Vreemde motorstoring

smudge
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 dec 2019, 21:46

Vreemde motorstoring

08 mei 2020, 18:37

Hallo,

sinds een 4 maand ben ik in het bezit van een R56 JCW met gereviseerde motor.

De auto gebruik ik meestal voor woon/werk verkeer. Als ik dan 100 kmh rijdt met in de 6e versnelling krijg ik vaak kortstondig het halve motor symbooltje en de mededeling dat de auto niet het volle vermogen beschikbaar heeft en dat ik maar naar de Mini dealer moet rijden voor controle. Meestal blijft dit 30sec. tot 1 minuut staan dan is alles weer ok.

De volgende codes staan dan in de foutenlijst:

002D50 DME: Super Knocking
002D52 DME: Super Knocking
002D9B DME: Knock Sensor Signal.

Ik heb een temperatuurmeter geinstalleerd. Meestal komt de fout bij 100-105 graden celcius.

Ik heb dit al sinds ik de auto heb.Meetsal krijg ik deze fout 1 a 2 keer per heen/terug rit.

In het begin dacht ik dat de garage 95 had getankt en dat hij daarom super knocking had. Ik tank echter 98 Super. En deze fout komt nog seeds.

De garage zegt dat ik wat hoger in de toeren moet rijden. Bij 100kmh in de 5e versnelling ipv de 6e. De blokjes zijn volgen hem wat gevoelig voor wat lagere toeren in de hoogste versnelling. Hij blaast best wat lucht in de cilinders en ka dan wellicht een te arm mengsel krijgen?

Als ik in de 5e versnelling rijd lijkt het wel beter te gaan.

Wat is de ervaring van de Cooper S / JCW rijders? Moet de auto altijd maar boven de 2750 toeren rijden of zijn er ook mensen die in de 6e versnelling 100 rijden omdat men nu eenmaal niet sneller kan omdat men meerijdt in het verkeer. En krijgen dan geen "half motortje" te zien op het scherm/ als symbool.

De auto trekt verder goed op/ door vooral als je het sportknopje ingedrukt hebt.

mvrg Edwin
- Mini R56 LCI JCW / 11-2010 Daily
- BMW 730i E32 / 11-1987
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Vreemde motorstoring

08 mei 2020, 19:49

100km/u in 6e versnelling moet zonder probleem kunnen.
smudge
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 dec 2019, 21:46

Re: Vreemde motorstoring

08 mei 2020, 20:10

Dank voor je antwoord.

Ik ga volgende week even verschillende settings proberen. Even kijken wanneer wat meldingen komen. Ik heb het ook wel eens gehad als ik even afremde achter en vrachtwagen en dan 90 moest rijden en niet naar de 5 terug ging schakelen.

De garage heeft er nu ook injector cleaner bij gedaan om te kijken of het beter gaat. Volgende week vrijdag ga naar ik naar de garage en kijken we verder of eventueel de Knock sensor stuk is. De auto is gereviseerd omdat bij de vorige eigenaar de thermosstaat stuk ging en de motor te heet is geworden. Wellicht is de knocksensor ook wat te warm geworden.

groet,

Edwin
- Mini R56 LCI JCW / 11-2010 Daily
- BMW 730i E32 / 11-1987
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 274
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: Vreemde motorstoring

08 mei 2020, 20:41

Ik heb 2 keer hetzelfde meegemaakt bij 2 verschillende mini's.
Bij mij was het ofwel de distributie ketting stond niet op tijd of de vanosactuator deed zijn werk niet goed.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”