Koni FSD op Cooper S Roadster

Gebruikersavatar
Rallye
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Achterhoek
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 apr 2021, 14:37

Koni FSD op Cooper S Roadster

01 dec 2022, 11:59

De Roadster is als hij weer uit de stalling komt bijna 10 jaar oud. De dempers zijn nog droog, maar hebben dezelfde leeftijd. Ik zit te denken over een upgrade naar Koni FSD’s, zie http://j13187.servers.jiffybox.net/com/ ... l.-jcw-r59

Iemand ervaring mee op een MINI?
Laatst gewijzigd door Rallye op 17 mei 2023, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Koni FSD op Cooper S Roadster

03 dec 2022, 11:57

Ik heb er geen ervaringen mee, heb ff gegoogled op algemene ervaringen..........https://www.google.com/search?q=ervarin ... e&ie=UTF-8

Heb zelf goede ervaringen met schroefsets van KW en Bilstein.
KW V1 onder R59
Bilstein B14 onder R53 GP
KW V3 onder Honda S2000

Een goedkoper alternatief is een ST X schroefset, is in samenwerking met KW ontworpen, is een soort KW V1 maar dan niet van roestvrij staal.
Zie oa op https://stroevemotorsport.nl/Schroefset/

Het kan allemaal nog veel beter en duurder met bv. KW Competition, Öhlins en Intrax maar dat komt meer tot zijn recht op een circuit.
Het ligt er aan wat je wilt bereiken.
Nieuwe originele schokdempers zullen de auto ook al goed doen maar als de oude niet lekken en de auto rijdt nog niet als een dweil dan kun je jezelf misschien de kosten nog besparen. Eventueel onderstel laten testen op een testbank.
Mijn ervaring met de schroefsets die ik reed is dat je ietsie comfort moet inleveren maar dat je daar een veel stabielere auto voor terug krijgt, niet enkel in bochten maar ook tijdens stevig remmen omdat de auto achteraan nauwelijks meer uit zijn veren komt en vooraan minder duikt.
Gebruikersavatar
Rallye
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Achterhoek
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 apr 2021, 14:37

Re: Koni FSD op Cooper S Roadster

03 dec 2022, 23:30

Dank je. De bedoeling is iets meer rust, met behoud van het huidige weggedrag.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Koni FSD op Cooper S Roadster

04 dec 2022, 11:48

Naar wat ik over de Koni FSD lees, ben ik nog niet overtuigd van dit product maar zoals met alles, gaat er bij ieder merk wel eens iets mis en zijn er goede en slechte ervaringen.
Op internet lees je vaak de negatieve ervaringen en problemen.

Zelf zou ik in jouw geval kiezen voor Bilstein B14, KW V1 of ST-X. Een en ander ook afhankelijk van eventuele aanbiedingen die je kunt vinden.
EN levertijden, want het kan op voorraad zijn maar lange levertijden zijn ook niet ongebruikelijk. Beter nu al op zoek en kopen, als je wacht tot het voorjaar met kopen dan kan dat teleurstellingen veroorzaken als de levertijden lang zijn.

Vakkundig in laten bouwen is ook belangrijk als je het zelf niet kunt. In principe kunnen ze dit bij iedere garage, na wat proefrijden en op de gewenste hoogte afstellen moet de auto ook goed uitgelijnd worden.
Misschien kan een bedrijf bij jou in de buurt of wat verder weg wat goed aangeschreven staat, het gewenste onderstel naast monteren ook leveren, dat is eigenlijk het meest ideaal.
Niet ieder bedrijf ziet klanten graag aankomen met op internet gekochte onderdelen, bespreek dit vooraf met het bedrijf waar je wilt laten monteren.

Succes met je keuze en houdt ons op de hoogte a.u.b. :wink:
Gebruikersavatar
Peter koster
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kleine huis op de prairie
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2019, 11:21

Re: Koni FSD op Cooper S Roadster

04 dec 2022, 11:57

Ik heb ze zelf onder mijn Corvette C5 gemonteerd de FSD is dus absoluut GEEN schroefset maar een snelheidsafhankelijk dempersysteem als je gewoon in de stad rijd is het erg comfortabel rijden en op hogere snelheid worden ze stugger en zorgen voor meer stabiliteit eigenlijk zit het een beetje tussen standaard dempers en een stug schroefset in .ook qua prijs. :D
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Koni FSD op Cooper S Roadster

04 dec 2022, 12:06

Ik weet niet hoeveel een FSD set voor de Roadster kost. Is die set trouwens met of zonder veren?
Dat het geen schroefset is weet ik.
De schroefsets die ik aanbeveel zijn niet extreem stug vergeleken met een standaard onderstel van MINI. Bij een Corvette kan het verschil groter zijn.
Gebruikersavatar
Rallye
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Achterhoek
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 apr 2021, 14:37

Re: Koni FSD op Cooper S Roadster

04 dec 2022, 21:23

Nee, het zijn vervangende schokdempers. Veren blijven dus gewoon hetzelfde. Ze heten overigens inmiddels Koni Special Active: https://www.koni.com/nl-NL/Cars/Products/Performance/ Bij normaal gebruik zijn ze comfortabel, bij sportiever gebruik worden ze stijver, zie https://www.koni.com/nl-NL/Cars/Technol ... echnology/. Er zijn problemen geweest met roest en met plaatsing bij verlaagde auto’s: daar zijn ze niet voor. Door de verlaging staan ze altijd onder druk, zodat je het comfortvoordeel niet hebt, maar wel meer slijtage.

Kosten ongeveer €8 á 900 voor een set dempers.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Koni FSD op Cooper S Roadster

05 dec 2022, 14:51

Voor 1100 à 1200 euro heb je een prima schroefset, die keuze zou ik maken.
De auto wordt er een stuk stabieler van en nog meer go-kart.
Gebruikersavatar
MINIf57JCW
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Wijchen
Berichten: 524
Lid geworden op: 17 jan 2006, 19:42
Nederland

Re: Koni FSD op Cooper S Roadster

06 dec 2022, 08:49

Op mijn eerste generatie MINI (r50 Cooper uit 2006) heb ik een Koni FSD dempers gehad. Ik was er uitermate over te spreken. Vergelijkingsmateriaal was er nog niet veel. (destijds).

Ik had ze toen ook als een soort van test vanuit Koni gemonteerd gekregen waarbij ik ook mijn feedback moest delen met Koni.

Te opzichten van de dempers die af-fabriek werden gemonteerd waren de Koni FSD dempers echt een enorme verbetering. Goede wegligging zonder dat iets qua comfort werd ingeleverd. Rijeigenschappen waren ook prima. Strakke wegligging staat mij bij.
The Most Dangerous Combination Since Nitro and Glycerine!
Afbeelding
MINI (F57) John Cooper Works Cabrio & MINI Cooper (R50)
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Koni FSD op Cooper S Roadster

06 dec 2022, 09:59

Kijk, dat is mooi, een ervaring uit eerste hand van een Mini rijder. :icon_top:
Maakt de keuze er misschien niet makkelijker op. :wink: Of juist wél.
Gebruikersavatar
Rallye
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Achterhoek
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 apr 2021, 14:37

Re: Koni FSD op Cooper S Roadster

06 dec 2022, 18:39

@minif57jcw Dank je!
Gebruikersavatar
innocenti1300
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Regio Den Bosch
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 jun 2021, 10:07

Re: Koni FSD op Cooper S Roadster

09 dec 2022, 23:35

Ik heb 6 jaar lang met Koni FSD gereden op een Volvo V70r. En ik vond ze geweldig qua wegligging en comfort. Ik had alleen na 4 jaar een 2de set nodig omdat de veerschotel was weggeroest.
Geef ze een extra anti corrosie behandeling als je besluit ze te kopen.
Gebruikersavatar
Rallye
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Achterhoek
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 apr 2021, 14:37

Re: Koni FSD op Cooper S Roadster

10 dec 2022, 11:52

Ik las inderdaad dat dat (in ieder geval in de eerste jaren) een probleem was. Goed om op te letten!
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Koni FSD op Cooper S Roadster

10 dec 2022, 17:17

Iedereen moet het zelf weten maar als schokdempers na 4 jaar al wegroesten dan zou ik daar liever geen 1000Euro aan spenderen.
Gebruikersavatar
innocenti1300
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Regio Den Bosch
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 jun 2021, 10:07

Re: Koni FSD op Cooper S Roadster

10 dec 2022, 19:18

Daar had ik natuurlijk even bij moeten vermelden dat ik een nette garantieregeling heb gekregen omdat ik ze moest vervangen

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”