2F42 & 2885 Debugging

lycaon
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2020, 18:31

2F42 & 2885 Debugging

20 mei 2020, 12:28

Hey Allen,

Hopelijk kunnen jullie mij in de goede richting sturen en misschien zelfs de oplossing vinden!
Wij zijn in het bezit van een R55 Mini Clubman S uit 2007 die wat kuren vertoond.
De auto heeft een jaar stil gestaan, ivm komst van een lease auto.
Vlak voordat de auto stil kwam te staan was dit probleem ook al aanwezig.
Symptoom: Het bekende halve-motor icoontje komt netjes in beeld....en ik vermoed een verminderd vermogen...maar zeker niet gehalveerd. (een 10%).

Omdat de auto een jaar heeft stil gestaan heb ik eerst alle vloeistoffen gecontroleerd en rustig alles weer in leven gewekt. Net voor het parkeren van de auto heeft een BMW dealer geconstateerd dat er een scheurtje in het kleppendeksel of de seal zat en dat sowieso moest worden vervangen. Omdat dit al een advies was heb ik dit afgelopen week ook gedaan en netjes een nieuw kleppendeksel geïnstalleerd.
Vervolgens heb ik alle codes uit het verleden gewist en begonnen aan het testen of nu alles verholpen zou zijn. Helaas; direct bij het starten van het blok krijg ik fault code: 2F42. Geen melding op het dashboard, dus gewoon gaan test rijden.
Je kan variabel lang rijden, sportief tot cruisend...op een gegeven moment komt fout code 2885 om de hoek kijken en springt het halve motor lampje aan. Bij testrit #1 kreeg ik na door rijden (snelweg) ook P0141 en 2A56. Bij test rit #2 (na clearen) bleef het bij 2F42 en 2885. Dit gebeurd dus pas na een 45 min rijden, of na een uur, soms na 10 min.

Het lijkt dus dat 2f42 permanent is en 2885 de oorzaak zijn voor evt vervolg codes.

Ik heb de turbo zelf bekeken, er zit geen speling op het asje en amper tot geen olie waar het niet hoort te zijn.
Als je bij stationair draaien de pijlstok los trekt zakt het blok instantaan in elkaar. (is dat normaal bij een mini?)
Bij stationair draaien (en nog geen belasting) vind ik dat de turbo qua handgevoel goed heet wordt. (is dat normaal?)

Waar kan ik het beste beginnen met uitsluiten van problemen?
We willen de auto uiteindelijk graag van hand doen en relatief simpele dingen uitsluiten alvorens we hem te koop zetten met een half-motor lampje.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: 2F42 & 2885 Debugging

21 mei 2020, 22:33

OBD 2885 wijst richting diverter valve/wastegate/blowoff... Da's een gevoelig onderdeel, het membraam wil nog wel eens scheuren.
ODB 2F42, engine ventilation heating. Hmmm, komt ook richting de turbo uit. Zie hier: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/r55- ... g/H1j8XBSr
OBD 2A56 en P0141, fout op de lambasonde na de katalysator.
lycaon
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2020, 18:31

Re: 2F42 & 2885 Debugging

29 mei 2020, 16:07

Thanks Robert! Na je opmerking en wat gegoogle had ik besloten om direct een replacement divertervalve te bestellen. Deze is eindelijk vandaag aangekomen en direct gemonteerd. In eerste instantie leek dit de oplossing te zijn. Na een dik uurtje testrijden was de obd 2885 code niet terug! Na de lunch toch nog maar eens gestart en jawel, na 15 min kwam het lampje terug nadat we mid-toerig optrokken. Aan de kant weer gerest en komt niet direct weer terug, zoals vanouds. OBD 2f42 is ten alle tijden terug als ik de motor aanzet. Hier heb ik nog niets mee gedaan.

Dus de zoektocht zet zich voort. Ik las ergens dat een zwakke vacuumlijn dit gedrag zou kunnen verklaren, dat een zwak stukje onder druk in elkaar zakt en vervolgens de blowoff niet goed regelt... Klinkt dit logisch in jullie oren?

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”