Storing 002F22

Gebruikersavatar
Minion
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2020, 12:38

Storing 002F22

26 dec 2020, 11:33

Goedemorgen Forumleden, daar zijn we weer met een vraag om raad:)
De kachel van onze mini wordt niet lekker warm.
Storingen uitgelezen: 002F22 : engine temperature
Via "hidden menu" de koelvloeistof temp in de gaten gehouden : komt eigenlijk niet boven de 50 graden. Hij klimt wel maar als ik ga rijden dan blijft de temp onder de 50 graden. Eenmaal de snelweg op verandert het getal in sterretjes en kan ik het niet zien. Eenmaal van de snelweg af heb ik weer beeld en zit ik toch weer onder de 50 graden. Niet zo mooi dus.
Eerste gedachte is thermostaat kapot maar wil toch vragen naar jullie advies en ervaringen alvorens actie te ondernemen.
Daarbij is het ook vrij vervelend dat ik met deze dagen niks kan aanschaffen :(.
Het betreft een N14B1.6 motor met 117000 op de teller.

Kan het ook aan de temp sensor in de thermostaat liggen of is het 100% de thermostaat en is mijn klacht een veelvoorkomende kwaal rond deze stand.
Nu zitten er volgens zeggen 2 sensoren in de thermostaat. 1 kan je demonteren d.m.v. een klemmetje en 1 zit vast met 2 draadjes.
Stel dat ik de thermostaat moet vervangen, moet dat dat voor exact dezelfde of kan ik dan beter een upgrade nemen naar 1 die eerder opengaat?
Kan het veel kwaad als ik hier nog enkele dagen mee rondrijdt totdat ik de klacht kan laten verhelpen?
Ik hoor graag jullie ervaringen en adviezen en wil dan ook maar de vraag stellen of iemand het betreffende onderdeel heeeeel toevallig op de plank heeft liggen :). Misschien zelfs helpen bij de montage.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Storing 002F22

28 dec 2020, 08:22

Minion schreef:
26 dec 2020, 11:33
"
"moet dat dat voor exact dezelfde of kan ik dan beter een upgrade nemen naar 1 die eerder opengaat?"
Volgens mij heb je die nu al en ben je er niet echt tevreden over :lol: :O :()


Thermostaat van de auto is een essentieel deel en kan je dus telefonisch gewoon bij elke dealer bestellen en afhalen als deze binnen is.
Kan uiteraard ook via de webshop.
Werkplaatsen zijn ook gewoon nog open overal, dus daar kan de auto ook heen.


De thermostaat is elektronisch geregeld en dus een andere steken is zinloos.
Je kan de temperaturen digitaal regelen, dus als je de auto laat chippen kunnen ze dit voor je aanpassen.
Volgende vraag; waarom zou je het willen doen?
Hogere temperatuur = betere verbranding = lager brandstofverbruik
Daarnaast, als je beetje gas gaat geven gooit de auto de klep helemaal open en heb je optimale koeling. Met mijn N14 ging die bij 4000rpm open en kreeg ik t water niet meer boven de 85 graden op de Nurburgring. Bij normaal rijden gaat het weer naar 102/105 graden
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Gebruikersavatar
Minion
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2020, 12:38

Re: Storing 002F22

28 dec 2020, 13:47

Hallo BMX bedankt voor de reactie.
Ik heb hem inderdaad inmiddels maar besteld er van uitgaande dat dit het probleem is.
Ik snap alleen even niet waarom je aangeeft dat een nieuwe steken geen zin heeft. Kennelijk blijft hij open staan waardoor de motor niet warm wordt.
Of zie ik iets over het hoofd? Denk je dat het probleem elektronisch is?
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Storing 002F22

28 dec 2020, 14:37

Ik heb het idd niet goed omschreven, ik bedoelde een gemodificeerde versie. Of een betere versie eventueel. OEM is gewoon prima.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Gebruikersavatar
Minion
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2020, 12:38

Re: Storing 002F22

28 dec 2020, 19:35

Ok bedankt in ieder geval, hopelijk is morgen alles opgelost ;)
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Storing 002F22

28 dec 2020, 20:25

Ga je morgen zelf het complete thermostaathuis vernieuwen? Of ga je het laten doen?
Als er nu al een thermostaathuis in zit met twee sensoren met een kabel die van twee naar één stekker gaat dan heb je al een gemodificeerde uitvoering zeer waarschijnlijk.
De oudere versie had blijkbaar maar 1 sensor en als je dan die met 2 sensoren monteert dan moet je ook die kabel van 2 naar 1 stekker kopen.
Verder blijft het een wat knullige constructie die thermostaat, want hij bestaat uit 2 helften met een soort pakking ertussen die door ouderdom en temperatuurswisselingen gaat lekken.
Ik heb die in mijn R58(N14 motor) afgelopen voorjaar vervangen en de auto had nog geen 90000km op de teller.
Het is alles bijelkaar wel even werk, maar het is te doen als je de tijd neemt en het juiste gereedschap hebt, oa de slangklemtangen. Ik heb voor de zekerheid alle stekkers die ik losgehaald heb gelabeld, zodat ik zeker wist dat ik alles weer goed aansluit.
Houdt ons op de hoogte of het probleem opgelost is met de nieuwe thermostaat alsjeblieft.
Gebruikersavatar
Minion
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2020, 12:38

Re: Storing 002F22

29 dec 2020, 15:49

Allen, vandaag de thermostaat laten vervangen en meteen gecontroleerd of de ventilator insloeg.
Volgens de digitale klok in het verborgen menu sloeg hij in toen hij de 108 graden aantikte.
Wat mij betreft een geslaagde actie en kunnen we de koude wintermaanden ingaan.
Allen bedankt en alvast een prettig uiteinde!
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Storing 002F22

29 dec 2020, 16:40

:icon_top: goed nieuws!

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”