Ik ben de keerring van mijn MIni One 2010 aan het vervangen. Op zich niet zo heel ingewikkeld.
Maar ik ben nog op zoek naar het stofkapje wat op de as zit. Die van mij is behoorlijjk gehavend.
Op de website van Ekris gezocht maar daar is zo’n kapje niet te vinden. Ik heb wat YouTube videos gevonden waar zo’n kapje wel te zien is.
In het werkplaatshandboek zie ik ze ook niet zo gauw en ook niet in het Haynes manual
Gebeld met Ekris maar ze kennen dat kapje niet. Ze vertellen me dat het waarschijnlijk is komen te vervallen. Dat zou kunnen maar dan ligt die keerring toch wel redelijk open en bloot!
Weet iemand waar ik het over heb en heeft iemand wellicht een onderdeelnummer, of kan bovenstaande bevestigen?
Jeroen
Kapje voor keerring rechts
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Re: Kapje voor keerring rechts
Welke keerring bedoel je? Ik heb wat gepoogd te vinden bij de krukas. Enige wat is zie is de keerring die achter het vliegwiel zit. Maar in die uitleg kom ik niet ergens een stofkapje tegen. Heb je mogelijk wat meer info, of fotootje, oid? Dan kan ik nog wel wat verder zoeken... Oh, en heb je het N12 of N16 motorblok, want 2010 zit net zo'n beetje op de overgang naar de facelift.
- JeroenD
- Leerling Mini lid
Bericht
Het gaat om de keerring van de rechter aandrijfas. N16 blok
Hier een foto van het kapje nog op de as
[attachment=0]IMG_8223.jpeg[/attachment]
Het kapje
[attachment=1]IMG_8239.jpeg[/attachment]
Ik heb het idee dat het kapje wellicht er vroeger op zat met een andere keerring. Hier zie je ook de nieuwe (en oude) keerring. Op de keerring zie je ook zo'n stalen kapje zitten. Dit is sowieso al een waterafvanger. Het plastic kapje zit tegen dit stalen kapje. Maar dat draait volgens mij direct stuk op dat stalen kapje.
[attachment=2]A7B8CEAF-769D-4BD1-A928-C83839385FD7.jpeg[/attachment]
Jeroen
Hier een foto van het kapje nog op de as
[attachment=0]IMG_8223.jpeg[/attachment]
Het kapje
[attachment=1]IMG_8239.jpeg[/attachment]
Ik heb het idee dat het kapje wellicht er vroeger op zat met een andere keerring. Hier zie je ook de nieuwe (en oude) keerring. Op de keerring zie je ook zo'n stalen kapje zitten. Dit is sowieso al een waterafvanger. Het plastic kapje zit tegen dit stalen kapje. Maar dat draait volgens mij direct stuk op dat stalen kapje.
[attachment=2]A7B8CEAF-769D-4BD1-A928-C83839385FD7.jpeg[/attachment]
Jeroen
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Dit viel mij op in de uitleg van TIS:
Er wordt blijkbaar een 'assenbly tool' gebuikt om de keerring te beschermen als je de as plaatst. De tool zou geleverd worden bij de keerring, als ik het goed lees/vertaal. Is het deel wat je nu zoekt een restant van die assembly tool??- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Of is het nummer 6 uit dit overzicht: https://shop.ekris.nl/mini/nl/52158-min ... 33/23_1074 ??
- JeroenD
- Leerling Mini lid
Bericht
Nee, die nummer 6 is de keerring zelf. zo’n tooltje zou wel handig zijn want ik heb inmiddels de keerring beschadigd!
Het kapje staat nog in de tekening van de aandrijfas of de de tekening van de bak.
Jeroen
Het kapje staat nog in de tekening van de aandrijfas of de de tekening van de bak.
Jeroen
- JeroenD
- Leerling Mini lid
Bericht
Heb net nog eens even goed zitten kijken in de TIS en de foto uitvergroot. Ik denk dat je gelijk hebt. Wat ik dacht dat een soort van stofkapje is/was is vermoedelijk die assembly tool. Die hadden ze er gewoon af moeten halen. Ik haal vanmiddag mijn nieuwe keerring op, zal eens vragen wat ze er van vinden.
Overigens, iedere Youtuber schuift die aandrijfas zo op het handje er weerzin zonder tooltje. Ik heb het vaak genoeg gedaan bij andere auto’s. Maar met de Mini wil het terugplaatsen niet goed lukken. Zondag komt een vriend helpen. Met zijn tweeen gaat het hopelijk net iets makkelijker.
Bedankt voor het meedenken.
Jeroen
Overigens, iedere Youtuber schuift die aandrijfas zo op het handje er weerzin zonder tooltje. Ik heb het vaak genoeg gedaan bij andere auto’s. Maar met de Mini wil het terugplaatsen niet goed lukken. Zondag komt een vriend helpen. Met zijn tweeen gaat het hopelijk net iets makkelijker.
Bedankt voor het meedenken.
Jeroen
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
https://shop.ekris.nl/mini/nl/52158-min ... 65/24_1063
En dan is er ook nog nummer 10 op dit diagram, geen stofkap, maar ook een keerring. En het lijkt erop dat er dan ook nog een O-ring gebruikt moet worden. Maar goed, als het goed is heb je al een nieuwe keerring gehaald (en komt dit berichtje te laat).
En dan is er ook nog nummer 10 op dit diagram, geen stofkap, maar ook een keerring. En het lijkt erop dat er dan ook nog een O-ring gebruikt moet worden. Maar goed, als het goed is heb je al een nieuwe keerring gehaald (en komt dit berichtje te laat).
- JeroenD
- Leerling Mini lid
Bericht
Ik heb gisteren uitgebreid bij Dusseldorp gesproken over dit “kapje”. Is dus geen kapje, is inderdaad een tooltje om de as door de keerring te geleiden. Alleen ze hebben geen idee hoe dit bestellen. Komt niet mee met de keerring. In hun bestelling geen opmerking dat je het bij deze keerring moet meegestellen. Volgens de monteur lijkt het erop dat het soms wel en soms niet mee komt.
Ik heb in ieder geval weer een nieuwe keerring. Morgen met zijn tweeen nog een keer opnieuw proberen. Duimen maar!
Jeroen
Ik heb in ieder geval weer een nieuwe keerring. Morgen met zijn tweeen nog een keer opnieuw proberen. Duimen maar!
Jeroen
Onze sponsors