Plotselinge olieverbranding

ChrisvanV
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 sep 2020, 11:41

Plotselinge olieverbranding

30 dec 2020, 16:41

Dag luitjes!

Ik heb nu al een tijdje een R56s, die door Beek een 'klein' beetje gekieteld is. Het betreft een n14 motor. Ik heb deze auto eigenlijk al deze tijd heerlijk gereden zonder gezeur, of olieverbruik (in ieder geval echt minimaal).

Echter kwam ik gisteren na een vrij enthousiast ritje thuis, en zag ik een klein beetje rook aan de voorkant van de auto. Motorkap open, en kwam onder m'n hitteschild bij de turbo vandaan, en rook naar verbrandde olie..

Ook tijdens het rijden merk ik als ik goed gas geef en in m'n achteruitkijkspiegel kijk, een pluimpje witte rook zie. Niets echt heftigs, maar ik geloof toch dat het meer is dan de gebruikelijke dampen die met koud weer te zien zijn.

Iemand ooit van deze symptomen gehoord? Ik denk aan een pakking ergens, maar welke het zou kunnen zijn? Schiet mij maar lek..

Ik hoop dat t niets dodelijks is en dat iemand een fix heeft. In ieder geval bedankt!
Gebruikersavatar
Peter koster
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kleine huis op de prairie
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2019, 11:21

Re: Plotselinge olieverbranding

30 dec 2020, 17:19

Witte rook is 9 vd 10 x koelvloeistof ,kan in de olie terecht komen vandaar de verbrande olie lucht en witte rook ,koppakking?
Als het alleen olie is mischien de kleppendekselpakking is ook een drama bij mini s. De rook bij koudweer is condens zodra je motor en uitlaat op temp.zijn is dit weg.
ChrisvanV
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 sep 2020, 11:41

Re: Plotselinge olieverbranding

30 dec 2020, 17:33

@peter,

Oei, dat zou zuur zijn. Heb dat al eens met een andere auto gehad. Enig idee wat een koppakking, of eventueel kleppendekselpakking zou kosten op zo'n r56?

In ieder geval hartelijk dank voor de reactie, ben ik in ieder geval een eindje op weg.
Gebruikersavatar
Peter koster
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kleine huis op de prairie
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2019, 11:21

Re: Plotselinge olieverbranding

30 dec 2020, 17:41

Kleppendeksel pakking kost niet zoveel en kun je zelf met een beetje geduld maar die krengen zitten niet altijd goed en een hoop gaan dan klooien met vloeibare pakking, koppakking is een ander verhaal ook geen idee wat dat kost .
Maar olie lekkage kan natuurlijk overal vandaan komen dus eerst even onderzoeken waar het vandaan komt en wat het precies is olie of koelvloeistof eventueel even kijken op de peilstok of er wat afwijkende te zien is qua kleur .koelvloeistof reservoir in de gaten houden en als hij goed warm is geweest na verloop van tijd kijken of je de lekkage buiten het blok kan vinden .
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Plotselinge olieverbranding

30 dec 2020, 21:12

Lees ook even
viewtopic.php?t=41166
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

Re: Plotselinge olieverbranding

31 dec 2020, 10:53

Ja die olieretourleiding is wel een dingetjes, bij Mijn ex-Clubman lekte die ook op de aansluiting.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Plotselinge olieverbranding

31 dec 2020, 11:33

Ik zou daar eerst naar (laten) kijken.
De witte damp uit de uitlaat, vooral bij koude motor, is normaal bij deze buitentemperaturen.
Valt misschien allemaal mee qua kosten.
ChrisvanV
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 sep 2020, 11:41

Re: Plotselinge olieverbranding

31 dec 2020, 18:07

Het euvel is bekend: het blijkt een lekke olietoevoer te zijn, die precies bovenop de turbo drupt waar de stank/rook vandaan komt. Even via minispeed de racekwaliteit toevoer bestellen en kijken of dit zelf te doen is, en anders uitbesteden. Hartelijk dank voor de reacties allemaal, jullie hebben me goed op weg geholpen!
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Plotselinge olieverbranding

31 dec 2020, 21:52

Graag gedaan :)
Gebruikersavatar
Peter koster
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kleine huis op de prairie
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2019, 11:21

Re: Plotselinge olieverbranding

01 jan 2021, 10:00

Nou gelukkig valt het allemaal mee.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Plotselinge olieverbranding

01 jan 2021, 10:12

Bedankt trouwens om even terug te koppelen wat nu het probleem was.
Hoe ziet die betere leiding eruit en wat zijn de kosten?
ChrisvanV
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 sep 2020, 11:41

Re: Plotselinge olieverbranding

01 jan 2021, 10:31

Geen probleem, vooral jullie bedankt. Ik doelde op deze leidingen; https://minispeed.eu/product/racekwalit ... ng-2e-gen/

70 euries voor de leiding zelf, montage nog geen idee. Van 't weekend maar eens kijken of ik daar zelf fatsoenlijk bij kan, en anders de lokale garage even lief aankijken.

Beste wensen en een gelukkig Nieuwjaar allemaal!

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”