Sport of normaal onderstel Clubman CooperD Hampton 2012

Mini Fun
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 feb 2018, 11:09

Sport of normaal onderstel Clubman CooperD Hampton 2012

09 aug 2018, 16:04

Weet iemand waar ik kan vinden welk soort onderstel mijn Clubman heeft? Ik heb een schokbreker kapot (lekt) en ben opzoek gegaan naar vervanging. Maar dan vind ik 2 verschillenden types schokbrekers de ene voor een standaard onderstel en de andere voor een standaard maar ook sportief onderstel.. Hoe weet je of waar vind je welk onderstel je mini heeft?
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Sport of normaal onderstel Clubman CooperD Hampton 2012

09 aug 2018, 16:19

Je kunt de optielijst vanaf de fabriek opvragen. Uitleg staat hier op het forum: viewtopic.php?f=8&t=26645

Het is wel even zoeken op die site, maar ga je vast en zeker uitkomen! (En ervan uitgegaan dat er nog geen ander onderstel op je MINI is geschroefd...)
Mini Fun
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 feb 2018, 11:09

Re: Sport of normaal onderstel Clubman CooperD Hampton 2012

09 aug 2018, 17:25

Ik ben nog eens verder gaan kijken (had eerder alleen de opties lijst) en als ik dan door klik naar het veerelement staat daar achter Sportieve chassisafstemming een bolletje bij de ?? en niet bij ja of nee!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Sport of normaal onderstel Clubman CooperD Hampton 2012

09 aug 2018, 18:58

Bij jouw chassisnummer zie ik de optie S226A niet staan in de uitrustingslijst, dat is de bestelcode voor het sportonderstel. Dus ik zou er zelf vanuit gaan dat je MINI dit niet standaard heeft vanuit de fabriek.

Enne, dat schema op dat plaatje daar kun je onderdelen mee zoeken/bestellen. Omdat die S226A niet op jouw chassisnummer staat geregistreerd, vult ie daar gaan 'Ja' in... Maar je kunt altijd overrulen, voor bijvoorbeeld een retro-fit. Zo'n retro-fit wordt niet verwerkt in de fabriek-records. Er bestaat dus alsnog een kans dat je Clubman toch een sportonderstel heeft, maar dan er later in-/op-/aan-gebouwd.

Als het goed is moeten er ook codes en/of kleuren op de veren staan. Als dat nog te lezen is tenminste, want ze zitten wel in weer en wind, en strooizout, nattigheid... Wellicht kom je met die codes verder?
Mini Fun
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 feb 2018, 11:09

Re: Sport of normaal onderstel Clubman CooperD Hampton 2012

09 aug 2018, 20:07

Op de schokbreker zitten twee stikkers. Vreemd genoeg staat daar 'cooper S' op maar de nummers zijn eigenlijk nergens terug te vinden...
Afbeelding
Bij een leverancier hebben we nagevraagd wat het zou kunnen zijn en die dachten adhv het kenteken dat het een Standaard onderstel zou moeten zijn.. Wat precies het verschil van de schokbreker zou zijn werd echter niet duidelijk. Vroeg me daarom af of hier iemand een idee had hoe je kunt zien of je een sport onderstel hebt...
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Sport of normaal onderstel Clubman CooperD Hampton 2012

09 aug 2018, 23:10

Sportonderstel is volgens mij meer zichtbaar aan de veer dan aan de schokbreker. Echter wordt het type veer ook nog weer bepaald door de extra opties op de MINI. Onder andere auto-airco, panoramadak, noodwiel, xenon, 4- of 5-zitter, etc, etc.. zijn van invloed op welke veer erop de MINI zit.
Maar zoals gezegd, jouw Clubman heeft vanuit de fabriek de optie S226A niet gehad. Dezelfde info gaat men waarschijnlijk ook vinden via kenteken.
Andere manier, meet de diameter van je stabilisatorstang aan de voorkant (de stang 'tussen' de beide voorwielen). Dit moet wel exact gebeuren, er zit maar een halve millimeter verschil in. Gebruik bijvoorbeeld een schuifmaat. Voor een Clubman LCI Cooper D 2012 is bij de normale vering is de stabi-stang 23,5mm in doorsnee, bij de sportvering is ie 24mm.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”