Death Rattle R56

bkeuning38
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Almere
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 sep 2022, 22:20

Death Rattle R56

27 jan 2023, 21:55

Dag allen,

Aangezien ik niet een up to date topic kan vinden, even deze. Als mijn R56 JCW koud draait, maakt ie een licht tikkend geluid, zie bijgevoegde video. Excuus voor het gebrek aan licht.
IMG_5330.MOV
(668.58 KiB) 47 keer gedownload
Wat vinden jullie? Is dit de death rattle?

Groetjes,
Bart
NewMiniFan
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 okt 2021, 23:54

Re: Death Rattle R56

31 jan 2023, 21:41

Hoi Bart,

Het klinkt redelijk identiek (net iets minder erg) aan wat ik een tijd geleden ook heb gehad, wat inderdaad een death rattle was zoals dat wordt genoemd. Komt het getik voornamelijk van de passagierskant (daar zit namelijk de ketting)? Ben je zelf handig met sleutelen? Dan zou je de kleppendeksel eens van de motor af kunnen schroeven om de ketting te inspecteren. Mocht je al in een vergevorderd stadium zitten kan je bijvoorbeeld tegen komen dat de bovenste geleider al afgebroken kan zijn. Daarnaast zou je waar kunnen nemen dat de ketting niet erg op spanning staat maar te bewegen is met je vingers.

De death rattle komt vaak door een ketting spanner die aan het einde van zijn leven is of het al heeft begeven. Hierdoor komt er ruimte op de ketting en kan deze ketting de geleiders raken, wat voor de ratel zorgt, en uiteindelijk ook de geleiders kan beschadigen en doen afbreken. Mocht je er dan nog mee doorrijden kan het voor nog grotere schade aan de motor zorgen omdat de timing af kan wijken en uiteindelijk de ketting kan breken. Als je dat laatste gaat krijgen ben je toe aan een nieuwe motor.
Ik wil je niet angst in praten, maar wil je wel meegeven dat je hier het beste zo spoedig moegelijk naar kan kijken en niet te veel/hard mee moet rijden.

Zelf heb ik de ketting met geleider vervangen bij mijn eigen auto. Ik heb destijds gelezen dat er vroeger een kortere spanner (1 cm oid) in de motor zat en deze ooit is vervangen voor een iets langer model. Ik heb er toen voor de zekerheid voor gekozen om ook de ketting te vervangen, dan weet je zeker dat die nieuw is en je later niet nog een keer een ingreep moet doen. Toch zijn er mensen die er voor kiezen alleen de spanner te vervangen. In dat geval is het wel erg aan te raden om de geleiders goed te inspecteren. Voor het (de)monteren van een ketting heb je echter wel speciaal gereedschap voor nodig, mocht je deze klus zelf aan willen pakken. Zo niet zou je bijvoorbeeld 1 van de forum sponsoren kunnen contacteren wat die voor jou kunnen doen.

Succes met de Mini!
bkeuning38
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Almere
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 sep 2022, 22:20

Re: Death Rattle R56

27 feb 2023, 13:18

Ik ben lekker op tijd met een reactie, maar bedankt voor je bericht!
Ik zal er binnenkort even naar laten kijken, just to be sure!

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”