Aanpassen Mini R56 met JCW kit.

RSR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 jun 2017, 17:03

Aanpassen Mini R56 met JCW kit.

24 dec 2019, 23:17

Heb er een paar weken over gedaan, Mini wel/niet houden. Inruilen op een lekkere BMW ///M, inruilen op een. F56 cooper S of JCW met sportautomaat. Koste wat moeite, maar ook maar even rationele argumenten mee laten wegen. De R56 heeft me aangenaam verrast. Stuurt erg lekker, naar mijn maatstaven comfortabel genoeg en ding is voorzien van alle opties. Kwam er een paar weken geleden ook nog achter dat ie voorruit verwarming had. Ik moest namelijk kiezen uit drie knopjes die erg op elkaar leken. >)

De auto wordt alleen gebruikt voor korte stukjes. Ik heb er nog niet eens 5000km me gereden sinds ik hem heb. Er staat nu 97dkm op de teller. Ik ben eigenlijk gek om er 12-14k bij te leggen voor een nieuwere Mini of andere auto. Ik ben me derhalve aan het oriënteren om de Mini wat aan te passen. Ook wil ik de auto laten walnutblasten en de solenoïdes laten reinigen. Die korte stukjes werken niet echt mee ben ik bang. Auto is in mei voorzien van verse castrol 5W40 en nieuwe bougies en verbruikt nu nauwelijks olie meer.

Wil ook het onderstel laten aanpakken, ik ontzie de Mini niet en ben vooruitlopend op de komende nieuwe maximumsnelheid van 100km/u inmiddels in staat ook overal 100km/u te rijden. De auto is 9 jaar oud en mijn ervaring is dat de draagarmrubbers en andere rubbers dan een beetje week gaan worden. De Mini mag dan ook wat lager icm subtiele spoorverbreders. Hoe dat aan te pakken ben ik nog niet uit. Gewoon Eibach veren is met de huidige dempers wellicht prima. Zit zelf te denken aan een schroefset van Tein. Ik heb eerder een schroefset van Tein onder een M3 E46 gehad. Het grappige was dat ik tijdens het rijden met EDFC het onderstel harder en zachter kon zetten. Als ik echt wilde gummen ging alles op de harde stand, voor daily en met citrofielen een stuk zachter. Heeft iemand dit onderstel (gehad) onder een R56 ? Hoogte stel ik één keer in en daar kom ik niet meer aan.

De Mini is al voorzien van de JCW remmen, die voldoen prima op straat. Wil de auto wel voorzien van andere software, eventueel icm een grotere Intercooler. Dan heb ik weer een auto waar ik me 2 jaar in kan vermaken.

Nu nog even kijken bij wie ik terecht kan voor het hele pakket.

Tips en trucs zijn welkom, er zijn er hier zat die alles al hebben gedaan en uitgeprobeerd. Het hoeft geen hardcore circuit/trackday apparaat te worden, gewoon een iets beter sturende en iets snellere Mini R56.

En heb je nog nette gebruikte tuningsdelen liggen zoals een Intercooler en ander leuk spul dan hoor ik het graag.

Gr Ron
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Aanpassen Mini R56 met JCW kit.

25 dec 2019, 10:02

Hallo Ron,

Het beste idee vind ik het walnutblasten.

Je bereid je voor op het 100km/u rijden, dit kan ik niet rijmen met de tuning?!
Ik zou overwegen of je wel moet investeren in je huidige Mini, vermoedelijk speel je over een jaar weer met het idee om een andere auto te kopen. Hetgeen wat je nu wilt investeren haal je er hoogstwaarschijnlijk niet uit.

Schroefsets van Tein worden ook nogal eens onder Honda's gemonteerd en is kwalitatief goed dacht ik. Zelf ben ik nogal KW fan, oa omdat deze van mooi rvs zijn en netjes blijven over het algemeen. Maar KW is ook duur.

Een BMW M heb ik ook ooit al overwogen maar mede door de hoge aanschafprijs voor een nette M en de hogere onderhoudskosten maar uit mijn hoofd gezet.
Wij hebben alle 3 de generaties New Mini, ik vind alle ze alle 3 geweldig maar de 1e en 2e Gen. bieden de meeste Go-kart feeling.
Maar ook de 3e Gen. is 10 keer leuker dan de gemiddelde middenklasse auto. Wil je meer Go-kart feeling in de F Serie dan moet je ook investeren in een goede schroefset. Onze F56 JCW heeft het optionele DDC maar dat kan niet tippen aan een goede schroefset.
Dat wil niet zeggen dat je met het DDC niet sportief kunt rijden maar het voelt anders aan dan een 1e of 2e Gen.
De 3e Generatie is wel comfortabel genoeg om lange afstanden af te leggen zonder gebroken op je bestemming te komen.

Succes met je keuze! :)
RSR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 jun 2017, 17:03

Re: Aanpassen Mini R56 met JCW kit.

25 dec 2019, 12:09

Bedankt voor je reactie Niek ? Walnutblasting doe ik zoiezo. Tuning icm de aankomende beperking van 100 km/u is puur een kwestie van mijn compassie met het milieu. Met een beter onderstel kan ik de rotondes en haakse bochten ook met 100km/u nemen. Dat scheelt weer benzine om daarna weer op 100 km/u te komen. Zo draag ik toch weer mijn steentje bij. Ik ben mij aan het oriënteren dus wil ook eens proefrijden in een F56 JCW met sportautomaat en sportonderstel die hier 4km verderop te koop staat. Ik hoor alleen veel ervaringsdeskundigen zeggen dat de R53 echt een ongefilterde kart is, de R56 iets luxer maar nog steeds kart en wendbaar. De F56 zou dat een stuk minder hebben. Tevens vind ik die bling bling velgen onder de JCW persoonlijk niet om aan te gluren.

Mijn Mini ziet er wat betreft uitstraling prima uit. Daar ga ik niets meer aan doen. Vind dat Chrome icm zwart prima. Interieur is ook prima. Zou wel een set Corbeau Clubsport stoelen kunnen plaatsen, maar dan komt mijn vrouw niet meer boven het stuur uit. Die neemt hem sporadisch ook wel eens mee.

Investeringen wat betreft tuning betalen zich wat mij betreft uit in de lol die ze genereren. Wil geen grotere turbo’s andere nokkenassen/zuigers enz. Zat te denken aan een grotere Intercooler, andere software en wellicht een 200cell downpipe. Geen idee wat dat gaat doen icm de huidige JCW kit op de N18 motor, maar het zal iets schelen. Onderstel moet ik misschien eens beginnen met andere veren icm nieuwe draagarm rubbers (met wat camber)

Gr Ron
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Aanpassen Mini R56 met JCW kit.

25 dec 2019, 14:38

De bling bling 18inch velgen onder de F JCW zitten in het Chilipakket. Wij wilden ze ook niet en hebben alles uit het Chilipakket los besteld en hebben dan de 17inch Track Spoke velgen. In de zomer zwarte en in de winter zilverkleurige.
Hebben dus ook niet de stoelen met rode bies, wilden we ook niet persé. Tegenwoordig is die brede bies grijs.
Was in totaal 2000euro goedkoper dan Chilipakket nemen en de 17inch werden geleverd op non runflat banden.

Rijden moet je zelf ervaren of het wat voor je is. Onze F56 JCW heeft de 6versnellings sportautomaat met flippers aan het stuur en wij zijn tevreden daarmee. De jongere types hebben een 8v automaat.

Wat je aan je R wilt doen kost snel 2000euro of meer, daarom dacht ik dat je dat misschien beter kon sparen voor je volgende auto.
Ik heb de Coupé JCW van Daiël, weet niet of je die auto kent, maar die zou nu 240pk/350nm moeten hebben met dezelfde hardware die jij vernoemd.

Voor je begint met ombouwen zou ik adviseren een proefrit te maken in die F JCW. Misschien krijg je gelijk zin die auto te kopen.

Ik ben beniewd :)

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”