Vreemd geluid na montage nieuwe banden

mike0709
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2013, 13:02

Vreemd geluid na montage nieuwe banden

21 jun 2019, 16:54

Hi,

Onze Mini R57 (S Diesel) heeft na het monteren van nieuwe banden een vreemd geluid gekregen. Als we 80+ rijden lijkt het net of je met Mountain-bike banden over het asfalt aan het rijden bent. Een brommend geluid, wat bij de vorige banden (winter banden zelfde maat) zeker niet het geval was.

Er zitten nu Michelin Primacy 3 (runflat) banden onder, maat: 205/45 R17. Sinds dat deze banden eronder zitten hebben we dus last van het aparte geluid. In een cabrio kan je hier redelijk gek van worden, vooral gezien het feit dat m'n vriendin 5 dagen per week de rit Den Helder - Amsterdam maakt.

Is er iemand hier die weet wat dit kan zijn? We zijn al meerdere keren bij het bedrijf geweest die ze gemonteerd heeft, nadat we vandaag de auto de gehele dag bij hen hebben gelaten ben ik net gebeld met het bericht dat ze niks kunnen vinden. Zelfs na het monteren van andere banden niet.. Voor mij houden de opties een beetje op aangezien mijn schoonvader exact dezelfde banden onder zijn Clubman heeft.

Bandengarage gaf aan dat het wellicht kan liggen aan de wiellagers of tussenas? Ik vind het erg vreemd aangezien het geluid is ontstaan na montage van de banden en uitlijnen/balanceren hiervan.

Hieronder een filmpje, niet heel erg goed te horen maar je hoort bij 80km/h een lichte brom die er niet hoor te zijn.

https://youtu.be/vFVGt6SlNx8
Gebruikersavatar
QVS
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Barendrecht
Berichten: 633
Lid geworden op: 07 jul 2018, 20:05

Re: Vreemd geluid na montage nieuwe banden

23 jun 2019, 08:35

Wat appart...


Een Cabrio is natuurlijk minder goed geïsoleerd dan auto die niet een cabrio is, zoals de clubman van je schoonvader.
Mischien dat het geluid mischien ook bij hem is, maar dat het er uit gefilterd wordt.

Maar erg appart.

Ik wou zeggen dat je mischien je banden kan uitlijnen, maar toen las ik dat je dat al heb laten doen.

Heb je eerder deze type banden onder je auto gehad?
Heb je dat geluid echt net na het mo teren er van?

Ik weet nog dat mijn ouders ook zo'n gelijk soortig probleem hadden met hun volkswagen vroeger. Bleek dat de banden scheef en ongelijk afsleten.

Na een goeie uitlijning en overgestapt naar een Premium band (Michelin Pilot sport) is het weg gegaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Vreemd geluid na montage nieuwe banden

23 jun 2019, 09:17

Je typt dat ze ook andere banden hebben gemonteerd om te proberen. Zijn dat banden van hetzelfde merk/type, of echt totaal ander merk/type?
Hebben ze bijvoorbeeld Pirelli P Zero RF, Bridgestone Potenza RFT, of Dunlop SP Sport ROF? Dat zijn banden die standaard zijn geleverd bij aflevering, wellicht maakt dat een verschil? Het heeft vast en zeker met de vorm van het profiel van doen.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”