Storingen R55/2011

MarcoMiniS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2018, 10:46

Storingen R55/2011

29 mar 2018, 23:03

Beste Mini liefhebbers,

Ik heb sinds enkele weken een prachtige Mini clubman CooperS
Maar al snel doken er een aantal problemen op.
Als de Mini warm is en bij gas geven na stationair draaien komt er een gigantische rookwolk uit de uitlaat.
De rook is licht van kleur iets blauwig waarschijnlijk olie?
Ook geeft hij nu regelmatig motorstoring aan, vermogen verlies en verhoogde uitstoot.
Waarschijnlijk met het roken te maken?
Heb hem bij een garage al laten uitlezen maar daar gaf hij niks geks aan?

Ook heeft hij me al laten staan en moest de ANWB er aan te pas komen.
De Mini wilde niet meer starten.
Nu bleek hij geen brandstof te krijgen terwijl hij nog een halfvolle tank had.
Er blijkt dus ook een soort hevel pomp in te zitten en dat werkte op een of andere manier niet goed.
Wel bij de garage laten nakijken en brandstoffilter vervangen, die was wel behoorlijk zwart.
Maar tot op heden weet ik nog niet wat nu precies de boosdoener is van deze storing?

Iemand bekent met deze storingen en of advies?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Storingen R55/2011

01 apr 2018, 10:37

'Niks geks' is, maar blijkbaar wel een melding? Als er teveel olie in het uitlaatgas zit, dan gaat je MINI geheid meldingen geven. En normaal gesproken blijven die motorstoringsmeldingen in het geheugen, dus zou je ze moeten kunnen uitlezen. Maar goed, bij een melding dan moet je verder zoeken naar de oplossing. Je krijgt niet op een presenteerblaadje dat je zuigerveer versleten is, of een ander mechanisch defect...

Geen brandstof, dat zou de brandstofpomp kunnen zijn. Heeft het vervangen van het filter je probleem opgelost? Brandstofpomp is storingsgevoelig, is bij menig MINI al gerepareerd.
MarcoMiniS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2018, 10:46

Re: Storingen R55/2011

01 apr 2018, 22:54

Bedankt voor je reactie.
Terug naar de garage dus.
Uit laten lezen weer en maar weer verder zoeken.
minigummy
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2018, 21:29

Re: Storingen R55/2011

11 apr 2018, 16:50

hoi macromini,
Ik heb ook net een Mini Clubman Cooper S gekocht en inmiddels al weer wat wijzer over de tekortkomingen en aandachtspunten.
Ik denk dat als hij blauwig rookt er olie in het uitlaatkanaal komt. Het zwakke aan de motor zijn de zuigerveren en de hoge bedrijfstemperatuur heb ik gehoord van de garage. Snel naar laten kijken want dat kan een probleem zijn of straks een opgeblazen koppakking. Dat kunnen de ergste redenen zijn. Hangt een beetje af van het olieverbruik wat je heel regelmatig in de gaten moet houden bij de Mini. Misschien is het goed (doe ik nu ook) om om de 500 km je olie te peilen en kijken of het op hetzelfde niveau blijft. Zelf ben ik bij van Beek racing voor Mini (Minispeed) geweest in Den Haag en die hebben een boel kennis hierover. Succes ermee en maar even iet te veel gassen tot je het weet...
MarcoMiniS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2018, 10:46

Re: Storingen R55/2011

11 apr 2018, 17:36

Hoi Minigummy,

Bedankt voor je reactie.
De Mini staat inmiddels bij de garage.
Uit de foutmeldingen kwam ook dat de hogedruk brandstofpomp niet goed zijn werk doet dus die moet sowieso ook vervangen worden.
De bougies zijn ook behoorlijk zwart dus de hele inlaat systeem ligt er ook af.
Bij de inlaatkleppen ook vervuiling te zien, dus waarschijnlijk zijn de klepseals ook slecht.
Eerst dat gedeelte maar opknappen en dan maar hopen dat het verholpen is met de blauwe rook.
Als het dan nog niet goed is dan vrees ik ook het ergste dat de zuigerveren aan de beurt zijn.
De garage heeft met een camara de zuigerwanden bekeken en concludeerde ook dat ze er wel erg glad uit zien, normaal moeten ze wat meer gegroeft zijn.
Ik hoop dat het bij de klepseals blijft.
Zuigerveren en de cilinders laten honen vind ik toch geen oparatie voor motor met 75.000 km.
We gaan het zien.
Dus word vervolgt

Groet, Marco

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”