P0117 thermostaat

Gebruikersavatar
MINI-B&W
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jul 2020, 11:46

P0117 thermostaat

30 sep 2020, 10:42

Onlangs wilde de mini slecht starten - ik had al eerder opgemerkt dat de motor bij een koude start niet eerst wat hoger in de toeren ging om warm te worden. Een week later ging het beruchte gele lampje branden. Omdat ik toch al een OBD scanner voor Bimmercode nodig had kon ik gelijk 2 vliegen in klap pakken.

Het uitlezen gaf mij de volgende code P0117 (engine coolant temperature) tezamen met 2 aanverwante codes: 2F1A en 2F22.

Naar mijn inziens is de thermostaat dus kaput. Nu komt het leuke, mijn Mini R56 (LCI) is van 11-2010 maar het thermostaathuis wat ik heb heeft geen vervangbare thermostaat. ZIe hieronder

Afbeelding

Via de mini ekris shop het vervangende onderdeel gevonden en daar kwam ik erachter dat er ook een zogeheten PuMa maatregel (6000532) is voor mijn Mini. Naast het thermostaat huis heb ik dus ook een kabel nodig die van 2 sensors 1 output maakt

Vervangende thermostaathuis: https://www.autodoc.nl/ridex/13631882
Kabelreparatieset: https://www.autodoc.nl/metzger/12821579

Ik ben zeer benieuwd of er iemand hier is die hetzelfde euvel heeft gehad? Het vervangen van het thermostaat huis lijkt me niet zon probleem, het gaat mij voornamelijk om de vervangende kabel en de connector aan het einde daarvan...

Aanvulling: motorcode N16B16A
Gebruikersavatar
MINI-B&W
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jul 2020, 11:46

Re: P0117 thermostaat

30 sep 2020, 13:08

Mijn euvel heeft grote gelijkenissen met onderstaande topics:

viewtopic.php?f=141&t=44978
viewtopic.php?f=46&t=45316

Beide zijn echter door de dealer gefixed - ik ben opzoek naar iemand die het werk zelf heeft gedaan
Gebruikersavatar
MINI-B&W
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jul 2020, 11:46

Re: P0117 thermostaat

30 sep 2020, 13:33

Klein aha momentje, ik kon me namelijk niet voorstellen wat ik met het einde van de adapter kabel aan moest, maar door nog eens goed te kijken onder de motorkap zie ik nu wat de bedoeling is:

Afbeelding
Afbeelding

Het lijkt erop dat deze met elkaar verbonden worden :bier
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2220
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: P0117 thermostaat

30 sep 2020, 14:20

Ik heb de klus zelf gedaan. Had de 2 naar 1 stekker meebesteld bij Ekris maar bleek bij mijn Mini niet nodig want zat er al in.
Heb wel de nieuwe gemonteerd omdat ik die toch had.
De oude heb ik nog.
Als je eventueel interesse hebt in de kabel, stuur dan pb.
Prijs moet ik even bekijken, want heb factuur nu niet bij de hand.

Gr. Niek.
Gebruikersavatar
MINI-B&W
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jul 2020, 11:46

Re: P0117 thermostaat

30 sep 2020, 14:54

niekcarfreak schreef:
30 sep 2020, 14:20
Ik heb de klus zelf gedaan. Had de 2 naar 1 stekker meebesteld bij Ekris maar bleek bij mijn Mini niet nodig want zat er al in.
Heb wel de nieuwe gemonteerd omdat ik die toch had.
De oude heb ik nog.
Als je eventueel interesse hebt in de kabel, stuur dan pb.
Prijs moet ik even bekijken, want heb factuur nu niet bij de hand.

Gr. Niek.
Hey Niek,

Thanks voor je reply. Bedankt voor je aanbod maar ik heb de onderdelen reeds binnen!

A.s. zaterdag ga ik het vervangen. Kwam jouw thermostaat huis makkelijk van de waterpijp af? Dat is eigenlijk het enige moment dat er naar mijn inziens wat 'mis' kan gaan..
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: P0117 thermostaat

30 sep 2020, 15:18

MINI-B&W schreef:
niekcarfreak schreef:
30 sep 2020, 14:20
Ik heb de klus zelf gedaan. Had de 2 naar 1 stekker meebesteld bij Ekris maar bleek bij mijn Mini niet nodig want zat er al in.
Heb wel de nieuwe gemonteerd omdat ik die toch had.
De oude heb ik nog.
Als je eventueel interesse hebt in de kabel, stuur dan pb.
Prijs moet ik even bekijken, want heb factuur nu niet bij de hand.

Gr. Niek.
Hey Niek,

Thanks voor je reply. Bedankt voor je aanbod maar ik heb de onderdelen reeds binnen!

A.s. zaterdag ga ik het vervangen. Kwam jouw thermostaat huis makkelijk van de waterpijp af? Dat is eigenlijk het enige moment dat er naar mijn inziens wat 'mis' kan gaan..
Als ik jouw was zou ik die waterpijp maar bestellen. Mij was het op werk altijd wel gelukt zonder die te slopen of iets anders. Maar die pijp kost een paar tientjes en gaat later vaak stuk/lekken bij de aansluiting van de waterpomp. Kan je weer thermostaathuis los halen voor alleen die waterpijp
Gebruikersavatar
MINI-B&W
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jul 2020, 11:46

Re: P0117 thermostaat

01 okt 2020, 14:27

Hey Manick,

Daar heb je wel gelijk in - die pijp ga ik echter niet meer voor het weekend in huis hebben. Ik ga de gok maar nemen, anders een paar dagen op mn stalen ros door het leven.

Ik zal na zaterdag nog wel laten weten hoe het ging :)
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2220
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: P0117 thermostaat

01 okt 2020, 15:12

Was bij mijn Mini wel even spannend om thermostaathuis van de buis los te trekken, want wilde niet de buis uit waterpomp trekken.
Ik had een nieuwe buis meebesteld maar na lang wikken en wegen de oude laten zitten, omdat die stabiel in de waterpomp bleef zitten en aan de therstaathuiszijde was ie ook onbeschadigd.
Is wel even prutsen met de borgclip.
Hopelijk heb je speciale tangen om de speciale slangenklemmen te (de)monteren?!
Ik heb alle stekkers genummerd om zeker te zijn dat ik alles weer goed zou aansluiten.
Een groot deel van de koelvloeistof heb ik eerst afgetapt, via de slang onderaan bij de radiateur.
Een lekbak is wel handig, ook als je het thermostaathuis verwijderd.
Succes!!!
Gebruikersavatar
MINI-B&W
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jul 2020, 11:46

Re: P0117 thermostaat

02 okt 2020, 10:26

niekcarfreak schreef:
01 okt 2020, 15:12
Was bij mijn Mini wel even spannend om thermostaathuis van de buis los te trekken, want wilde niet de buis uit waterpomp trekken.
Ik had een nieuwe buis meebesteld maar na lang wikken en wegen de oude laten zitten, omdat die stabiel in de waterpomp bleef zitten en aan de therstaathuiszijde was ie ook onbeschadigd.
Is wel even prutsen met de borgclip.
Hopelijk heb je speciale tangen om de speciale slangenklemmen te (de)monteren?!
Ik heb alle stekkers genummerd om zeker te zijn dat ik alles weer goed zou aansluiten.
Een groot deel van de koelvloeistof heb ik eerst afgetapt, via de slang onderaan bij de radiateur.
Een lekbak is wel handig, ook als je het thermostaathuis verwijderd.
Succes!!!
Lekbak - check!
speciale tang - check! Ik heb er 1 gekocht met zon kabel verlenging eraan

Ik heb de nieuwe buis inmiddels ook besteld (voor het geval dat) - tezamen met brembo schijven & blokken en, sensors voor de achterzijde ( de volgende klus)

Recent heb ik de waterpomp vervangen, dus ik ben gelukkig al bekend met het aftappen en bleeden van het systeem :)
Taggen van kabels ga ik sowieso doen! Hopelijk gaat het allemaal soepeltjes :-))
Gebruikersavatar
MINI-B&W
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jul 2020, 11:46

Re: P0117 thermostaat

05 okt 2020, 10:26

Het viel niet mee maar ook niet tegen! De thermostaat loshalen van de waterpijp was eigenlijk het makkelijkste van allemaal, maar de klem die over de waterpijp heen gaat was ff flink *%$&%#. Vervolgens 3 boutjes vastzetten met 8Nm en alle slangen weer terugplaatsen.

Al met al bijna 2 uur bezig geweest - maar hij draait weer als nieuw!

Ik ben er wel achter dat als ik een uur reken voor een klus, ik er uiteindelijk 2 uur aan kwijt ben :lol:
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2220
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: P0117 thermostaat

05 okt 2020, 19:03

Mooi dat het gelukt is. Je hebt het sneller gedaan dan ik.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”