Geen luchttoevoer cabine en geen airco, kan ik rijden?

Gebruikersavatar
IrishMini
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 feb 2019, 14:25

Geen luchttoevoer cabine en geen airco, kan ik rijden?

11 mei 2019, 14:01

Goedemiddag allemaal,

Hopelijk kunnen jullie advies geven.
Ik heb een 2007 Mini Cooper s, ik kom er net achter dat mijn luchttoevoer in de cabine totaal niet meer werkt evenals de airco.
Ik weet dat de airco een gescheiden systeem is en dat ik hiermee gewoon kan rijden (ervaring paar weken geleden), dit is onder garantie gemaakt.(toen had ik nog wel gewone lucht toevoer in de cabine)
Maar nu heb ik dus ook geen luchttoevoer meer in de cabine zelfs niet op maximale kracht
Mijn gagage is 80 km verderop waar ik garantie heb.
Ik heb de ANWB gebeld maar deze weigeren langs te komen totdat ik pech heb en hebben het continue over als de motor temp niet oploopt dat het geen kwaad kan. (maar toen ik 3 weken geleden belde dat alleen mijn airco niet werkte kwamen ze binnen een half uur, nu met meer problemen komen ze niet, lekkere logica van die gasten)
In deze Mini s kan je dit dus niet aflezen tot het te laat is en het rode lampje aangaat waarschijnlijk...

Weet 1 van jullie of dit kwaad kan? en of ik hiermee verder kan rijden naar de garage?

Alvast erg bedankt voor de eventuele reacties,
Met vriendelijke groet,

Irishmini
NEVER SAY DIE (haai)
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Geen luchttoevoer cabine en geen airco, kan ik rijden?

11 mei 2019, 17:05

Luchttoevoer in de cabine heeft niets te maken met te hoge temperatuur koelvloeistof.
Enige wat je kunt doen als koelvloeistoftemperatuur te hoog wordt, is de kachel op zijn warmst zetten.

Als je ventilatie van interieur niet werkt dan raampje open als het warm is.
Gebruikersavatar
IrishMini
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 feb 2019, 14:25

Re: Geen luchttoevoer cabine en geen airco, kan ik rijden?

11 mei 2019, 18:12

Hey Niekcarfreak, bedankt voor het reageren.
Het gaat mij er alleen om of ik nog verder kan rijden en of dit een relatie met motor koeling heeft, want dit is de indruk die de ANWB mij gaf.
Dit omdat ze meerdere malen hetzelfde herhaalden, ook al zei ik dat ik dit niet kon aflezen.
Heeft iemand toevallig ervaring met de PS3 car diagnose interface van P3 cars die achteraf ingebouwd kan worden? Bij deze zou je ook oa de motortemp kunnen aflezen etc.

vriendelijke groet
NEVER SAY DIE (haai)
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Geen luchttoevoer cabine en geen airco, kan ik rijden?

11 mei 2019, 19:23

De kachel van de interieurverwarming wordt 'gevoed' door het warme koelwater. De koeling van de motor moet zelfstandig goed kunnen werken. En zoals reeds is opgemerkt, kun je het koelwater sneller laten afkoelen door de kachel aan te zetten. Dat levert een extra afname van warmte op.
Maar heel vreemd dat je geen enkele interieur luchtstroom hebt. Ventilatiegaten in het dashboard staan wel open (Knopje op het rooster richting het dikste deel van het 'halve maantje' op de knop draaien)? De uitstroomrichting staat ook goed? En als je die richting voorruit zet? Als dan niks verandert, dan lijkt de kachel kaduuk; of in ieder geval het kleppenmechanisme die de uitstroomrichting bepaald.
Wellicht is men dan vergeten bij de airco werkzaamheden??

Maar rijden zou gewoon moeten kunnen. De motorkoeling moet gewoon goed gaan, ook zonder dat de interieurventilator draait...
Gebruikersavatar
IrishMini
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 feb 2019, 14:25

Re: Geen luchttoevoer cabine en geen airco, kan ik rijden?

11 mei 2019, 20:28

Hey Robert, bedankt voor je reactie.
De ventilatiegaten staan open en ik heb alle richtingen geprobeerd met en zonder airco.
Als ik de airco aanzet dan hoor ik wel iets op gang komen, maar geen lucht uit de ventilatie gaten.
Dit zou dus kunnen duiden op een kapotte kachel? Nogmaals ook bedankt voor de aanvullende info van jullie beiden.

Met vriendelijke groeten
NEVER SAY DIE (haai)
Gebruikersavatar
JJJJ
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Culemborg
Berichten: 2302
Lid geworden op: 11 nov 2009, 11:21

Re: Geen luchttoevoer cabine en geen airco, kan ik rijden?

12 mei 2019, 18:51

Is wrs de kachelventilator, ik heb deze precies hetzelfde kapot en word aanstaande dinsdag gerepareerd.
Is enkel lastig, maar heeft geen relatie met de motor en motorkoeling.
Jammer dat de ANWB je daar niet in juist informeert, ik had dezelfde vraag aangezien ik op dat moment in Tarragonna Spanje was en werd netjes door een technisch medewerker te word gestaan met uitleg en tips tegen beslaan van de ruiten zodra we weer in het koude en natte kikkerlandje terug zouden zijn.
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Geen luchttoevoer cabine en geen airco, kan ik rijden?

13 mei 2019, 07:52

Ik snap heel goed dat de ANWB hier niet voor komt, hoe vervelend dan ook maar het is niet urgent.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
Gebruikersavatar
IrishMini
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 feb 2019, 14:25

Re: Geen luchttoevoer cabine en geen airco, kan ik rijden?

13 mei 2019, 09:42

Dank voor de reacties heren, het ging mij er bij de ANWB meer om het feit dat ze me niet konden vertellen of ik zo verder kon rijden.
Ik moet zeggen dat ik in het verleden altijd goed ben geholpen. Zelfs een keer met een Mitsubshi Galant met een ''aftermarket alarm systeem, die niet meer functioneerde hebben ze hem gewoon omgeleid zodat hij weer orgineel was. Ik had denk ik pech met de degene die ik aan de lijn had.
Een fijne dag verder allemaal en bedankt!
NEVER SAY DIE (haai)

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”