probleem bandenspanningsmelding

dj
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Tholen
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2007, 17:08

probleem bandenspanningsmelding

02 okt 2017, 10:34

Beste leden,

Alweer enige tijd geleden, januari van dit jaar, heb ik 4 nieuwe banden op mijn Clubman Cooper S (R55) laten monteren, Goodyear Eagle F1 Assymetric 3. Daarna is de Clubman ook uitgelijnd.
Sindsdien krijg ik na een kilometer of tien dus als de banden warm zijn de melding 'low tirepressure' op mijn navischerm. Als ik dan stop, met draaiende motor en kies voor 'confirm tirepressure' kan ik doorrijden zover als ik wel en krijg ik de melding niet meer. Als ik vervolgens de bandenspanning laat controleren staan alle 4 de banden nog netjes op de juiste spanning, 2,6 rondom.
Echter, de volgende dag begint het liedje weer van voor af aan. Er zijn al 2 van die banden vervangen door mijn garage (die overigens erg behulpzaam zijn omdat zij hier ook mee in hun maag zitten) maar zonder resultaat. De auto is uitgelezen bij een BMW dealer, geen foutcodes dus ook niet van de ABS sensoren waar de melding vandaan komt.
Heeft iemand een idee hoe dit is op te lossen?
Heb al een paar maanden een Mini Cooper Pepper. Jullie site ziet er prima uit dus ik meld me maar eens aan. Foto's van mijn Cooper volgen nog!
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: probleem bandenspanningsmelding

02 okt 2017, 21:21

En als je de melding krijgt.....voel dan eens voorzichtig of een velg veel warmer is dan de andere. Misschien blijft er een remblokje hangen waardoor de lucht meer uitzet dan bij de andere wielen. Of de sporing is niet helemaal je-van-het...
Oxidatie op de stekkers van de ABS-sensor? ook al geeft ie geen meldingen.
Eventueel een wiellager die toch langzaam aan aan het slijten is?
Maar bij de laatste 2 had ik verwacht dat je na de reset alsnog meldingen zou houden, en dat is niet het geval. Dus lijkt op iets wat verschil maakt tussen koude en warme/minder koude wielen, of zoiets...
dj
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Tholen
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2007, 17:08

Re: probleem bandenspanningsmelding

02 okt 2017, 21:46

Robert schreef:En als je de melding krijgt.....voel dan eens voorzichtig of een velg veel warmer is dan de andere. Misschien blijft er een remblokje hangen waardoor de lucht meer uitzet dan bij de andere wielen. Of de sporing is niet helemaal je-van-het...
Oxidatie op de stekkers van de ABS-sensor? ook al geeft ie geen meldingen.
Eventueel een wiellager die toch langzaam aan aan het slijten is?
Maar bij de laatste 2 had ik verwacht dat je na de reset alsnog meldingen zou houden, en dat is niet het geval. Dus lijkt op iets wat verschil maakt tussen koude en warme/minder koude wielen, of zoiets...
De sporing lijkt me goed. De auto is uitgelijnd en rijdt ook netjes rechtuit als ik het stuur los laat. Het moet inderdaad iets zijn wat warmer wordt en dus meer uitzet waardoor de abs sensoren een verschil aangeven. Remblokjes en oxidatie op de stekkers van de abs zal ik laten checken. Bedankt voor het meedenken, het is gewoon mega irritant dat de oorzaak nog steeds niet is gevonden. Ik heb ook het idee dat die meldingbook steeds eerder komt dus een wiellager zou ook kunnen maar dat hoor je toch op een gegeven moment?

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Heb al een paar maanden een Mini Cooper Pepper. Jullie site ziet er prima uit dus ik meld me maar eens aan. Foto's van mijn Cooper volgen nog!
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: probleem bandenspanningsmelding

02 okt 2017, 22:47

Wiellager kan ook, maar dan zou ik ook een melding op de abs-sensor verwachten. Iets met 'ondeugelijk signaal' of 'onwaarschijnlijk signaal'... Maar ja, je hebt geen fouten in de abs-module. En ook dan zou ik verwachten dat je de melding steeds na die ongeveer 10 kilometer krijgt. En niet eenmalig, en na de reset niet meer tot de volgende rit.
Dit soort storingen zijn gewoon echt niet leuk; je wilt gewoon het defect kunnen aanwijzen en niet lukraak maar dingen vervangen...
JosCountrymanCooper
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 969
Lid geworden op: 06 feb 2011, 19:55

Re: probleem bandenspanningsmelding

03 okt 2017, 20:27

En als je een keer de 'tirepressure' reset met koude banden, dus voordat je gaat rijden.

En anders een paar keer de wielen wisselen ? Voor-achter/ links-rechts.
dj
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Tholen
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2007, 17:08

Re: probleem bandenspanningsmelding

03 okt 2017, 21:57

JosCountrymanCooper schreef:En als je een keer de 'tirepressure' reset met koude banden, dus voordat je gaat rijden.

En anders een paar keer de wielen wisselen ? Voor-achter/ links-rechts.
Dat is juist het vreemde van deze storing, als ik reset voor ik ga rijden krijg ik dus geen melding. Alleen als ik ga rijden zonder eerst te resetten krijg ik na een kilometer of tien de melding low tirepressure. De banden zijn al gewisseld van voor naar achter, was niet de oplossing. Binnenkort eerst maar eens de aansluitingen van de abs sensoren checken op corrosie.

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Heb al een paar maanden een Mini Cooper Pepper. Jullie site ziet er prima uit dus ik meld me maar eens aan. Foto's van mijn Cooper volgen nog!
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 274
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: probleem bandenspanningsmelding

04 okt 2017, 08:15

Sensoren schoonmaken en de stekkerverbindingen van de sensoren schoonmaken en (eventueel) inspuiten met contactspray.
Komt vaker voor.
dj
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Tholen
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2007, 17:08

Re: probleem bandenspanningsmelding

04 okt 2017, 13:43

CasR schreef:Sensoren schoonmaken en de stekkerverbindingen van de sensoren schoonmaken en (eventueel) inspuiten met contactspray.
Komt vaker voor.
Dat ga ik zeker proberen, bedankt voor het meedenken!


Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Heb al een paar maanden een Mini Cooper Pepper. Jullie site ziet er prima uit dus ik meld me maar eens aan. Foto's van mijn Cooper volgen nog!
dj
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Tholen
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2007, 17:08

Re: probleem bandenspanningsmelding

14 okt 2017, 22:29

dj schreef:
CasR schreef:Sensoren schoonmaken en de stekkerverbindingen van de sensoren schoonmaken en (eventueel) inspuiten met contactspray.
Komt vaker voor.
Dat ga ik zeker proberen, bedankt voor het meedenken!


Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Een update inzake dit issue. Afgelopen week heeft de Clubman een beurt gehad en zijn de abs sensoren schoongemaakt en met contactspray ingespoten. Helaas blijft de melding low tirepressure zich voordoen. De garage denkt dat het toch het type band de reden is. Is toch een relatief comfortabele band en wellicht dat de bandwang als die warm wordt toch teveel vervormd waardoor de abs sensoren worden getrickerd. Klinkt plausibel en ik zou ook niet weten wat we nog meer kunnen proberen. Of jullie moeten nog suggesties hebben?

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Heb al een paar maanden een Mini Cooper Pepper. Jullie site ziet er prima uit dus ik meld me maar eens aan. Foto's van mijn Cooper volgen nog!

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”