Mening over tunen R56

De 2e generatie vanaf 2006
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: Mening over tunen R56

17 mei 2014, 08:52

Wat een adres doet die op maat software maakt: Apec.

Veel ervaring met VAG en BMW.
PjV
Be Mini
Be Mini
Locatie: TH
Berichten: 554
Lid geworden op: 06 jan 2013, 23:02

Re: Mening over tunen R56

17 mei 2014, 09:14

speedy schreef:Mensen die ik ken met een "standaard" software tuning moeten allemaal enkele keren terug om dingen anders af te stellen omdat de auto niet goed loopt (stotteren,pingelen,stationair bijna uitvallen,rook wolken uit uitlaat weet ik veel wat nog meer allemaal.)
Je kent minstens 1 persoon (ik, zei de gek) die helemaal geen problemen heeft na software tuning door Beek, ondertussen al ruim 5000km.
Ik heb een N18-blok en kan alleen maar positief zijn over wat ze hebben gedaan.
Ze hebben bij mij wel op mijn verzoek het stationaire toerental verhoogd.
Dit omdat ik een harde motorsteun heb en het af en toe dreunde bij stationair draaien.
Dat is trouwens tijdens het tunen gedaan, ik ben geen enkele keer terug geweest.
Afbeelding
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

Re: Mening over tunen R56

17 mei 2014, 09:31

Mijn ervaringen: BAR software had mijn fJCW motor binnen 35dkm compleet gesloopt. Complete motor moest vervangen worden incl turbo en koppeling. Dat was dus een fJCW motor met sterkere zuigers. Daarnaast had ik een grotere IC. Hij liep met de software bijzonder nerveus (wat ik op zich biet onprettig vind, maar dat is persoonlijk), maar had wel last van pingelen bij hogere toeren en wanneer het warm was. Vermogen gemeten bij Beek op de bank was 237pk en 360Nm (!). Daarnaast had ik een Clubman S met BAR software die na 6 maanden enorm olie begon te verbruiken en daarnaast maar bleef pingelen ondanks meerdere aanpassingen van Beek.

Zoals Wilco al zegt; laat het goed doen of doe het niet. Als ik enkele reacties hier lees zoals "ik rij er al een half jaar mee", dan denk ik dat je nog niks kan zeggen eigenlijk. Het is vooral de km's die het 'm doen, niet de tijd dat de software er op zit. Daarnaast las ik dat iemand zegt dat hij nu olie begint te verbruiken. Nou, succes dan. Da's het begin van het einde icm software. Ik geloof best dat er ook goede tuners zijn zoals BR en JD, die jongens hebben er verstand van. De tuner waar ik geweest ben kom ik iig nooit meer (niet alleen door de slechte software welke zgn custom zou zijn, maar ook omdat ik daar telkens werd genaaid met de facturen). Ik ben dan ook vooral heel erg benieuwd naar de ervaringen van de getuned motoren van bijv Wilco en Peter om langere termijn. Peter (PjV) rijdt behoorlijke km's dus dat vind ik zeker representatief, echter heeft hij de N18 motor en dat maakt nog wel een verschil met de N14 zoals ik due had.

Als laatste: er zijn er hier op het forum meerdere wiens motor in de soep gelopen is met N14 motor en BAR tuning. Ik zou zeggen; doe daar wat mee.
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

Re: Mening over tunen R56

17 mei 2014, 09:34

Lees net 5000km ervaring van Peter (PjV), ik was de eerste 10dkm ook heel tevreden, daarna begin het gezeik. Ik zou zeggen; maak er eerst maar eens wat meer km's mee. De ervaringen die er zijn van Daiel en mijzelf (we zijn niet de enige) zijn niet zo lollig.
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
PjV
Be Mini
Be Mini
Locatie: TH
Berichten: 554
Lid geworden op: 06 jan 2013, 23:02

Re: Mening over tunen R56

17 mei 2014, 12:11

mushrop schreef:Lees net 5000km ervaring van Peter (PjV), ik was de eerste 10dkm ook heel tevreden, daarna begin het gezeik. Ik zou zeggen; maak er eerst maar eens wat meer km's mee.
Dat mijn ervaring vanwege het aantal kms niet heilig is, had ik zelf een paar posts eerder ook al gemeld.
Met mijn reaktie wilde ik aangeven dat ik, na 5000km, geen last heb van pingelen etc.
Jij geeft aan dat na 10.000km de ellende begon, na het ritje komende week verwacht ik ruim 10.000km ermee te hebben gereden :()
Afbeelding
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

Re: Mening over tunen R56

17 mei 2014, 13:18

Begrijp het helemaal Peter, bedoelde ook niet dat jou ervaring niks zegt. Ben heel benieuwd naar je ervaringen
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Wilcoos
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 2515
Lid geworden op: 30 mei 2012, 13:58

Re: Mening over tunen R56

17 mei 2014, 20:31

speedy schreef:Ik lees ook dat Wilco schrijft "standaard word de mini te warm"
Ik heb olie temp meter en stamp behoorlijk door maar vind juist de olie temperatuur helemaal goed blijven en kom nooit boven de 100 graden en eigenlijk ook zelden over de 90 graden dus weet niet wat Wilco bedoelt maar volgens mij zijn het hele normale temperaturen als ik zie dat ik de r53 wel op 120 kreeg :-D
Ik bedoel de thermostaat, die staat standaard op 100 graden bij bmw, terwijl die gewoon naar 80 kan.
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

Re: Mening over tunen R56

06 jun 2014, 09:39

Ik heb ongeveer een jaar gereden met de tuning, dat is zo'n 20.000km. Bij mij was de tuning onder de sportknop geprogrammeerd, iets wat een goede tuner zonder problemen zou moeten kunnen. In de 20.000km, wel wat probleempjes gehad, maar niks gerelateerd aan de tuning of software.

Ik persoonlijk ben van mening dat een goede tuning juist niet als getuned moet aanvoelen. Geen hyper nerveus gedrag, geen inhouden of bokken. Het moet voelen als simpelweg een sterkere versie van je auto, zoals hij ook uit de fabriek had kunnen komen.
Beetle
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: s-Heerenhoek
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2011, 23:06

Re: Mening over tunen R56

06 jun 2014, 11:27

Wat verwachten jullie eigenlijk van tuning bij een N14/N18? Ten eerste is het een erg kleine turbo die niet efficient is bij hogere vermogens dus alles wordt pisheet. Ten tweede is de afstelling van het koelwater op 105C gezet voor emissie. Ten derde is de warmetwisselaar voor de motorolie te verwaarlozen (overigens te vervangen door een grotere gemonteerd bij Peugeot diesels). Met andere woorden alles wordt echt heet. En dat is nou net de grootste vijand, met als gevolg pingelen.

Daarom, als je dan toch wil tunen met een standaard blok, neem dan 'koelende' maatregelen:

- watertemp. op 85C zetten;
- grotere IC;
- grotere turbo;
- oliekoeler;
- betere brandstof (E10);
- sportcat 100cell of helemaal geen cat;
- koudere bougies.

En als de motor dan toch nog in de soep loopt, heb je een mooi excuus om gesmede drijfstangen en zuigers te monteren!
arjanvs
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: flakkee
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jun 2014, 17:43

Re: Mening over tunen R56

15 aug 2014, 23:33

de r56 S van mn vrouwtje is 2 maanden geleden getuned door mosselman, een 100cpi akrapovic downpipe en een Alta intercooler.
Op de dyno afgesteld, van 180pk 265Nm beginmeting (met mods, zonder chiptuning) naar 238pk 350Nm na.
volgende week nog even langsgaan voor een finetuning, er is in de tussentijd een AEM cold air intake opgegaan, ben benieuwd of dat nog iets uit gaat maken.

mijn mening over de tuning is: dit is hoe een mini van fabriek afgeleverd hoort te worden, gaat als een dolle naar 220km/hr, nog niet getopt.
het uitlaatgeluid is wat scheller geworden, meer geluid van inlaat/turbo.
ik ben tot nu toe nog erg positief over de tuning, al moet mijn vrouwtje nog een beetje wennen met al die paardjes onder haar voet ;-)

arjan
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Mening over tunen R56

16 aug 2014, 01:23

alleen ander intercoolertje en 350 nm kan niet lang goed gaan....
Afbeelding
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

Re: Mening over tunen R56

16 aug 2014, 08:32

Dat blijft zeker niet goed gaan, dat geef ik je op een briefje. Het zijn mooie waardes maar je gaat gegarandeerd je motor om zeep helpen. Je bent niet de eerste die deze waardes haalt, en je kan er ook nog wel meer uit halen. Probleem is alleen dat ze dat niet heel lang volhouden. Zowel Daiel (speedy), als ik spreken uit ervaring, en daarnaast kan ik nog wel een aantal members opnoemen die een complete motor (zoals ik, incl turbo en koppeling) danwel volledig revisie (zuigers!) konden doen.

Als je alleen een IC en downpipe doet met deze specs, dan zou ik alvast maar fan sparen voor een nieuwe motor (6,5k+) of revisie (3,5k+). ;)
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”