Versnellingsbak probleem?

De 2e generatie vanaf 2006
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

Versnellingsbak probleem?

09 feb 2007, 22:58

Ik las op MINI2.com dat er meerdere mensen problemen hebben met de versnellingsbak. Vaak hoor je rare geluiden tijdens het schakelen. Hier nog een stukje over de versnellingsbak. Bij koud weer lijkt het wel of het schakelen veel moeilijker gaat (vooral in de eerste twee versnellingen). Iemand die dit herkent? Hoop niet dat dit een veelvoorkomend probleem zal zijn. Dit is dus een nadeel van een nieuwe auto (kinderziektes etc.) :mad:
iDarkDesign
Transformer
Locatie: Amsterdam
Berichten: 5201
Lid geworden op: 15 mei 2006, 17:22

09 feb 2007, 23:17

tijd voor een engine damper voor de R56 :D


iDD
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

Re: Versnellingsbak probleem?

09 feb 2007, 23:27

Maaij schreef:Bij koud weer lijkt het wel of het schakelen veel moeilijker gaat (vooral in de eerste twee versnellingen). Iemand die dit herkent?
Ja dat heeft de mijne ook dat het schakelen wat zwaarder is als het erg koud is buiten en als de motor koud is. Maar zodra de motor lekker warm is merk ik er niks meer aan.

Wat ik wel raar vind is dat ik hem niet naar 1 kan schakelen als ik nog uitbol naar het stoplicht, daar moet je echt stil voor staan, terwijl ik bij de vorige met 80 km/h en koppeling ingeduwd zonder problemen alvast in z'n 1 kon zetten.

Zo is er ook een opmerking over z'n achteruitversnelling. Ik heb met de vorige Cooper S 2x gehad dat ik de auto niet in "R" kreeg en dus nog een keer de koppeling op moest laten komen, induwen en dan pas stonden de tanden van de versnellingsbak goed, met deze heb ik dat al wel 102x gehad ( >) ).

Maar goed beide opmerkingen kan met een beveiliging te maken hebben of het feit dat het een andere bak is dan de vorige. :? Hoop ik dan in ieder geval. Ben blij dat er garantie op zit en alles netjes word gefixed. :mrgreen:
Afbeelding
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

Re: Versnellingsbak probleem?

09 feb 2007, 23:51

CooperS-lightningblue schreef:Wat ik wel raar vind is dat ik hem niet naar 1 kan schakelen als ik nog uitbol naar het stoplicht, daar moet je echt stil voor staan, terwijl ik bij de vorige met 80 km/h en koppeling ingeduwd zonder problemen alvast in z'n 1 kon zetten.
Volgens mij is dit normaal? Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit met 80km/h van de 2 terug kon schakelen naar de 1 :)
Zo is er ook een opmerking over z'n achteruitversnelling. Ik heb met de vorige Cooper S 2x gehad dat ik de auto niet in "R" kreeg en dus nog een keer de koppeling op moest laten komen, induwen en dan pas stonden de tanden van de versnellingsbak goed, met deze heb ik dat al wel 102x gehad ( >) ).
Dit heb ik nog niet eerder gehoord. Zal eens op letten of meer mensen hier last van heeft.
Maar goed beide opmerkingen kan met een beveiliging te maken hebben of het feit dat het een andere bak is dan de vorige. :? Hoop ik dan in ieder geval. Ben blij dat er garantie op zit en alles netjes word gefixed. :mrgreen:
Garantie is natuurlijk wel leuk, maar wat als je iedere week terug naar de dealer moet voor je versnellingsbak? :)
Zal allemaal denk ik (hoop ik) wel meevallen :)
PPCS
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1253
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:56

10 feb 2007, 00:02

Als ik dat zo lees op mini2 dan lijkt het er wel op dat er meerdere bakken nog niet helemaal lekker functioneren.Het lijkt in jouw geval op een erg slechte synchromesh. Rijdend naar zn 1 schakelen moet gewoon kunnen, weliswaar met beleid, maar t moet gewoon kunnen. Evenals de achteruit die bij de mini ook is gesynchroniseerd. Een keertje kan voorkomen, maar wat jij hebt lijkt me een gevalletje van slechte synchromesh veroorzaakt waarschijnlijk door te dikke olie vandaar ook het probleem met schakelen in de kou.

Just my thoughts :oops:

Bij mijn R53 ben ik ook nog steeds niet helemaal tevreden met het sper, dat zachtjes jankt. Dit schijnt te horen, maar ik vind het niks. Hier schijnt ook andere olie voor te zijn.

Gr,

PP
Gebruikersavatar
MINIJCW
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Eindhoven
Berichten: 3233
Lid geworden op: 21 jan 2006, 01:24

10 feb 2007, 07:35

Ik heb het dus allemaal meegemaakt. Nu bleken het dus de versnellingskabels te zijn. Die hebben er van het begin al fout ingezeten. Ze zaten aan mekaar vast, terwijl ze los van mekaar moeten zitten. Daardoor zat die bak dus in een keer vast. Op zich een hele kleine fout die ze in de fabriek toch wel op hadden mogen merken.

Nu ik hem terug heb merk ik echt een groot verschil. Gaat echt soepel nu, alleen ik vind de 6e versnelling wat ver weg zitten :lol:
Afbeelding


R56 Still fun but easier to live with
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

10 feb 2007, 08:52

Maaij schreef:
CooperS-lightningblue schreef:Wat ik wel raar vind is dat ik hem niet naar 1 kan schakelen als ik nog uitbol naar het stoplicht, daar moet je echt stil voor staan, terwijl ik bij de vorige met 80 km/h en koppeling ingeduwd zonder problemen alvast in z'n 1 kon zetten.
Volgens mij is dit normaal? Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit met 80km/h van de 2 terug kon schakelen naar de 1 :)
Het lijkt me verder vrij normaal, maar het viel me alleen op in tegenstelling tot m'n vorige Sje.
Maaij schreef:
Zo is er ook een opmerking over z'n achteruitversnelling. Ik heb met de vorige Cooper S 2x gehad dat ik de auto niet in "R" kreeg en dus nog een keer de koppeling op moest laten komen, induwen en dan pas stonden de tanden van de versnellingsbak goed, met deze heb ik dat al wel 102x gehad ( >) ).
Dit heb ik nog niet eerder gehoord. Zal eens op letten of meer mensen hier last van heeft.
Dit was een van de dingen die mij inderdaad een beetje "naar" tegenkeken. Vertrouw het niet dat het zo vaak gebeurd dat de tandjes niet in juiste rij staan.
Maaij schreef:
Maar goed beide opmerkingen kan met een beveiliging te maken hebben of het feit dat het een andere bak is dan de vorige. :? Hoop ik dan in ieder geval. Ben blij dat er garantie op zit en alles netjes word gefixed. :mrgreen:
Garantie is natuurlijk wel leuk, maar wat als je iedere week terug naar de dealer moet voor je versnellingsbak? :)
Zal allemaal denk ik (hoop ik) wel meevallen :)
Hahaha, nee dat zou inderdaad niet fijn zijn, maar goed dan nog. Beter dat ze er wat aan doen, dan dat ze je laten zitten. :)
Afbeelding
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

10 feb 2007, 10:32

CooperS-lightningblue schreef:
Maaij schreef: Garantie is natuurlijk wel leuk, maar wat als je iedere week terug naar de dealer moet voor je versnellingsbak? :)
Zal allemaal denk ik (hoop ik) wel meevallen :)
Hahaha, nee dat zou inderdaad niet fijn zijn, maar goed dan nog. Beter dat ze er wat aan doen, dan dat ze je laten zitten. :)
Helemaal mee eens :)
Gebruikersavatar
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: De Lier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 11 nov 2005, 23:52

10 feb 2007, 19:06

Toch is het niet om vrolijk van te worden deze verhalen. Met de R56 is de nieuwe MINI toch zo'n beetje heruitgevonden en dan verwacht je toch dat versnellingsbakproblemen nu eindelijk tot de verleden tijd behoren. De toekomst zal het ons duidelijk maken.
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

10 feb 2007, 23:05

MINI hebben er altijd problemen mee gehad, net als de clubman brengen ze dat gewoon terug >)

Nee even zonder gekheid. Voor zover heb ik er geen problemen mee! :mrgreen:
Afbeelding
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

10 feb 2007, 23:10

Wat je leest is eigenlijk maar een klein deel van alle R56 gebruikers. Mensen die geen problemen hebben hoor je niet. Wat Sepp al zei: De toekomst zal het ons duidelijk maken :)

Nog even afwachten dus :)
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

10 feb 2007, 23:16

Dit is ook erg interessant om te lezen.
Hier een quote:
Anyhow, what looked scary and horrible to me at first viewing (2nd. Gen. faults and fixes) turned out to be nothing really to lose any sleep over. There are a lot of postings there that have nothing but glowing things to say about their new MCs and MCSs. I'm not a bit concerned about this very few folks who have experienced legimate issues.
Helenk
Be Mini
Be Mini
Locatie: vlak bij Zwolle
Berichten: 430
Lid geworden op: 04 jul 2006, 20:50

11 feb 2007, 00:08

De onze schakelt lekker (géén S!), koud of warm. Ook géén problemen met achteruit.
Al 1200 fijne km's! :D (op akkefietje met bobine van Bosch na! >))
groet Henk

Daimler double six 1988, Classic Mini 1978, een Mini Clubman Estate 1979 ,Mini Cabrio 1982, Fiat Panda Twin Air 85 aut 2013, Mitshubishii Outlander PHEV 2013, LR Defender 90 uit 1985 met 140 pk TdI .

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”