iemand al bmw x1 klauwen gemonteerd op r55?

LexRS
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 aug 2020, 18:35

iemand al bmw x1 klauwen gemonteerd op r55?

01 jan 2021, 22:41

Schijnt helemaal plug&play te zijn icm met 330mm schijven,toch ben ik nog niemand online tegen gekomen die het ook echt gemonteerd heeft?
Porsche klauwen zijn natuurlijk beter maar dan nog adapters en schijven erbij en je zit zo weer op de 700+ euro
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: iemand al bmw x1 klauwen gemonteerd op r55?

02 jan 2021, 09:55

De standaard remschijven van een R55 Cooper S zijn 294mm, die van een R55 Cooper S JCW zijn 316mm.
Dus schijven vervangen zal ook moeten als je per se 330mm nodig hebt. Dus ja, wellicht is de Porsche-variant dan toch aantrekkelijker?? Ligt er aan wat je wilt bereiken met deze verandering/upgrade.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: iemand al bmw x1 klauwen gemonteerd op r55?

02 jan 2021, 11:03

Zijn de X1 klauwen en schijven dan gelijk aan die van een F56 JCW?
Mijn F56 JCW heeft 335mm schijven namelijk.

Mijn R53 GP heeft standaard de klauwen van de R55 Cooper S, dus met 294mm schijven. Heb jij een Cooper, want die heeft 280mm schijven dacht ik.
Heb nu al jaren Tarox F2000 schijven 294mm icm Tarox compound 114 blokken en rvs Goodridge slangen en dat remt voor mij prima, zelfs op circuit.
Wil je naar 330mm dan weet ik niet of dat gaat met de R55 klauwen. Soms gaat dat met een of andere adapter op de originele klauw maar daar heb ik geen verstand van.

De X1 remmen voor minder dan 700euro...wat heb je daar precies voor? Enkel de schijven en blokken neem ik aan?
En 700euro voor Porsche remmen, wat heb je dan en bedoel je dan nieuw of gebruikt?

De 316mm remmen heb ik op de R58 JCW, naast dat de schijven groter zijn, hebben de klauwen net als bij de F JCW 4 remzuigers ipv 1 bij de R55 en R53 GP.
Dit systeem verdeelt de remdruk beter over de blokken en door 2 zuigers per blok gaat het blok niet zo snel kantelen ook. Soms een oorzaak van onregelmatig afslijten of vastlopen van de rem.
Maar zulke klauwen zijn duur of je moet geluk hebben en een mooi gebruikt of gereviseerd setje vinden.
De kkauwen van de R56 GP hebben zelfs 6 zuigers.

Ondanks mijn ervaringen met de grotere Mini JCW remmen ben ik ook nog zeer tevreden met de Tarox schijven en blokken en die combinatie kost ongeveer 600euro.
Als ze warm geremd zijn dan remmen ze het beste maar ook koud op straat bij normaal rijden heb ik nooit remproblemen maar je merkt wel verschil tussen koud en warme prestaties.
Als je op de openbare weg met de Tarox remmen die ik op de R53 GP heb, remproblemen krijgt dan rijdt je als een malle lijkt mij.
Maar goed, ieder zijn/haar verwachtingen en eisen zijn anders.

Kortom, de keuze is reuze.
Succes met jouw keuze!

p.s. let op, qua pasvorm moet je ook naar de dikte van de remschijf kijken.
R55 JCW dikte 22mm
F56 JCW dikte 30mm
LexRS
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 aug 2020, 18:35

Re: iemand al bmw x1 klauwen gemonteerd op r55?

02 jan 2021, 13:58

Ik heb nu de 294mm schijven,met geboorde zimmermann schijven en brembo remblokken,en zit er helaas pas net allemaal op haha.
Wil in de toekomst wel weer het circuit op dus dat ga ik vast niet met dit setje redden,dus ben een beetje aan het rondkijken alvast of er iets leuks op mijn pad gaat komen.

Porsche boxster klauwen(sommige types)zijn plug&play+adapters+330mm jcw schijven+blokken zit je minimaal rond de 700 euro.
Dan heb je gebruikte klauwen,en de rest nieuw.

Bmw x1(sommige types)klauwen+jcw schijven+setje normale blokken zal je uit komen rond de 400 euro.
De klauwen van een f56jcw zouden idd dezelfde kunnen zijn als de x1 klauwen,heb iets voorbij zien komen aan info maar het nog niet verder uitgezocht.
Natuurlijk zijn er veel meer big brake setjes te vinden maar dat begint dus allemaal pas rond de 700 euro.

Heb redelijk wat circuit ervaring,rijd al 25 jaar auto en heb al diverse auto's gehad waarbij de remmen ge upgrade zijn dus heb wel enig idee wat zou kunnen werken en wat niet.Van 294mm naar 330mm schijven gaan moet al zeker een flink stuk gaan helpen bij mij persoonlijk om meer vertrouwen in de mini te krijgen.
Natuurlijk kan je ook flink geld in de standaard remmen steken om dan ook alles circuit waardig te krijgen maar of dat dan beter gaat remmen als een flink stuk grotere schijven?..ja kan natuurlijk..maar hoeft ook niet.

Heb zelf eerst ook de standaard remmen op mijn megane rs geupgrade naar geboorde brembo schijven,rvs remslangen,ferodo blokken en dot 5.1 remvloeistof en durf haast wel te zeggen dat dat beter remde als de nieuwe Megane modellen.
Dus ja begrijp wat jullie bedoelen met de standaard remmen upgraden maar het oog wil ook wat he..330mm schijven achter je 17 inch velgen staat toch een heel stuk stoerder;)
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: iemand al bmw x1 klauwen gemonteerd op r55?

02 jan 2021, 15:51

Ja, als het oog ook wat wil dan moet je naar grotere klauwen en schijven :)
En dan moet je in de buidel tasten.
LexRS
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 aug 2020, 18:35

Re: iemand al bmw x1 klauwen gemonteerd op r55?

13 feb 2021, 15:02

klein vervolg..

intussen 1x bmw klauw goedkoop aan kunnen schaffen om te proberen of het gaat passen.
330mm schijven van een gp2 gaan passen,al zijn die iets te dik,dus of schijven af laten draaien of blokken aanpassen?..scheelt maar 2 mm..
2de keus zijn 318mm schijven(ff uit mijn hoofd)met wel de juiste dikte.
zodra mijn andere velgen er op komen het hele rem zooitje er maar af halen en kijken wat wel of niet kan.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: iemand al bmw x1 klauwen gemonteerd op r55?

13 feb 2021, 17:08

Schijven niet! 2mm afdraaien, want dan zitten ze gelijk op de minimale dikte.
Blokken 2mm afschuren is ook nogal wat vind ik.
Schijven van 318mm zijn groot zat.
Laatst gewijzigd door niekcarfreak op 13 feb 2021, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
LexRS
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 aug 2020, 18:35

Re: iemand al bmw x1 klauwen gemonteerd op r55?

13 feb 2021, 18:21

Dat is een goeie..haha..bedankt,niet aan gedacht.
Laat mijn garage wel effe uitvogelen,2 setjes schijven bestellen en dan kijken nog welke van mijn 17 inch setjes gaan passen(vind het wel brede klauwen)

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”