Auto trilt bij optrekken in achteruit en 1e versnelling

Heinemann
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2022, 17:35

Auto trilt bij optrekken in achteruit en 1e versnelling

16 sep 2022, 15:29

Betreft Mini Clubman Cooper S uit 2011. Handgeschakeld en vermoedelijk gechipt door een vorige eigenaar (start/stop is gedeactiveerd). Het probleem verergert als het wat warmer is. Als je gas bijgeeft wordt het minder. In de overige versnellingen geen problemen.

De garage heeft er nu naar gekeken en adviseren om het massavliegwiel te vervangen omdat die kapot zou zijn. Kostenindicatie € 1.750 tot € 2.000. Daar heb ik een paar vragen over:

- Kan dat idd het probleem zijn? Of kunnen er andere oorzaken zijn?
- Is het verstandig om dan direct de hele koppeling te vervangen
- Zijn er nog meer zaken die je dan ook direct meeneemt omdat de zaak dan toch al open ligt?

Alvast heel veel dank voor jullie expertise! Groet!
Laatst gewijzigd door Heinemann op 21 feb 2023, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Auto trilt bij optrekken in achteruit en 1e versnelling

19 sep 2022, 14:25

Hein,

zou zo maar kunnen, vooral omdat je MINI gechipt is en hoogst waarschijnlijk met de originele koppeling. Ik neem aan dat de garage weet waar ze het overhebben want als ze alles vervangen en het probleem is niet verholpen zou ik niet graag die 1750-2000€ betalen. Misschien vooraf goede afspraak over maken wat als het probleem hierdoor niet mee is opgelost???

Als je het vliegwiel moet vervangen dan zou ik inderdaad de koppelingsplaat meteen meepakken, dat zijn de kosten niet.
De kosten zitten vooral in het arbeidsloon en niet zo zeer in het materiaal.

Ik heb mijn Clubman destijds bij Schols Auto's gekocht en bleek dat de versnellingsbak in Zwitserland waar de auto uit geïmporteerd was, niet goed te zijn gereviseerd. Martijn heeft de versnellingsbak in Nederland laten reviseren en heeft toen omdat het open lag ook meteen de koppelingsplaat mee vervangen en nog een onderdeeltje wat iets met de druk regelde.

Succes,

Milco

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”