Motorstoring P0015 opgelost en beurt uitgevoerd

Gebruikersavatar
Jliefbroer
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Oost-Souburg
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mei 2020, 22:51

Motorstoring P0015 opgelost en beurt uitgevoerd

22 jun 2020, 13:17

Nadat ik eind april onze Mini R57 heb overgenomen van een particulier moest er een onderhoudsbeurt gedaan worden.

Helaas werd ik na een week al geconfronteerd met een motorstoring. Dit betrof een geel motorstoringslampje en na uitlezen bleek dit te gaan om P0015 - "B" Camshaft Position - Timing Over-Retarded.
Afbeelding

Met beschrijving op pelicanparts.com (https://www.pelicanparts.com/techarticl ... esting.htm) is het me gelukt om de nokkenassensoren te controleren en bleek 1 sensor defect. Het advies was om deze gelijk beide te vervangen, maar toen ik deze wilde halen bij de automaterialen winkel was er nog maar 1 op voorraad en kwam de foutcode na een week opnieuw terug en bleek ook de 2de nokkenassensor defect te zijn. Uiteindelijk beide sensoren vervangen en de foutmelding is niet meer teruggekomen.

Daarna ben ik aan de slag gegaan om een beurt uit te voeren. Nadat ik alle onderdelen in huis had ben ik begonnen. Bij de eerste poging bleek dat de oliecarterplug erg vast zat. Om te zorgen dat ik deze niet zou beschadigen heb ik deze ingespoten met kruipolie en een nachtje laten staan. Helaas nog zonder resultaat na 2 nachten in de kruipolie en de juiste bit (inbus zeskant 8 mm) op grote ratelsleutel kreeg ik de plug los zonder schade.
Wat tegenviel was de (on)mogelijkheid om de auto met een garagekrik op te krikken, anders kan ik niet goed bij de olieplug.
Heb inmiddels een blok wat past op de krikpunten maar daarmee is de auto te laag en past de garagekrik er niet onder. Heb inmiddels de krik uit de reparatieset even gebruikt. Hoe lossen jullie dit op? Op welke wijze kun je de auto correct opkrikken en op assteunen zetten?

Olieflilter was simpel te vervangen door het verwijderen van het oliefilterhuis en na schoonmaken en voorzien van nieuw filter weer opnieuw te monteren. Verder nog luchtfilter vervangen en filterhuis schoongemaakt en het interieurfilter gewisseld.

Ruitenwissers zijn gewisseld door BOSCH Aerotwin Retro Wisserbladen. De oude waren roestig dus ziet er gelijk beter uit.

Het vervangen van de bougies was wel een uitdaging. Met de standaard bougiesleutels kwam ik niet ver dus ik moest een aparte dop kopen (14 mm 12 kant bougiedop met rubberen insert). Nadat ik deze in huis had kon ik de bougies wisselen.

Bij het wisselen bleek er 3 BERU bougies in te zitten en 1 NGK bougie (LZKAR7A NGK). Deze laatste had een zeskant moer en de isolator was veel dunner. Wat de reden is dat er 1 andere bougie was gemonteerd?? De electrode afstand was minder dan bij de andere of de nieuwe bougie. Zou dit een reden kunnen zijn voor het af en toe inhouden bij gas geven vanaf 1700 toeren, dat gebeurde af en toe en lijkt nu opgelost te zijn.
Ook viel op dat de isolator van 3 bougies zogenaamde corona-ontladingsvlekken hadden. De NGK bougie zat onder de olie net zoals de ruimte waaruit de bougie kwam. Heb dit maar netjes schoongemaakt en alle bougies vervangen door Champion Platinum bougies.
Zie hierbij enkele foto's van de verwijderde bougies.

Afbeelding

Hebben de bougies verder normale slijtage?

In de tussentijd is de auto ook weer door de keuring.

Volgende klus wordt het vervangen of vastmaken van de chrome sierlijst van de motorkap, hier zijn bevestigingen van afgebroken en het poetsen van leren bekleding en interieur en ik vermoed dat de accu niet helemaal 100% meer is, de Start-stop van de auto werkt niet altijd en de bediening van de kap met de afstandsbediening, van buiten de auto doet het af en toe niet. Ik vermoed dat dit met de accucapaciteit te maken heeft. Eerst maar eens goed doormeten.
Bijlagen
20200622_130234 bougie kl2.jpg
jd560x diagnose foutcode.JPG
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Motorstoring P0015 opgelost en beurt uitgevoerd

22 jun 2020, 14:34

Gelukkig is de storing redelijk simpel opgelost.
Pluim voor het verdere onderhoud!
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3231
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Motorstoring P0015 opgelost en beurt uitgevoerd

23 jun 2020, 20:08

Voor wat betreft een krik, er bestaan van die extra lage krikken waar je er wel mee onder kan. Simpelere oplossing is dan die kunststof op rijplaten die je bij campers/caravans wel eens tegen komt, daar met je wiel oprijden en dan kan de krik er wel onder. Heb er standaard 2 in de auto liggen.

Gr. Milco
HaDries
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Contacteer:
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2019, 14:29

Re: Motorstoring P0015 opgelost en beurt uitgevoerd

24 jun 2020, 16:24

Schroefie schreef:
23 jun 2020, 20:08
Voor wat betreft een krik, er bestaan van die extra lage krikken waar je er wel mee onder kan. Simpelere oplossing is dan die kunststof op rijplaten die je bij campers/caravans wel eens tegen komt, daar met je wiel oprijden en dan kan de krik er wel onder. Heb er standaard 2 in de auto liggen.

Gr. Milco
Je bedoelt van die oprijbokken om de caravan te levelen
vaak buj te bange
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3231
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Motorstoring P0015 opgelost en beurt uitgevoerd

25 jun 2020, 11:32

Dries,

inderdaad, ik heb vergelijkbaar als op de foto een set in de R56 liggen als in de R55. 1 set ooit gekregen van mijn vader die een tijdje terug de caravan had verkocht en deze nog had liggen (vergelijkbaar als op de foto). Ik heb zo'n krik van de LIDL en als ik de verlaagde R56 op zo'n plaat oprijd dan kan die krik er precies onder.

Gr. Milco
Bijlagen
level_system_magnum_1_1_6.1520440129.jpg
a1e96c2dfdd2015b61ce7b9e90507f7d.jpg
Gebruikersavatar
Jliefbroer
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Oost-Souburg
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mei 2020, 22:51

Re: Motorstoring P0015 opgelost en beurt uitgevoerd

26 jun 2020, 08:54

Bedankt voor jullie reacties en tip, ga zorgen voor 2 oprij bokken/ caravan levelers.
Het inhouden van de motor is niet meer voorgekomen, dus waarschijnlijk veroorzaakt door de verkeerde bougie. De bobine sloot niet netjes aan door de dunnere isolator. Waarschijnlijk ooit een spoedreparatie geweest. Welke OBD stekker raden jullie aan voor gebruik met bimmercode? Heb gelezen dat ik hiermee een nieuwe accu zou kunnen registreren.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Motorstoring P0015 opgelost en beurt uitgevoerd

26 jun 2020, 11:49

Ik heb de OBDLink MX+ stekker.
Niet de goedkoopste maar werkt super met Bimmercode.
Met de OBDLink App kun je al storingen uitlezen en wissen.
Ook kun je op oa je gsm livetime data uitlezen.
Ook kun je zelf in te stellen acceleratiecijfers uitlezen.
Je stelt bijvoorbeeld 0-100 of 80-120 in en de snelste tijd die je op een rit gereden hebt, onthoudt ie dan.

Met Bimmercode kun je coderen als je eenmalig 35euro betaald.
Als je een zelfde accu plaatst dan moet je dacht ik niet coderen.
Met Bimmercode kan dat inderdaad.
Ik heb bij onze F56 start/stop automatisch op UIT ingesteld.
Heb ook de bandentemperatuur bijgecodeerd.
Standaard enkel bandendruk.
Bij onze R58 heb ik een rode led lamp in mistlicht geplaatst en de check control van deze uitgeschakeld, anders krijg een melding dat de lamp stuk is.

Het mooie van de OBDLink stekker is dat je daarmee bijna alle merken auto's kunt uitlezen en storingen wissen.

Bimmercode heb je enkel nodig als je een Mini, BMW of de nieuwe Toyota Supra wilt coderen.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3231
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Motorstoring P0015 opgelost en beurt uitgevoerd

26 jun 2020, 11:54

Dries,

deze zijn compatibel met Bimmercode: https://bimmercode.app/adapters/

Die OBDLink MX+ wordt veelal gebruikt maar ook van de duurdere: https://obdwarenhuis.nl/obdlink-mx-blue ... 1CEALw_wcB
Gebruikersavatar
Jliefbroer
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Oost-Souburg
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mei 2020, 22:51

Re: Motorstoring P0015 opgelost en beurt uitgevoerd

20 jul 2020, 23:21

Helaas is de motorstoring weer terug gekomen, en ben ik bij de garage geweest om de auto uit te lezen. Alles wijst op een uitgerekte distributieketting volgens de monteur. (en dat bij 84000 en 9 jaar). Advies was om deze te laten vervangen. Jammer.... maar het risico bij een auto van 9 jaar oud, particulier kopen...

De auto rijdt verder prima en maakt geen ratel geluiden zoals ik ook vaak lees op dit forum. Maar kan natuurlijk dat de timing niet helemaal meer goed is door de versleten ketting en daardoor deze foutmelding al geeft. Mogelijk komen de ratel geluiden pas later als de ketting nog verder versleten is. Wel merk ik op dat de auto redelijk rijk loopt.

Nu denk ik erover om de ketting zelf te gaan vervangen, volgens mij zou dit wel te doen zijn op de oprit..... En ben een boodschappenlijstje inclusief tools aan het maken. Klepdeksel pakking is in ieder geval al aan vervanging toe omdat de bougie van cilinder 1 onder de olie zit. Die kan ik gelijk ook vervangen.

Onderdelen:
- Distributieketting set
- Klepdeksel pakking
- Motorolie
- Klepdeksel sealing (Loctite RTV Black Silicone - 37460 491979) of is er ander alternatief. Wat smeren jullie op de scherpe hoeken van het klepdeksel?

Gereedschap:
- Tijdinstel /Timing kit/toolset (Of weten jullie of deze tools te huur/leen zijn in Zeeland?) Of waar koop ik deze?
- Aandrijfriem gereedschap (vaak set van 2 ( 11 6 210 = 0496775) ) is deze noodzakelijk?
- Momentsleutel met bereik tussen 12 tot 25 Nm
- Krik en assteunen met daarbij oprijbok
- Juiste dopsleutels, bougiedop schroevendraaier en ander clip en klem gereedschap.
(nog wat vergeten? Wil niet vastlopen tijdens de klus....)

Kunnen jullie me aanvullen? En helpen aan een stappenplan? Waar kan ik het beste de benodigde tools halen?

Stappenplan heb ik nog niet compleet, een volledig stappenplan is welkom.
Ben ik komend weekend ook weer van de straat, ik ben bereid om een foto reportage te maken wanneer hier animo voor is.
Gebruikersavatar
Peter koster
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kleine huis op de prairie
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2019, 11:21

Re: Motorstoring P0015 opgelost en beurt uitgevoerd

21 jul 2020, 18:18

Gereedschap:
- Tijdinstel /Timing kit/toolset (Of weten jullie of deze tools te huur/leen zijn in Zeeland?) Of waar koop ik deze?
- Aandrijfriem gereedschap (vaak set van 2 ( 11 6 210 = 0496775) ) is deze noodzakelijk?
- Momentsleutel met bereik tussen 12 tot 25 Nm
- Krik en assteunen met daarbij oprijbok
- Juiste dopsleutels, bougiedop schroevendraaier en ander clip en klem gereedschap.
(nog wat vergeten? Wil niet vastlopen tijdens de klus....)
[/quote]

Even op Vocortools.nl kijken verkopen semi-professioneel autogereedschap tegen redelijke prijzen.
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: Motorstoring P0015 opgelost en beurt uitgevoerd

21 jul 2020, 20:27

Weet niet hoe handig je bent met sleutelen. Maar ik heb er al een X aantal gedaan. Zowel N12/14 en N18. Je hebt ook Torx gereedschap nodig. Nieuwe nokkenas bouten. Een goeie moment sleutel liefst met hoekverdraaiing voor de krukas en nokkenas bout. Als je mazzel hebt er geen geleiders stuk zijn hoef je de carterpan niet los te haken. Zowel dan moet die wel los.

Als je een ketting set van Febi neemt zit je vaak wel goed. Febi maakt OE kettingen voor BMW, en vaak zijn de OEM nummers weg gekrast bij de sets van Febi.
Gebruikersavatar
Jliefbroer
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Oost-Souburg
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mei 2020, 22:51

Re: Motorstoring P0015 opgelost en beurt uitgevoerd

23 jul 2020, 14:12

Nadat ik alles op een rij had om de reparatie zelf uit te voeren zouden de kosten ook nog behoorlijk zijn vanwege het specifieke gereedschap en heb daarom besloten de reparatie door een specialist uit te voeren.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”