Gevoel in stuur op slecht wegdek

Gebruikersavatar
JWMK5
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Contacteer:
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 sep 2022, 20:42

Gevoel in stuur op slecht wegdek

28 sep 2022, 22:36

Goedenavond,

Ik heb mij zojuist voorgestel en heb meteen wat vragen i.v.m. aankoop van een MINI R56. Ik heb vanmorgen een proefrit gemaakt in een MINI One 1.6 met 75 pk uit 2011. Tijdens de proefrit zijn mij een aantal dingen opgevallen.

Als eerste viel mij op dat het stuur best wel heftig reageert op slecht wegdek. Op asfalt stuurde de auto goed. Zodra je over klinker betrating rijdt voel je al redelijk wat trillingen in het stuur. Vervolgens reed ik over een weg bestraat met een soort kaseitjes. Hier begon het stuur hevig te klapperen. De MINI staat op 17 inch wielen. Is het omschreven gevoel in het stuur bij slecht wegdek gebruikelijk en moet je hier aan wennen of kan er wat anders aan de hand zijn? Er staat 79K op de teller. Kan het zijn dat de schokbrekers aan vervanging toe zijn?

Als tweede viel mij op dat de olie vulopening bij warme motor een licht vacuüm had. De vuldop leek lichtjes aangezogen te worden nadat ik deze had losgedraaid. Ik was altijd in de veronderstelling dat een motor bij de vulopening nagenoeg vacuüm- en drukloos moest zijn. Wat zijn jullie ervaringen?

Verder reed de MINI top! Als jullie verder nog tips en advies hebben waar ik op moet letten bij de aankoop van een R56, hou ik mij aanbevolen.

Alvast bedankt voor de reacties...
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6581
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

Re: Gevoel in stuur op slecht wegdek

29 sep 2022, 13:31

Zaten er kwaliteitsbanden onder?
Runflat ja of nee?

Over het motorische gedeelte kan ik je niets zeggen...
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1963
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Gevoel in stuur op slecht wegdek

29 sep 2022, 18:03

Motorisch kan ik je ook niet echt helpen. Mini is vaak wat “straffer” dan andere vergelijkbare auto’s. De one zal niet echt een snelheidsmonster zijn.

Wat Peter aangeeft is wel handig om mee te nemen. Runflat (vaak standaard op de mini) is stugger.

Ik rij zelf een r53 (type voor de one waarmee je hebt gereden) en die is wel wat strakker afgeveerd, maar ook niet dat m’n stuur klappert.

Als je t niet vertrouwd, verder zoeken. En wellicht is een proefrit met een vergelijkbare mini handig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
JWMK5
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Contacteer:
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 sep 2022, 20:42

Re: Gevoel in stuur op slecht wegdek

04 okt 2022, 05:23

Er zitten redelijk nieuwe 4-seizoensbanden Hankook Kinergy 4S2 onder. Geen idee of dit runflat banden waren.

Inmiddels een proefrit gemaakt in een andere R56. Deze reed een stuk comfortabeler op klinker bestrating. Helaas niet kunnen testen op slecht wegdek en hij stond op 16 inch i.p.v. 17 inch. Dus eigenlijk appels met peren vergeleken.

Tijdens proefrit bij warme motor meteen even de druk gecheckt via de vulopening. Ook deze motor (120 pk) had een heel licht vacuüm via de opening. Een licht vacuüm lijkt dus normaal te zijn.

Op naar de volgende proefritjes.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”