Olie verversen automaat

Bert
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 nov 2018, 12:18

Olie verversen automaat

05 mar 2021, 19:58

Beste Allemaal, wij hebben een R57 cabrio met N12 blok met automatische versnelling. Het valt ons op dat de auto de laatste tijd stottert tijdens het schakelen. Dat stotteren doet hij bij zowel een koude als warme motor. De auto heeft nu bijna 100K gelopen. Er wordt voornamelijk kleine stukjes mee gereden.

Nu is onze vraag, Zou dit stotteren kunnen liggen dat de olie nog nooit vervangen is van de automatenbak?

We hebben al wat rond gesurft op internet en daar lezen we tegenstijdige berichten. Er zit waarschijnlijk Levens lange olie in maar die olie wordt door sommigen ook wel eens ververst. En moeten we dan verversen, flushen of powerflush? (ZF Garage Duitsland/Nederland?)

Wie heeft er ervaring mee? En wie kan ons er wat meer over vertellen?

We horen graag van jullie.

Groet José en Bert
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Olie verversen automaat

05 mar 2021, 20:50

José en Bert,

ik vaker gelezen en gehoord dat het helemaal niet zo raar is om na een bepaalde tijd/gereden kilometers om je automaat te laten flushen.
Je zou Rinze van RA-Performance even kunnen contacten, die zit in Velp, net naast Arnhem, ook een Club sponsor en die spoelt regelmatig automaten waaronder ook MINI's. Ik zou hem even bellen en je probleem voorleggen.

https://www.ra-performance.nl/ra-perfor ... t-spoelen/

Om hem te contacten:

https://www.ra-performance.nl/neem-cont ... rformance/

Succes,

Milco
Gebruikersavatar
Vod
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 80
Lid geworden op: 22 jul 2020, 14:24

Re: Olie verversen automaat

05 mar 2021, 22:34

Ik weet van het BMW drivers forum dat veel BMW rijders (net als ik met mijn Z4) naar ZF in Delfgauw gaan of er speciaal voor naar ZF in Friederichshafen gaan. BMW/MINI zegt zelf dat het wisselen van de bakolie niet hoeft maar ZF raad het toch aan om na ca 100.000-120.000 km de bakolie te wisselen. Ik weet niet hoe het bij MINI is maar bij een BMW bak wordt dan ook meteen de mechatronic gereinigd, de carterpan vervangen en de adaptiewaarden worden uitgelezen en eventueel gereset. Het is niet goedkoop maar bij ZF zijn het wel kenners en daarna schakelt de automaat echt weer als nieuw. Houd rekening met een kostenplaatje van ca € 700 incl. BTW

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”