R55 Distributieketting vervangen (hulp gevraagd)

Gebruikersavatar
Cooperdriver
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roerdalen
Berichten: 1499
Lid geworden op: 28 sep 2005, 21:15

Re: R55 Distributieketting vervangen (hulp gevraagd)

14 sep 2014, 01:31

duif44 schreef:onlangs nog bij bmw/mini dealer laten vervangen 1355,-, toen nog even langsgegaan met de coulanceregeling (tros rader aflevering) en de prijs was nog 600,- tadaa (wel een beetje kabaal gemaakt hoor)
Dan hebben ze je nog teveel laten betalen, bij die van mij is in februari (R55 was toen 6 jaar oud) alles vervangen (tandwielen, ketting, spanner, geleiders, Vanos en magneetventiel) kosten was iets van € 5,60 voor klein materiaal, wat de dealer niet via MINI Nederland gedeclareerd kreeg via de coulance regeling.
Tevens heb ik al die dagen gratis vervangend vervoer gekregen. (valt ook onder de coulance regeling)

Hiervoor helemaal geen kabaal hoeven te maken, dus ik zou nog maar eens terug gaan naar je dealer.
S-67
Be Mini
Be Mini
Locatie: Veendam / Breda
Berichten: 425
Lid geworden op: 28 mei 2010, 23:14

Re: R55 Distributieketting vervangen (hulp gevraagd)

16 sep 2014, 13:08

Ze moeten eerst een diagnose stellen en kijken of ketting uitgerekt is of niet, pas als hij te lang is gaan ze coulance aanvragen bij BMW Nederland. Die diagnose kost 200 euro. Bij Renova hebben ze verder niet verteld of er op alles coulance wordt gegeven door BMW Nederland, persoonlijk denk ik alleen op onderdelen, maar dat kost niks. Mooi dat er in ieder geval voorbeelden zijn van mensen die buiten hun garantie om wel op alles coulance hebben gekregen want met deze concrete voorbeelden kunnen anderen weer bij hun dealer aankloppen zodat mensen met een gerust hart weer met de mini kunnen rondrijden.
Voorwaarde is wel dat de auto altijd dealer onderhouden moest zijn.

@cooperdriver misschien handig om bij te vermelden welke dealer jij dit hebt laten doen? Ik ga er daarnaast vanuit dat jij geen garantie meer had?
Beetle
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: s-Heerenhoek
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2011, 23:06

Re: R55 Distributieketting vervangen (hulp gevraagd)

17 sep 2014, 11:13

S-67 schreef:Ze moeten eerst een diagnose stellen en kijken of ketting uitgerekt is of niet, pas als hij te lang is gaan ze coulance aanvragen bij BMW Nederland. Die diagnose kost 200 euro. Bij Renova hebben ze verder niet verteld of er op alles coulance wordt gegeven door BMW Nederland, persoonlijk denk ik alleen op onderdelen, maar dat kost niks. Mooi dat er in ieder geval voorbeelden zijn van mensen die buiten hun garantie om wel op alles coulance hebben gekregen want met deze concrete voorbeelden kunnen anderen weer bij hun dealer aankloppen zodat mensen met een gerust hart weer met de mini kunnen rondrijden.
Voorwaarde is wel dat de auto altijd dealer onderhouden moest zijn.

@cooperdriver misschien handig om bij te vermelden welke dealer jij dit hebt laten doen? Ik ga er daarnaast vanuit dat jij geen garantie meer had?
Dat de auto dealer onderhouden moet zijn is geen pre, en de diagnose kostte mij ook geen cent. En ook montage wordt vergoed. Zelfde geval bij de waterpomp turbo, ook hier wordt alles vergoed. Van garantie is geen sprake als er een terugroepactie is. Je kan bij een dealer langs gaan en laten checken welke acties er zijn voor jouw auto.
S-67
Be Mini
Be Mini
Locatie: Veendam / Breda
Berichten: 425
Lid geworden op: 28 mei 2010, 23:14

Re: R55 Distributieketting vervangen (hulp gevraagd)

17 sep 2014, 18:31

Alleen is er met betrekking tot deze ketting geen terugroepactie.

Dit werd mij tenminste verteld bij Renova toen ik daar over ging informeren. Diagnose 200 euro. Coulance voorwaarden alleen als dealer onderhouden is mocht auto geen garantie meer hebben. Vind het toch frappant dat er zoveel verschillen zijn met verschillende BMW dealers.

Waterpomp turbo was namelijk wel een officiële terugroepactie.
Gebruikersavatar
Cooperdriver
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roerdalen
Berichten: 1499
Lid geworden op: 28 sep 2005, 21:15

Re: R55 Distributieketting vervangen (hulp gevraagd)

17 sep 2014, 21:01

S-67 schreef: @cooperdriver misschien handig om bij te vermelden welke dealer jij dit hebt laten doen? Ik ga er daarnaast vanuit dat jij geen garantie meer had?
Ik heb het bij Breeman (R'dam) laten doen, na eerst contact met Mini Nederland gehad te hebben.
Ik heb Mini Nederland uitleg gegeven dat n.a.v. de distributie problemen bij vele Mini rijders, de uitzending van Tros Radar, non conformiteitsbeginsel, Rechtsbijstand, Mini forum enz. enz. de klanten bij de dealers op heel veel verschillende manieren geholpen werden n.a.v. de ratel problemen door de distributie.

Mini Ned. heeft mij toen toegezegd dat de dealers sinds de uitzending van Tros radar eenduidige richtlijnen hebben gehad hoe ze dergelijke klachten af moeten handelen (een ruime coulance regeling toepassen).
Als de klanten hierover klachten hebben kunnen zij kontakt met Mini Ned. opnemen.

Overigens, Ik had inderdaad geen garantie meer en het verhaal staat hier viewtopic.php?f=46&t=29456
:oops: was alweer in 2013 die reparatie

b.t.w. € 200,= onderzoekskosten :s zijn ze gek geworden bij Renova of zo.
JCS Cooper
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Dordrecht
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 jan 2012, 21:00

Re: R55 Distributieketting vervangen (hulp gevraagd)

17 sep 2014, 22:56

Januari 2014 moest mijn distributieketting, tandwielen, etc. vervangen worden. Mijn Cooper (2007) is in onderhoud bij Beek, maar vanwege urgentie moest ik naar Dubbelstein in Dordrecht. Kosten €1800,-!!
Ik begon over Tros Radar, maar er werd kortweg gezegd dat de garantie van 2 jaar ruim voorbij was.
Ik was geen klant bij Dubbelstein en ze wilden waarschijnlijk geen moeite voor ij doen. Heb vervolgens contact gezocht met Mini Nederland en ook daar zeiden ze dat de garantie voorbij was. M.a.w. alle kosten voor mijzelf. Mijn auto heeft altijd zijn onderhoud gehad en vervangen van de distributieketting staat daar niet bij (Ik heb geen S maar gewoon een Cooper en toch een uitgerekte ketting). Men had er geen boodschap aan.
Als ik dus bovenstaande regelingen lees van coulance tot volledige vergoeding dan word ik opnieuw boos. Wat een slechte afhandeling, een merk als MINI onwaardig!
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: R55 Distributieketting vervangen (hulp gevraagd)

17 sep 2014, 23:01

hoe merk je eigenlijk als de ketting uitgerekt is? hoor je dat met rijden?
Afbeelding
JCS Cooper
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Dordrecht
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 jan 2012, 21:00

Re: R55 Distributieketting vervangen (hulp gevraagd)

17 sep 2014, 23:12

Mijn motor liep heel onregelmatig, kwam niet op toeren en hortend en stotend ben ik bij de dealer aangekomen. Pas na een paar dagen kwam men bij de (zeer) uitgerekte distributieketting uit.
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: R55 Distributieketting vervangen (hulp gevraagd)

17 sep 2014, 23:28

maar normaal ketting vervangen kost toch geen 1800 euro? of wel ...
Of had je al schade aangericht met doorrijden ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cooperdriver
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roerdalen
Berichten: 1499
Lid geworden op: 28 sep 2005, 21:15

Re: R55 Distributieketting vervangen (hulp gevraagd)

18 sep 2014, 14:40

speedy schreef:hoe merk je eigenlijk als de ketting uitgerekt is? hoor je dat met rijden?
Dan krijg je bij een S de bekende dieselratel bij een koude start (meestal als de temp. < 7 graden is).
Hoe het bij een Cooper is weet ik niet, en volgens mij is de regeling alleen voor de S versie.

@JCS Cooper probeer het eens via je rechtsbijstandverzekering en de non conformiteitsregeling.
speedy schreef:maar normaal ketting vervangen kost toch geen 1800 euro? of wel ...
Of had je al schade aangericht met doorrijden ?
Als ze alles moeten vervangen, ketting,tandwielen, geleiders, spanner enz. valt het nog mee :oops:
JCS Cooper
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Dordrecht
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 jan 2012, 21:00

Re: R55 Distributieketting vervangen (hulp gevraagd)

19 sep 2014, 00:01

Er was gelukkig nog geen ernstige schade aan de motor aangebracht. Ze hebben inderdaad alles vervangen dus ketting, tandwielen, spanners, e.d. Vandaar de hoge rekening.
Ik ga nu zeker mijn rechtsbijstandsverzekering aanschrijven. Wat houdt de nonconformiteitsregeling eigenlijk in?
Gebruikersavatar
Cooperdriver
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roerdalen
Berichten: 1499
Lid geworden op: 28 sep 2005, 21:15

Re: R55 Distributieketting vervangen (hulp gevraagd)

19 sep 2014, 00:22

google is my friend :P

http://www.conformiteit.nl/conformiteit ... iteit.html

of

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/consu ... k-product/

enz. enz.

m.a.w. Juristenvoer :wink:
JCS Cooper
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Dordrecht
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 jan 2012, 21:00

Re: R55 Distributieketting vervangen (hulp gevraagd)

19 sep 2014, 22:45

OK. Bedankt voor de info! :icon_top:
Niewe Mini rijder
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 sep 2014, 16:56

Re: R55 Distributieketting vervangen (hulp gevraagd)

02 okt 2014, 21:17

Beste Mini rijder,
Ik heb ook problemen met ketting en vanos bij mijn Mini Cooper uit 2007 (geen Cooper S). Bij de dealer zeiden ze dat de vergoeding voor de kosten van de reparatie alleen voor Cooper S gelden en niet voor gewone Cooper. Eigenlijk een beetje oneerlijk. Weet je inmiddels iets meer of heb je meer stappen ondernomen?
mithat
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 mar 2018, 12:11

Re: R55 Distributieketting vervangen(Hulp gevraagd)

21 mar 2018, 14:05

bram231 schreef:Jaa scheelt volgensmij enorm veel geld...
Wil misschien in de toekomst leden erbij gaan helpen die ook hun distributieketting vervangen willen hebben.
Wat vraag je voor vervangen van distributieketting?

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”