Traag of tussen de oren?

De 2e generatie vanaf 2006
Plaats reactie
firejelle
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 sep 2017, 13:41

25 okt 2017, 17:42

Hoi allemaal.

Ik heb een cooper s clubman uit 2008. Geen bekende problemen en storingen aanwezig. 177k op de teller maar ik mis voor mijn gevoel vermogen.

Ik heb geen eerdere mini S gehad dus weet ook niet of het uberhaupt zo hoort.

Optrekken heb ik eens getest met een gps meter en daar was de snelste sprint 8.8 seconden...

Op de snelweg als ik 120 rij en een vw tdi busje ook hou ik hem amper bij als we allebei versnellen.
Voor een auto met 174 pk en 240nm vind ik dat zelf een beetje gek.

Heeft er iemand een idee waar ik zelf naar zou kunnen kijken zonder gelijk naar de garage te gaan. Ik heb torque dus kan eventueel daar nog kijken? Zoals ik al zei geen foutmeldingen zichtbaar als ik torque laat zoeken.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen of tips heeft.

Alvast bedankt
Jelle
Mini clubman S '08. - Milltek cat-back non resonated - carbon fiber.
Gebruikersavatar
Schroefie
Wingman
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jan 2014, 19:12
Locatie: Veghel

26 okt 2017, 18:47

Beetje afhankelijk welke VW TDI bus, als je de 2L diesel hebt, die heeft 180pk en een koppel van 400Nm dus dat is logisch dat je die niet bij houdt. Als je het precies wil weten dan zou ik een vermogens meting laten doen op een rollenbank, bv bij Beek Auto Racing/MINIspeed, 1 van de sponsoren van dit forum. Misschien je vraag eens stellen in hun rubriek (zie spoor-shop op dit forum) en vragen wat een run op de rollenbank kost om je vermogen te meten.

Succes,

Milco
firejelle
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 sep 2017, 13:41

26 okt 2017, 21:36

Dankjewel voor je antwoord! ik zal eens opzoek gaan naar een rollerbank meting.

Chiptuning zal ook al een hoop schelen denk ik, lees waardes van 310NM en 210pk?!

Dus ben benieuwd!
Mini clubman S '08. - Milltek cat-back non resonated - carbon fiber.
Gebruikersavatar
Markos
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 feb 2013, 11:03
Locatie: Enschede

26 okt 2017, 22:09

Inlaatkleppen al laten walnootstralen? Koolstofafzetting op de kleppen is als een verstopte neus, dat haalt niet optimaal adem. Check je short- en longterm fuel trim waarden, moeten tussen 0 en 1% zijn. Kan misschien met Torque ook wel.

Distributieketting en spanner al eens vervangen? Ketting kan uitrekken waardoor de timing niet meer klopt.

Beide kunnen zorgen voor vermogensverlies. Gaat heel geleidelijk. Ik vond de mijne ook eerst traag aanvoelen. Nu beide bovenstaande dingen gefixt zijn vliegt ie er weer over.
Groeten, Mark

2008 Mini Clubman Cooper S, 1991 Mini Cooper, 2007 Ford S-Max 2.5T, 1986 VW T3 Westfalia, 2000 VW T4 California
firejelle
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 sep 2017, 13:41

09 nov 2017, 15:10

Hoi Markos ik ben er even achteraan gegaan. Ben erachter gekomen dat in Juni 2011 de ketting en kettingspanner zijn vervangen. De inlaatkleppen zijn niet gestraalt nee. Is het misschien een optie het eerst met forte 1 & 2 te doen of raad je gelijk aan naar hbt techniek te gaan? De fuel trim waardes zijn in torque niet makkelijk te vinden. Het enige wat ik vond is een fuel trim Long waarde van -2% tot 1%. Of dat is wat je bedoeld?
Mini clubman S '08. - Milltek cat-back non resonated - carbon fiber.
Gebruikersavatar
Markos
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 feb 2013, 11:03
Locatie: Enschede

10 nov 2017, 16:18

Het kan nooit kwaad de timing van de distributie nog eens te (laten) controleren na 6 jaar.

Brandstoftoevoegingen hebben weinig zin voor het verwijderen van aanslag op de kleppen, omdat de benzine direct in de cilinders wordt gespoten en dus niet langs de bovenzijde van de kleppen komt.
Een afspraak maken bij HBT is zeker aan te raden. Voor het forum geldt misschien nog steeds een speciale prijs, dat kun je even vragen aan hem.
Als je het leuk vindt om zelf een beetje te sleutelen dan zou je het inlaatspruitstuk kunnen verwijderen en kijken hoe je kleppen er aan toe zijn.

Die van mij zagen er zo uit (fotocredits HBT Techniek):
Afbeelding

En na de behandeling:
Afbeelding
Groeten, Mark

2008 Mini Clubman Cooper S, 1991 Mini Cooper, 2007 Ford S-Max 2.5T, 1986 VW T3 Westfalia, 2000 VW T4 California
firejelle
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 sep 2017, 13:41

14 nov 2017, 11:01

Ziet er goed uit!

Ik heb sinds een paar dagen de volgende foutcode die torque aangaf:

P0341 Camshaft Position Sensor "A" Circuit Range/Performance.

Iemand enig idee wat dat kan zijn en of dat een duur geintje is..?

Groet jelle
Mini clubman S '08. - Milltek cat-back non resonated - carbon fiber.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 6155
Lid geworden op: 17 nov 2016, 14:12
Locatie: Rosmalen

14 nov 2017, 12:36

Haal je VANOS-ventiel er eens uit en die schoonmaken, kan een hoop schelen. Ik denk dat je VANOS niet mee wil werken en dus je kleppen niet open gooit :)
Audi TT 8J mk2 roadster 2.0TFSI S-tronic | VAG-netics 3" downpipe + decat | Ram-AIR CAI | GFB DV+
firejelle
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 sep 2017, 13:41

14 nov 2017, 18:15

BMX schreef:Haal je VANOS-ventiel er eens uit en die schoonmaken, kan een hoop schelen. Ik denk dat je VANOS niet mee wil werken en dus je kleppen niet open gooit :)
dankje voor deze tip! heb je ook een plek waar ik hem ga vinden bij de N14? voordat ik me een ei loop te zoeken, en schoonmaken gewoon afspoelen of raad je een ander middeltje aan?
Mini clubman S '08. - Milltek cat-back non resonated - carbon fiber.
Gebruikersavatar
Markos
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 feb 2013, 11:03
Locatie: Enschede

14 nov 2017, 23:30

Goeie tip, BMX! Moet ik zelf ook nog doen ;)

Zie hier voor info:
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... lacing.htm

Mooie site vol met technische info.
Groeten, Mark

2008 Mini Clubman Cooper S, 1991 Mini Cooper, 2007 Ford S-Max 2.5T, 1986 VW T3 Westfalia, 2000 VW T4 California
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 6155
Lid geworden op: 17 nov 2016, 14:12
Locatie: Rosmalen

15 nov 2017, 11:44

Afspoelen/inspuiten met remmenreiniger
Doe dit elke onderhoudsbeurt preventief, scheelt een hoop gezeik. Kleine moeite
Audi TT 8J mk2 roadster 2.0TFSI S-tronic | VAG-netics 3" downpipe + decat | Ram-AIR CAI | GFB DV+
firejelle
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 sep 2017, 13:41

17 nov 2017, 12:11

Ik heb hem eruit gehaald. Was stuk inderdaad. Vervangen maar helaas enorm krakend geluid als hij koud is is gebleven helaas.. iemand nog een ander idee?
Mini clubman S '08. - Milltek cat-back non resonated - carbon fiber.
firejelle
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 sep 2017, 13:41

21 nov 2017, 17:16

Ik heb vandaag slecht nieuws gehad van de garage.

Kapotte krukas lagers en drijfstang lagers..

Hij adviseerde mede vanwege het olie verbruik om een gereviseerde ruilmotor erin te laten zetten..

Heeft er iemand dit ook gehad en is het inderdaad het beste om te doen?
Mini clubman S '08. - Milltek cat-back non resonated - carbon fiber.
firejelle
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 sep 2017, 13:41

28 nov 2017, 19:14

Inmiddels zit de nieuwe motor erin! geen vreemde geluiden meer,
alleen heeft de turbo slechts 1.4 bar ipv 1.8 bar, ze zijn dat nog uitzoeken dus waar dat probleem zit.
Iemand hier zoiets ook gehad? en evt waar het probleem zou kunnen liggen?

De garage is erg hard bezig en kost mij verder niks dit uitzoeken, behalve dat de auto nog daar staat en ik geen vervoer heb haha!
Mini clubman S '08. - Milltek cat-back non resonated - carbon fiber.
Gebruikersavatar
Markos
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 feb 2013, 11:03
Locatie: Enschede

12 jan 2018, 12:39

Any progress hiermee? Diverter valve, vacuum lek, wastegate afstelling allemaal laten checken?
Groeten, Mark

2008 Mini Clubman Cooper S, 1991 Mini Cooper, 2007 Ford S-Max 2.5T, 1986 VW T3 Westfalia, 2000 VW T4 California
Plaats reactie

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”