Onlangs wilde de mini slecht starten - ik had al eerder opgemerkt dat de motor bij een koude start niet eerst wat hoger in de toeren ging om warm te worden. Een week later ging het beruchte gele lampje branden. Omdat ik toch al een OBD scanner voor Bimmercode nodig had kon ik gelijk 2 vliegen in klap pakken.
Het uitlezen gaf mij de volgende code P0117 (engine coolant temperature) tezamen met 2 aanverwante codes: 2F1A en 2F22.
Naar mijn inziens is de thermostaat dus kaput. Nu komt het leuke, mijn Mini R56 (LCI) is van 11-2010 maar het thermostaathuis wat ik heb heeft geen vervangbare thermostaat. ZIe hieronder
Via de mini ekris shop het vervangende onderdeel gevonden en daar kwam ik erachter dat er ook een zogeheten PuMa maatregel (6000532) is voor mijn Mini. Naast het thermostaat huis heb ik dus ook een kabel nodig die van 2 sensors 1 output maakt
Vervangende thermostaathuis: https://www.autodoc.nl/ridex/13631882
Kabelreparatieset: https://www.autodoc.nl/metzger/12821579
Ik ben zeer benieuwd of er iemand hier is die hetzelfde euvel heeft gehad? Het vervangen van het thermostaat huis lijkt me niet zon probleem, het gaat mij voornamelijk om de vervangende kabel en de connector aan het einde daarvan...
Aanvulling: motorcode N16B16A
P0117 thermostaat
- MINI-B&W
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: P0117 thermostaat
Mijn euvel heeft grote gelijkenissen met onderstaande topics:
viewtopic.php?f=141&t=44978
viewtopic.php?f=46&t=45316
Beide zijn echter door de dealer gefixed - ik ben opzoek naar iemand die het werk zelf heeft gedaan
viewtopic.php?f=141&t=44978
viewtopic.php?f=46&t=45316
Beide zijn echter door de dealer gefixed - ik ben opzoek naar iemand die het werk zelf heeft gedaan
- MINI-B&W
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: P0117 thermostaat
Klein aha momentje, ik kon me namelijk niet voorstellen wat ik met het einde van de adapter kabel aan moest, maar door nog eens goed te kijken onder de motorkap zie ik nu wat de bedoeling is:
Het lijkt erop dat deze met elkaar verbonden worden
Het lijkt erop dat deze met elkaar verbonden worden
- niekcarfreak
- NMC Moderator
Bericht
Re: P0117 thermostaat
Ik heb de klus zelf gedaan. Had de 2 naar 1 stekker meebesteld bij Ekris maar bleek bij mijn Mini niet nodig want zat er al in.
Heb wel de nieuwe gemonteerd omdat ik die toch had.
De oude heb ik nog.
Als je eventueel interesse hebt in de kabel, stuur dan pb.
Prijs moet ik even bekijken, want heb factuur nu niet bij de hand.
Gr. Niek.
Heb wel de nieuwe gemonteerd omdat ik die toch had.
De oude heb ik nog.
Als je eventueel interesse hebt in de kabel, stuur dan pb.
Prijs moet ik even bekijken, want heb factuur nu niet bij de hand.
Gr. Niek.
- MINI-B&W
- Leerling Mini lid
Bericht
Thanks voor je reply. Bedankt voor je aanbod maar ik heb de onderdelen reeds binnen!
A.s. zaterdag ga ik het vervangen. Kwam jouw thermostaat huis makkelijk van de waterpijp af? Dat is eigenlijk het enige moment dat er naar mijn inziens wat 'mis' kan gaan..
Re: P0117 thermostaat
Hey Niek,niekcarfreak schreef: ↑30 sep 2020, 14:20Ik heb de klus zelf gedaan. Had de 2 naar 1 stekker meebesteld bij Ekris maar bleek bij mijn Mini niet nodig want zat er al in.
Heb wel de nieuwe gemonteerd omdat ik die toch had.
De oude heb ik nog.
Als je eventueel interesse hebt in de kabel, stuur dan pb.
Prijs moet ik even bekijken, want heb factuur nu niet bij de hand.
Gr. Niek.
Thanks voor je reply. Bedankt voor je aanbod maar ik heb de onderdelen reeds binnen!
A.s. zaterdag ga ik het vervangen. Kwam jouw thermostaat huis makkelijk van de waterpijp af? Dat is eigenlijk het enige moment dat er naar mijn inziens wat 'mis' kan gaan..
- Manick
- Sponsor
Bericht
Re: P0117 thermostaat
Als ik jouw was zou ik die waterpijp maar bestellen. Mij was het op werk altijd wel gelukt zonder die te slopen of iets anders. Maar die pijp kost een paar tientjes en gaat later vaak stuk/lekken bij de aansluiting van de waterpomp. Kan je weer thermostaathuis los halen voor alleen die waterpijpMINI-B&W schreef:Hey Niek,niekcarfreak schreef: ↑30 sep 2020, 14:20Ik heb de klus zelf gedaan. Had de 2 naar 1 stekker meebesteld bij Ekris maar bleek bij mijn Mini niet nodig want zat er al in.
Heb wel de nieuwe gemonteerd omdat ik die toch had.
De oude heb ik nog.
Als je eventueel interesse hebt in de kabel, stuur dan pb.
Prijs moet ik even bekijken, want heb factuur nu niet bij de hand.
Gr. Niek.
Thanks voor je reply. Bedankt voor je aanbod maar ik heb de onderdelen reeds binnen!
A.s. zaterdag ga ik het vervangen. Kwam jouw thermostaat huis makkelijk van de waterpijp af? Dat is eigenlijk het enige moment dat er naar mijn inziens wat 'mis' kan gaan..
- MINI-B&W
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: P0117 thermostaat
Hey Manick,
Daar heb je wel gelijk in - die pijp ga ik echter niet meer voor het weekend in huis hebben. Ik ga de gok maar nemen, anders een paar dagen op mn stalen ros door het leven.
Ik zal na zaterdag nog wel laten weten hoe het ging
Daar heb je wel gelijk in - die pijp ga ik echter niet meer voor het weekend in huis hebben. Ik ga de gok maar nemen, anders een paar dagen op mn stalen ros door het leven.
Ik zal na zaterdag nog wel laten weten hoe het ging
- niekcarfreak
- NMC Moderator
Bericht
Re: P0117 thermostaat
Was bij mijn Mini wel even spannend om thermostaathuis van de buis los te trekken, want wilde niet de buis uit waterpomp trekken.
Ik had een nieuwe buis meebesteld maar na lang wikken en wegen de oude laten zitten, omdat die stabiel in de waterpomp bleef zitten en aan de therstaathuiszijde was ie ook onbeschadigd.
Is wel even prutsen met de borgclip.
Hopelijk heb je speciale tangen om de speciale slangenklemmen te (de)monteren?!
Ik heb alle stekkers genummerd om zeker te zijn dat ik alles weer goed zou aansluiten.
Een groot deel van de koelvloeistof heb ik eerst afgetapt, via de slang onderaan bij de radiateur.
Een lekbak is wel handig, ook als je het thermostaathuis verwijderd.
Succes!!!
Ik had een nieuwe buis meebesteld maar na lang wikken en wegen de oude laten zitten, omdat die stabiel in de waterpomp bleef zitten en aan de therstaathuiszijde was ie ook onbeschadigd.
Is wel even prutsen met de borgclip.
Hopelijk heb je speciale tangen om de speciale slangenklemmen te (de)monteren?!
Ik heb alle stekkers genummerd om zeker te zijn dat ik alles weer goed zou aansluiten.
Een groot deel van de koelvloeistof heb ik eerst afgetapt, via de slang onderaan bij de radiateur.
Een lekbak is wel handig, ook als je het thermostaathuis verwijderd.
Succes!!!
- MINI-B&W
- Leerling Mini lid
Bericht
speciale tang - check! Ik heb er 1 gekocht met zon kabel verlenging eraan
Ik heb de nieuwe buis inmiddels ook besteld (voor het geval dat) - tezamen met brembo schijven & blokken en, sensors voor de achterzijde ( de volgende klus)
Recent heb ik de waterpomp vervangen, dus ik ben gelukkig al bekend met het aftappen en bleeden van het systeem
Taggen van kabels ga ik sowieso doen! Hopelijk gaat het allemaal soepeltjes
Re: P0117 thermostaat
Lekbak - check!niekcarfreak schreef: ↑01 okt 2020, 15:12Was bij mijn Mini wel even spannend om thermostaathuis van de buis los te trekken, want wilde niet de buis uit waterpomp trekken.
Ik had een nieuwe buis meebesteld maar na lang wikken en wegen de oude laten zitten, omdat die stabiel in de waterpomp bleef zitten en aan de therstaathuiszijde was ie ook onbeschadigd.
Is wel even prutsen met de borgclip.
Hopelijk heb je speciale tangen om de speciale slangenklemmen te (de)monteren?!
Ik heb alle stekkers genummerd om zeker te zijn dat ik alles weer goed zou aansluiten.
Een groot deel van de koelvloeistof heb ik eerst afgetapt, via de slang onderaan bij de radiateur.
Een lekbak is wel handig, ook als je het thermostaathuis verwijderd.
Succes!!!
speciale tang - check! Ik heb er 1 gekocht met zon kabel verlenging eraan
Ik heb de nieuwe buis inmiddels ook besteld (voor het geval dat) - tezamen met brembo schijven & blokken en, sensors voor de achterzijde ( de volgende klus)
Recent heb ik de waterpomp vervangen, dus ik ben gelukkig al bekend met het aftappen en bleeden van het systeem
Taggen van kabels ga ik sowieso doen! Hopelijk gaat het allemaal soepeltjes
- MINI-B&W
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: P0117 thermostaat
Het viel niet mee maar ook niet tegen! De thermostaat loshalen van de waterpijp was eigenlijk het makkelijkste van allemaal, maar de klem die over de waterpijp heen gaat was ff flink *%$&%#. Vervolgens 3 boutjes vastzetten met 8Nm en alle slangen weer terugplaatsen.
Al met al bijna 2 uur bezig geweest - maar hij draait weer als nieuw!
Ik ben er wel achter dat als ik een uur reken voor een klus, ik er uiteindelijk 2 uur aan kwijt ben
Al met al bijna 2 uur bezig geweest - maar hij draait weer als nieuw!
Ik ben er wel achter dat als ik een uur reken voor een klus, ik er uiteindelijk 2 uur aan kwijt ben
- niekcarfreak
- NMC Moderator
Onze sponsors