Hoe schokbrekers testen

Gebruikersavatar
Mini-Gijs
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zutphen
Berichten: 486
Lid geworden op: 21 sep 2013, 13:11

Hoe schokbrekers testen

08 okt 2019, 02:44

Ik heb een R55 gekocht waar wat kleine dingen mee zijn. Oa trekt hij bij het remmen op de snelweg. Ook voelt hij niet solide bij hobbels. Alsof de wielen wat klapperen. De draagarmrubbers waren slecht en die zijn nu vervangen maar het klapperen blijft.
Nu verdenk ik de schokbrekers. De auto deint niet maar toch. Gezien de hardheid van de vering weet ik niet goed hoe de schokbrekers te testen. Het is een R55 MCS maar volgens mij hebben die geen sportonderstel?

Kortom, hoe kom ik verder?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Hoe schokbrekers testen

09 okt 2019, 18:54

Trekken bij het remmen kan ook nog te maken hebben met de uitlijning. Dit zou je kunnen zien aan scheve slijtage op de banden, of aan het cuppen van de banden.
De schokbrekertest die jezelf thuis kan doen... per hoek van de auto flink indrukken, en kijken hoe die weer omhoog komt en hoeveel op-en-neer slagen die maakt. Eigenlijk moet ie in 1 keer stilstaan.
En anders toch naar bijvoorbeeld een bandenbedrijf en vragen of die een testbank hebben voor de schokbrekers.
Ter info: er was (in 2007 tenminste wel) een mogelijkheid om een sportonderstel te bestellen op de R55 Clubman. (Als je hem uitleest en in de VO kijkt: optie $226)
Gebruikersavatar
Mini-Gijs
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zutphen
Berichten: 486
Lid geworden op: 21 sep 2013, 13:11

Re: Hoe schokbrekers testen

09 okt 2019, 18:58

Dank je. Dat is ook de procedure zoals ik die ken. Banden zijn in goede staat, recht en zonder cuppen. Sportonderstel zit er volgens vin opzoeken niet op. Ik krijg hem niet uitgelezen, mijn kabel is blijkbaar allen geschikt voor r50/53, dat gaat zoals je weet perfect. Krijg volgende week een kabel van bimmercode binnen. Moet het wel mee lukken. Kan ik gelijk mijn ipodinterface ( OEM) weer activeren. :-)

Denk dat de dempers, met name achter de geest gegeven hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Hoe schokbrekers testen

09 okt 2019, 19:09

Mini-Gijs schreef:
09 okt 2019, 18:58
Ik krijg hem niet uitgelezen, mijn kabel is blijkbaar allen geschikt voor r50/53, dat gaat zoals je weet perfect.
...pin 7 en 8 uit de obd-stekker van elkaar halen, waarschijnlijk zijn die doorverbonden.... Daarom heb ik zelf 2 tussenstukjes gemaakt, eentje met verbinding (R53), en een andere zonder verbinding (R56).

En zijn de rubbers van de stabilisatorstang achter vervangen? Of alleen de draagarmrubbers?
Gebruikersavatar
Mini-Gijs
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zutphen
Berichten: 486
Lid geworden op: 21 sep 2013, 13:11

Re: Hoe schokbrekers testen

09 okt 2019, 19:12

Ik heb 7-8 verbroken maar kreeg het niet gaande. Wellicht zijn mijn daten files voor R56 niet goed. Anders nog maar eens proberen


Ik heb de draagarmrubbers voor laten vervangen. Die waren echt heel er op. Achter nog niks gedaan. Maar ik hoor geen gebonk?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Hoe schokbrekers testen

09 okt 2019, 20:24

Wellicht nog niet zo erg versleten dat het bonkt, maar wel voldoende speling heeft (bij elkaar) dat je toch een wat "shimmy-gevoel" krijgt bij remmen. Dan wordt de achterkant toch al lichter door de gewichtsverplaatsing naar voren.
Maar speling kun je niet zo effe zien, denk ik. Moet ie toch met de wielen van de grond, zodat je de speling in de ophanging achter kan controleren.
Gebruikersavatar
Mini-Gijs
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zutphen
Berichten: 486
Lid geworden op: 21 sep 2013, 13:11

Re: Hoe schokbrekers testen

09 okt 2019, 21:24

Klopt. Gaan we binnenkort doen. Eerst de R53 weer in orde maken :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”