ketting of riem ?

ELzen72
Nieuw Lid
Nieuw Lid
    Windows 10 Chrome
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jul 2021, 13:27

ketting of riem ?

19 jul 2021, 16:01

hoi vraagje ...lees wat over distributie riem vervangen verstandig is
nu heb ik een clubman uit 2008 DIESEL gekocht en vraag me af of iemand weet of deze een riem of een ketting heeft.
misschien nog verdere tips om een en ander te regelen, olie in de motor ga ik geheel vervangen , alle filters.
maar is het ook slim de automaat olie te vervangen,
ik heb niet veel gegevens van onderhoud en de mini heeft 250.000 gelopen.

alvast bedankt voor dit te lezen ...
grroet Rene
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Rosmalen
    Windows 10 Chrome
Berichten: 6483
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: ketting of riem ?

19 jul 2021, 16:18

Er is een diesel die heeft idd een riem, maar welke precies weet ik niet.

Wat ik wel weet; als jij niet weet wanneer die vervangen is, dan zou ik m laten vervangen.
Als er iets mee gebeurd ben je verder van huis
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI F56S | JCW-trim | custom striping | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Coen2
One wheel wonder
One wheel wonder
    Macintosh Safari
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 okt 2020, 15:15

Re: ketting of riem ?

19 jul 2021, 21:04

Die heeft een rubberen tandriem en dient om de 240.000 duizend kilometer te vervangen worden of om de 10 jaar. En bij de bmw was het vervangen ongeveer 2500 euro inclusief waterpomp dien je er altijd bij te doen. En bij Hoekstra in alphen aan den Rijn waren de kosten ook inclusief waterpomp 1450 ,- euro. Ja het is een dure reparatie maar door de krapte dient er heel veel uitgebouwd worden.

Veel succes met je mini en o ja doe er af en toe v power diesel erin daar blijven je verstuivers heel van en je roetfilter blijft dan ook goed. Door zuinig te zijn heb ik met mijn mini clubman r55 ruim 420.000 kilometer gereden. En bij ongeveer 350.000 kilometer gaat je dynamo kapot. En dan bij 325.000 gaat je koppeling er aan. Maar voor de rest is het een super betrouwbaar blok mits je echt om de 150000 kilometer je olie vervangt want dat wil snel vervuilen want er zit maar 3,5 liter in maar goed dat zijn de kosten niet.
ELzen72
Nieuw Lid
Nieuw Lid
    Windows 10 Chrome
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jul 2021, 13:27

Re: ketting of riem ?

20 jul 2021, 03:10

ok .. tijd om m te vervangen dus. Ik ga er achteraan oa bij Hoekstra eens informeren.
Heel misschien is die reeds vervangen want er is met witte stift iets opgeschreven naast het motorblok met een vage km stand , lijkt 205 ... te staan . zal er eens foto van maken.
Mocht die reeds vervangen zijn hoop ik dat mn monteur het er aan kan zien zoniet dan toch maar voor de zekerheid vervangen want ik heb al een vermoeden dat ik deze echt niet weg ga doen voorlopig. Heb genoeg ruimte , auto kost niet veel in belasting en verzekering en het is geweldig rijden. Heb ook nog een DAF 55 coupe staan en ik kan iedereen aanraden minimaal een keer in je leven met zon variomatic te gaan rijden, er is geen andere auto op de wereld die zo rijd.
maar ik dwaal erg af ...

bedankt voor de tips , echt blij mee morgen vPOWER tanken
groet Rene
Coen2
One wheel wonder
One wheel wonder
    Macintosh Safari
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 okt 2020, 15:15

Re: ketting of riem ?

21 jul 2021, 20:32

Ja je kan het betervmaar voor de zekerheid dan vervangen en alles. En klopt het is een topper in de vaste kosten maar wel mits goed onderhoud want het blijft een Peugeot blokje. O ja en wat hij ook heel fijn vindt om af en toe lekker tussen de 130 en 160 dan brandt je alles lekker schoon in de roetfilter en vergeet niet bij zo grote beurt om het zakje een soort van ad bleu te vervangen vaak is dit zakje al leeg voordat het lampje gaat branden en dan loopt het roetfilter wel snel vol. En je wilt niet weten wat dat ding kost …
ELzen72
Nieuw Lid
Nieuw Lid
    Windows 10 Chrome
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jul 2021, 13:27

Re: ketting of riem ?

25 jul 2021, 23:41

het zakje een soort van ad bleu te vervangen..
wow dat wist ik niet
inmiddels op v power aan het rijden , en afspraak gemaakt voor grote beurt , daarna eens overleggen wat te doen want het is nu zo erg dat ik al voor een nieuwer type met minder km aan het kijken ben met meer luxe maar dan nog wel dit model met enkel zijdeurtje.
is het dan ook beter te kijken voor eentje met bmw motor en vanaf welk bouwjaar zit er dat in ?

weer bedankt
Coen2
One wheel wonder
One wheel wonder
    Macintosh Safari
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 okt 2020, 15:15

Re: ketting of riem ?

26 jul 2021, 08:50

Het model r55 kreeg een flinke kwaliteit impuls in 2011 te herkennen aan het interieur met alleen maar zwarte knoppen in het midden console bij jouw is dat nog zilver geverfd de knopjes. Hier kwam toen bij de diesel gelijk een echt bmw blok in te weten 2.0 liter sd en dat blok moet je eigenlijk hebben dat is iets van 143 pk en kwam uit de bmw 118d of 120d. En de andere motor bleef een Fransman en was een 1.6 overigens hebben ze dat blokje ook aangepakt met een grotere olie reserve en ook een verbeterende roetfilter en alles.
Als je mij zou moeten vragen in kosten dan is de 1.6 het meest slimme want lagere kosten ook in onderhoud en je kan er nog bij dingen als monteur. Maar wil je echt genieten en alles dan is zo mini cooper sd echt top lekker zuinig en geen rubberen ketting erin. Maar een nadeel is er ook bij geen juist of stip onderhoud dan gaat de ketting rammelen en bij hogere kilometer stand ook. En nog een nadeel het blok is voor de rest super sterk en alles alleen ja het is echt een bmw blok ! Waar het andere motor van de Franse slag is dus een roetfilter nog te betalen is betaal je bij bmw het vier dubbelen en alles.
En ja ik zelf ben 2 jaar geleden overgestapt na dat ik deze 2 had gereden. Naar een model sd uit oktober 2014 een diesel dus ook.
Maar heel bewust want ondanks dat de r55 het leukste model. Is dit toch echt nu een volledig bmw model met alle voordelen ervan bij want bij slechte weersomstandigheden heb je niet meer het gevoel dat je in een klein koektrommeltje maar is ook de isolatie beter de stoelen en alles is gewoon weg top. En omdat ik een blok motor blok van bmw van na de zomer is heb ik geen rammelende kettingen meer of ander gedoe. En dat met ik nog steeds aan de garage rekeningen want wat is dit model op alle vlakken in kwaliteit toegenomen. Prijzen van de f56 beginne op diesel vlak op ongeveer ruim 10.000 en o ja wat zijn de diesel hier met Nederlands vreselijk kaal dus ik zou anders eens verder kijken heb ik ook gedaan want led lampen sportstoelen is toch wel een must.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”