Druppels olie hangen onderaan compressor

R.Schaller
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2022, 12:08

Druppels olie hangen onderaan compressor

16 jan 2022, 14:21

Goedemiddag ..... en hallo allemaal,

Even storen op zondagmiddag.

Sinds een paar maanden rijden wij met plezier Mini.
Bij de aankoop had ik gezien dat er zich wat oliedruppels verzamelden onder de compressor (zie foto).
De garage heeft een item vervangen waarvan ze dachten dat dit de boosdoener was, helaas was dit niet het geval. Ik heb nog garantie en ben zelf benieuwd wat het eventueel kan zijn. De kop is gevlakt (lekke koppakking)[image][image][/image][/image], waarbij tevens de distributie is vervangen.
De oliesmeer is verschillende keren verwijderd door de medewerker van de garage, vervolgens blijft de plek droog (met draaiende motor in de garage of een proefrit). In eerste instantie werd er gedacht aan oude olie.
Als ik de auto meeneem naar huis, hangen er na een paar dagen of een lang stuk rijden weer druppels onderaan de compressor.
Ik heb onder de auto gelegen maar het is erg moeilijk om te zien waar de olie vandaan komt, mede omdat ik niet 'om het hoekje kan kijken'. Er is geen of weinig inspectieruimte in de buurt om te zien waar het lekt.
Zelf denk ik dat het niet vanuit de compressor komt maar ergens boven de compressor en dat het via de compressor naar beneden druppelt.

Heeft iemand een idee waar ik zelf naar zou kunnen kijken?
De garage is op de hoogte dat ik zelf ook probeer mee te denken en helpen.

Dank alvast voor jullie tijd.
20220115_162115.jpg
R.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2205
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Druppels olie hangen onderaan compressor

12 feb 2022, 09:18

Is de oorzaak van de lekkage al gevonden en opgelost?
Het is een R53 neem ik aan? Lekkages kunnen verschillende oorzaken hebben. Zijn wat wat topics hierover op dit forum.
Het is inderdaad een nadeel dat alles compact zit ingebouwd waardoor een en ander moeilijk te vinden is.
Bij jouw MINI kan het eventueel lekkage langs een versleten O-ring van de krukassensor zijn.

https://www.google.com/search?q=krukass ... e&ie=UTF-8

Op YouTube kun je ook veel info vinden, bv. als je op oil leak R53 zoekt.

Als een en ander verwijderd moet worden om de lekkage op te lossen, laat dan gelijk de compressor een servicebeurt geven. Hierin zitten pakkingen die door ouderdom gaan lekken waardoor de olie langzaam uit de compressor verdwijnt en vervolgens draait de compressor stuk.
Er zitten twee oliereservoirs in.

Succes! Laat a.u.b. de afloop weten, daar hebben anderen weer iets aan.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Druppels olie hangen onderaan compressor

12 feb 2022, 14:14

Hmm, dit is de airco-compressor, niet een supercharger van een R53. :mrgreen:
Erboven hangt de dynamo, ook geen olie-dingetje wat kan lekken, dacht ik. Dat wordt echt zoeken hoor, zaklampje erbij, spiegeltje ofzo. Op zoek naar waar het vandaan komt. Daarboven zit dan weer de peilstok, bij een S in ieder geval. En stukje hoger zit je alweer aan de cilinderkop....

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”