Peilstok gaat niet meer terug

Gebruikersavatar
Klupman
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Contacteer:
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mar 2021, 21:35

Peilstok gaat niet meer terug

08 mar 2021, 21:24

Beste Minifans.
Bij mijn R55 gaat spontaan de peilstok niet meer terug op zijn plaats.
De laatste 5 cm komt hij ergens tegenaan en gaat echt niet meer verder.
Ik rij nu dus maar zonder peilstok met het buisje afgedekt met een doekje.
Maar nu kan ik niet meer peilen, en dat is vrij belangrijk bij mijn mini.
Heeft iemand hier een oorzaak/oplossing voor?

Groet
Henk
Mini Clubman R55 24-LHT-3 :ralley
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Peilstok gaat niet meer terug

08 mar 2021, 21:34

Welkom op het forum. Hopelijk weet je ook de topics: "Show my ride" en "Who are you" te vinden. :mrgreen:

Wat betreft de peilstok, ja is een ellende ding met al die bochtjes erin. Zelfs zou ik wat proberen met draaien terwijl je de peilstok terugplaatst. De originele is ook behoorlijk stug, vergt soms wat kracht. Maar niet teveel, want er is ook kans op breuk. Er zijn mensen die een Cravenspeed oliepeilstok hebben, die is veel flexibeler.
Gebruikersavatar
Klupman
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Contacteer:
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mar 2021, 21:35

Re: Peilstok gaat niet meer terug

08 mar 2021, 21:56

De peilstok komt echt ergens tegenaan.
Is het mogelijk dat bv het korfje van de olieaanzuigbuis verschoven is of dat het buisje van de peilstok verschoven is?
Mini Clubman R55 24-LHT-3 :ralley
Gebruikersavatar
Klupman
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Contacteer:
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mar 2021, 21:35

Re: Peilstok gaat niet meer terug

07 mei 2021, 23:47

Ondertussen ben ik eruit!
Als je peilstok niet meer lekker terug gaat, stop dan meteen de motor en ruk de carterpan eronderuit! :shock:
De peilstok loopt door de nokkenaskettinggeleider heen. Als deze stuk is zoals in mijn geval gaat de peilstok er niet meer lekker door.
Toen ik de pan eronderuit haalde bleek deze vol stukjes plastic te liggen, ook het aanzuigkorfje van de oliepomp zat vol en bijna dicht. :cry:
Uiteindelijk heb ik ook het kleppendeksel eraf gehaald, daar kon je weinig zien. Dan maar youtube kijken, en ja hoor, het blijkt niet ongewoon te zijn. Joepie voor Youtube!
De kunststof geleiders geven het gewoon op na 100.000km.
Je hebt wel wat speciaal gereedschap nodig maar als je dat hebt en je bent een beetje handig is het zelf te doen, ik had m nu toch al uit elkaar liggen dus ik kon niet meer terug. :O
Meteen maar een kit gekocht: geleiders, ketting en spanner. De ketting zag er nog goed uit maar de geleiders en de spanner waren op! Toen ik die eruit had en zag hoe ze er uit zagen was ik heel blij dat ik deze ging vervangen! :s
Als ik hier langer me doorgereden had......
AE2DACFC-77D2-479B-ACFC-A838F2BF5584.jpeg
Oeps!
IMG_2001.jpg
Zoveel mogelijk verzameld
IMG_1995.jpg
Oude en nieuwe. Je ziet het kanaal waar de peilstok doorheen gaat.
Mini Clubman R55 24-LHT-3 :ralley
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Peilstok gaat niet meer terug

08 mei 2021, 15:24

Oef, da's bijna vergruisd.... Was vast en zeker effe schrikken toen je deze puzzel ontdekte.
Maar gelukkig weer gefixed, en hopelijk nergens stukje achtergebleven.

Ga je h'm ombouwen naar electric, of ligt die 380-stekker er per ongeluk?
Gebruikersavatar
Klupman
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Contacteer:
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mar 2021, 21:35

Re: Peilstok gaat niet meer terug

09 mei 2021, 21:32

Ga je h'm ombouwen naar electric, of ligt die 380-stekker er per ongeluk?

Haha, 380 is mijn core business. Motoren is een hobby. Dus het is niet de bedoeling dat mijn normale luxe wagen er mee stopt anders wordt het een verplichte hobby, en das niet leuk meer.
Ik had geheel geen zin in deze klus maar toen ik al die onderdelen vond was ik toch blij. Het had niet veel langer goed gegaan.
Mini Clubman R55 24-LHT-3 :ralley
Gebruikersavatar
rexmundi
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 aug 2023, 20:14

Re: Peilstok gaat niet meer terug

06 aug 2023, 04:30

Dit is gelijk mijn eerst post hier....

Ik had dus precies het zelfde vandaag.. :shock: ook een R55 Cooper S bj 2007
Ik weet dat deze post al even geleden is gemaakt, maar toch nog even een vraag... hoelang heb je zo nog door gereden? Ik moet hem namelijk maandag nog even 20km verplaatsen..

Maar na advies vandaag bergen youtube video's zitten bekijken en vrees dus het ergste en hoop dat er nu al niet te veel schade is aan de cooper s, want kreeg de indruk dat is even vermogen kwijt was (paar sec) nadat ik de peilstok had gechecked en nog 500 meter heb gereden voor ik hem weg heb gezet.

Kan verder ook weinig vinden op peilstok en dat deze niet verder gaat (5-7cm blijft over) behalve 3 engelse posts en deze... lijkt mij erop dat toch te weinig mensen hun olie peil controleren of die geleiders breken niet snel.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2206
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Peilstok gaat niet meer terug

07 aug 2023, 10:33

Die kapotte geleiders komt helaas vaker voor, niet alleen bij Mini.
Ik zou er niet meer in rijden. Als een garage de auto niet op kan halen dan zou ik de auto voorzichtig laten slepen, zodat de motor niet meer hoeft te draaien.
Hopelijk valt de schade en kosten mee!

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”