maar gaat het mistachterlicht niet aan of uit.

Ik krijg geen foutmelding, heb al geprobeerd o de contacten van de lamp zuiver te maken maar d’r helpt niet.

Kan het zijn dat doordat de accu leeg was, de wagen moet gereset worden of dat de accu stuk is en dit voor dit vreemd gedrag zorgt?

Heeft het mistachterlicht een relais die mogelijk stuk is gegaan.

Zoals aangegeven werkte dit perfect toen ik de auto kocht want anders zou hij niet door de autokeuring geraakt zijn.

Bedankt voor jullie raad!
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3231
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Mini R56 mistachterlicht gaan aan bij wanneer de lichten worden aangeschakeld

07 nov 2021, 15:29

De mistachterlicht(en) aan de achterzijde worden aangestuurd vanuit de module links in de beenruimte van de bestuurder. Kabels lopen van de module naar achteren naar je mistachterlicht.

Heb je via een OBD scanner al en keer je OBD (errors) uitgelezen? Kan zijn dat er errors weggeschreven staan van deze module die je kan resetten en het probleem oplost.

Gr. Milco
Valerio
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 sep 2021, 16:00

Re: Mini R56 mistachterlicht gaan aan bij wanneer de lichten worden aangeschakeld

07 nov 2021, 21:43

Beste Milco,

Bedankt voor je reactie. De wagen inderdaad heel wat error codes (40). Ik heb ze allemaal gereset en nadien ze opnieuw uitgelezen. Ik krijg nog steeds 2 error codes op de verwarming/airco (E72B en E72C - CAN Message position FH BFT) hoewel de airco het perfect doet. Maar dat zoek ik later wel uit.

Hoewel dus alle andere error codes gewist zijn gaat het mistachterlicht nog steeds meteen branden als ik de lichten aansteek.

Wat me wel opvalt is dat de accu maar 56% geladen is en dat terwijl er net een 40-tal km met de wagen waren gereden. De alternator heb ik ook nagemeten en die geeft 14,4V. Dus de batterij wordt wel bijgeladen maar houdt zijn capaciteit niet.

Zou het kunnen dat dit aan de oorzaak ligt van het probleem met het mistachterlicht?

Ik zal morgen ook even het relais controleren.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Mini R56 mistachterlicht gaan aan bij wanneer de lichten worden aangeschakeld

07 nov 2021, 22:32

Heb je standaard je dimlichten op aan staan, dus dat ze gaan branden als je het contact aanzet?
Zo ja, brandt het mistlicht ook als je de dimlichten uit zet?
Wel vervelend zulke storingen, hopelijk snel opgelost!
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Mini R56 mistachterlicht gaan aan bij wanneer de lichten worden aangeschakeld

07 nov 2021, 22:49

FH BFT, dat is denk ik het raam aan passagierskant (FensterHeber BeiFarhrer Tür). Dat zit in de FRM-module, FussRaumModule. Vandaar uit worden ook de verlichting aangestuurd. Dus mogelijk hebben de fouten en brandend mistlicht wel iets met elkaar te maken.
Ik zou als eerste die module bekijken op vocht(schade), en eventueel alle stekker eens re-seaten (eraf/erop).

Afbeelding

https://www.car-auto-repair.com/frm-foo ... -all-here/
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3231
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Mini R56 mistachterlicht gaan aan bij wanneer de lichten worden aangeschakeld

07 nov 2021, 22:57

Precies die module bedoelde ik Robert, kon even niet op de naam komen :icon_top: . Die stuurt onder andere de mistachterlicht(en) aan.
De stekker eindigend op 260 en 261 aan de rechterzijde van de module checken op corrosie/vuil wat Robert terecht aangeeft.
Daarnaast zou ik inderdaad de accu vervangen cq laten checken, hebben ze zo gezien met een capaciteit meetinstrument.

Succes
Ricardo R50
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 nov 2020, 19:12

Re: Mini R56 mistachterlicht gaan aan bij wanneer de lichten worden aangeschakeld

04 okt 2022, 10:43

Stuurt deze module ook de mist voorlichten aan ?
Deze branden namelijk niet bij mij
De licht controle van de mist voor en achter heb ik uit gezet anders krijg ik elke keer de melding in de midden teller het driehoek teken
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Mini R56 mistachterlicht gaan aan bij wanneer de lichten worden aangeschakeld

04 okt 2022, 21:07

Ja, alles van verlichting wordt aangestuurd door de FRM-module. Zitten er toevallig LED's in de mistlampen, ook dat kan voor storingsmeldingen zorgen namelijk.
En de mistlampen voor branden alleen bij ingeschakelde dimlicht of stadslicht, net zoals mistachterlicht zou moeten werken.
Ricardo R50
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 nov 2020, 19:12

Re: Mini R56 mistachterlicht gaan aan bij wanneer de lichten worden aangeschakeld

05 okt 2022, 16:24

Voor mistlampen zitten er niet in
Geprobeerd met osram led en gewone halogeen lampen
Echter geen ging branden
Ook geen lampje in de midden teller
En dit ook geprobeerd met mist achter lamp
Led en gewoon niks ging branden en ook niet het lampje in de midden teller

Terug naar “Exterieur”