Motorkap wordt goed heet na rijden
Geplaatst: 24 feb 2019, 12:56
Goedemiddag allemaal!
Ik ben een nieuw lid en de blije eigenaar van een 2007 Mini Cooper S R56 Hatchback met 128Kw
Naar mijn weten orgineel.
Dit is tevens ook mijn eerste Mini (tevens eerste auto met een turbo)
Ik heb deze auto een week geleden gekocht samen met een grote beurt en apk en garantie.
Hij rijdt fantastisch etc (waarom heb ik dit niet eerder gedaan!!!)
Ik maak me alleen zorgen over de warmte die je voelt op de motorkap (boven en zijdes van de motorkap luchtinlaat)
Ik merkte het nadat ik in de file stond voor 30 min, de motor kon ik een beetje ruiken naar mijn vermoeden (10gr buiten), hij was niet kokend heet ofzo maar lang je hand op de motorkap was ook niet prettig.
De dagen erna naar mijn werk bleef ik het inde gaten houden en na 25km te hebben gereden voelde de motorkap maar licht warm aan. (ik weet alleen niet hoe het werd na een tijdje stil te hebben gestaan met de motor uit)
Gisteren geprobeerd toeristisch 25 km te doen 50km/H gemiddeld. en merkte niet dat hij heet werd met en zonder airco aan geprobeerd. (ben ondertussen al 3 x uitgestapt om te checken. Toen even sportknop aan (niet zitten blazen en 1.5 km verder de auto stilgezet om de hond uit te laten) Toen voelde ik eerst en was hij iets warmer als 1.5 km daarvoor, maar niet heet. 15min later terug van lopen en toen voelde hij weer een stuk warmer.
Nu naar huis over de snelweg 25km met 120 en toen ik aankwam voelde hij weer licht warm aan(normaal), maar weet niet of de temp daarna ook weer is gaan oplopen.
Ik kan me niet herinneren dat ik dit met vorige auto's (geen turbo) ook had
Is dit normaal bij een S cooper? Zou het de fan zijn en hoe check ik dit (qua standen etc?)
Zou de sportknop ermee te maken hebben?
Het is jammer dat er geen temp gauge voor de koelvloeistof aanwezig is. Zat wel te denken aan de P3 Car diagnose van Mini speed ( iemand ervaring hiermee?)
Tevens een nevenvraag, hoe kan ik checken of ik een N14 of N18 motor heb.
Mijn excuses dat ik gelijk als nieuw lid zo'n lang verhaal met meerdere vragen stel, maar maak me wat zorgen
Straks eerst nog even foto's maken en de rubriek ''voorstellen aanvullen''
Alvast dank voor de eventuele reacties.
Met vriendelijke groet,
Iain
Ik ben een nieuw lid en de blije eigenaar van een 2007 Mini Cooper S R56 Hatchback met 128Kw
Naar mijn weten orgineel.
Dit is tevens ook mijn eerste Mini (tevens eerste auto met een turbo)
Ik heb deze auto een week geleden gekocht samen met een grote beurt en apk en garantie.
Hij rijdt fantastisch etc (waarom heb ik dit niet eerder gedaan!!!)
Ik maak me alleen zorgen over de warmte die je voelt op de motorkap (boven en zijdes van de motorkap luchtinlaat)
Ik merkte het nadat ik in de file stond voor 30 min, de motor kon ik een beetje ruiken naar mijn vermoeden (10gr buiten), hij was niet kokend heet ofzo maar lang je hand op de motorkap was ook niet prettig.
De dagen erna naar mijn werk bleef ik het inde gaten houden en na 25km te hebben gereden voelde de motorkap maar licht warm aan. (ik weet alleen niet hoe het werd na een tijdje stil te hebben gestaan met de motor uit)
Gisteren geprobeerd toeristisch 25 km te doen 50km/H gemiddeld. en merkte niet dat hij heet werd met en zonder airco aan geprobeerd. (ben ondertussen al 3 x uitgestapt om te checken. Toen even sportknop aan (niet zitten blazen en 1.5 km verder de auto stilgezet om de hond uit te laten) Toen voelde ik eerst en was hij iets warmer als 1.5 km daarvoor, maar niet heet. 15min later terug van lopen en toen voelde hij weer een stuk warmer.
Nu naar huis over de snelweg 25km met 120 en toen ik aankwam voelde hij weer licht warm aan(normaal), maar weet niet of de temp daarna ook weer is gaan oplopen.
Ik kan me niet herinneren dat ik dit met vorige auto's (geen turbo) ook had
Is dit normaal bij een S cooper? Zou het de fan zijn en hoe check ik dit (qua standen etc?)
Zou de sportknop ermee te maken hebben?
Het is jammer dat er geen temp gauge voor de koelvloeistof aanwezig is. Zat wel te denken aan de P3 Car diagnose van Mini speed ( iemand ervaring hiermee?)
Tevens een nevenvraag, hoe kan ik checken of ik een N14 of N18 motor heb.
Mijn excuses dat ik gelijk als nieuw lid zo'n lang verhaal met meerdere vragen stel, maar maak me wat zorgen
Straks eerst nog even foto's maken en de rubriek ''voorstellen aanvullen''
Alvast dank voor de eventuele reacties.
Met vriendelijke groet,
Iain