Ervaring zonder runflat? wel of geen runflat?

De 2e generatie vanaf 2006
jeedeeka
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 nov 2008, 10:35

Ervaring zonder runflat? wel of geen runflat?

18 jun 2016, 18:08

Hallo,

Op korte termijn moet ik mijn banden vervangen. Nu heb ik Runflat banden eronder zitten. Hebben jullie ervaring met banden zonder runflat? Hoe rijden ze en hoe is het geluid?

Groet Jan
jeedeeka
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 nov 2008, 10:35

Re: Ervaring zonder runflat? wel of geen runflat?

18 jun 2016, 18:14

Dit zijn de velgen die onder mijn mini zitten.

Velg : R116 Infinity Stream 17 Inch
Band : Bridgestone Potenza 204/45 R17 84V
nepnerd
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 okt 2016, 02:24

Re: Ervaring zonder runflat? wel of geen runflat?

18 jun 2016, 20:15

Zonder runflat veel beter. Ook veel minder geluid


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
jeedeeka
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 nov 2008, 10:35

Re: Ervaring zonder runflat? wel of geen runflat?

18 jun 2016, 20:53

Welk merk band heb jij ervaring mee?

Ik zit eraan te denken om deze band te kopen.
http://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/r ... p=R-223229
dvb69
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2016, 18:15

Re: Ervaring zonder runflat? wel of geen runflat?

19 jun 2016, 13:28

Run flat banden hebben een stijvere wang. Voordeel is minder "rol" bij hoge bochtsnelheden. Nadeel is minder comfort.

Op runflat velgen kunnen ook gewone banden. Let dan wel op dat je een noodsetje hebt voor als je een lekke band krijgt.

Velgbeschermer is slim zoals op de Primacy's die je op het oog hebt.

Ik heb veel kilometers gedaan met deze band. Doen het prima maar ze lijken onderhand wat achter te blijven bij de laatste generatie van de concurrentie. Autoweek en ANWB (geloof ik) hebben recent weer een bandentest gedaan. Ik zou die ff checken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Mini Cooper S Cabrio (2010), R57 (N18) :icon_top:
Gebruikersavatar
CooperS2005
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 feb 2016, 17:13

Re: Ervaring zonder runflat? wel of geen runflat?

22 jun 2016, 21:49

Ik rij nu op Uniroyal rain sport 3 205/45 R17 88Y en dus geen run flats meer. Mis wel de stijfheid in de bochten wat, maar verder dik tevreden over deze band. Gezien de vele regen ook geen overbodige luxe ;)
Continental premium contact 5 zijn ook toppers en lees ook goede mini rijder ervaringen met Dunlop Sportmaxx RT2.
CooperS-R53
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 apr 2016, 13:05

Re: Ervaring zonder runflat? wel of geen runflat?

22 jun 2016, 23:05

Heb onder mijn R53 wel runflat zitten!

Zijn inderdaad aardig hard, zeker in 18", maar vind het wel een fijn idee dat ik er altijd nog zo'n 80km op door kan rijden als ze lek raken en niet ergens langs de weg kom te staan.
Daarnaast loop je ook niet het risico om je velgen kapot te rijden, mocht je een lekke band te laat opmerken. Wel moet je wat vaker je bandenspanning controleren aangezien je bijna niet merkt dat je band leeg is gelopen. (Maar als het goed is meldt je Mini ook een lekke band)

Even lekke band vervangen is er tegenwoordig niet meer bij en voor mij zijn de runflat banden dus een goede en veilige oplossing.
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

Re: Ervaring zonder runflat? wel of geen runflat?

23 jun 2016, 11:49

Heb wel het idee dat de RF banden de laatste tijd wel verbeterd zijn, ik ken ze nog uit de tijd van de pirelli euforio RFT, dat was echt een hopeloze band....
Gebruikersavatar
CooperS2005
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 feb 2016, 17:13

Re: Ervaring zonder runflat? wel of geen runflat?

27 jun 2016, 16:13

frankie schreef:Heb wel het idee dat de RF banden de laatste tijd wel verbeterd zijn, ik ken ze nog uit de tijd van de pirelli euforio RFT, dat was echt een hopeloze band....
Ja die zaten er dus bij ons nog onder en nu dus Uniroyal rainsport 3 zonder RF gekozen.

Volgende keer misschien we lweer RF (van Dunlop), maar zal nog wel tijdje duren (hoop ik) eer we weer nieuwe banden nodig hebben.
Targaguy
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Contacteer:
Locatie: Huizen
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 apr 2016, 10:52

Re: Ervaring zonder runflat? wel of geen runflat?

28 jun 2016, 20:10

Als je auto afgeleverd is op runflat dan is je onderstel hier volgens de dealer op aangepast.
Geen runflat monteren hierna is de rijeigenschappen van je auto veranderen en niet zoals het bedoeld is.
Ward
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede / Zutphen
Berichten: 2314
Lid geworden op: 21 nov 2011, 20:05

Re: Ervaring zonder runflat? wel of geen runflat?

29 jun 2016, 13:50

Targaguy schreef:Als je auto afgeleverd is op runflat dan is je onderstel hier volgens de dealer op aangepast.
Geen runflat monteren hierna is de rijeigenschappen van je auto veranderen en niet zoals het bedoeld is.
Als je het zo stelt klinkt het wel erg negatief. De rijeigenschappen veranderen kan ook positieve gevolgen hebben. Ik ben van runflat afgestapt, maar heb wel een band met hardere wang gekozen. Scheelt geld en het comfort gaat er ook op vooruit. ;)
Wiki1982
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Valkenswaard
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jul 2016, 20:31

Re: Ervaring zonder runflat? wel of geen runflat?

06 jul 2016, 07:08

Mijn Mini staat op Continental runflats op 17"...het rijgeluid valt mij alleszins mee.

Op klinkerwegen hoor je ze wel idd, maar op bitumen of zoab doen ze het prima
Life is too short to drink cheap wine!

Afbeelding
Gebruikersavatar
CooperS2005
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 feb 2016, 17:13

Re: Ervaring zonder runflat? wel of geen runflat?

19 jul 2016, 17:07

Ward schreef:
Targaguy schreef:Als je auto afgeleverd is op runflat dan is je onderstel hier volgens de dealer op aangepast.
Geen runflat monteren hierna is de rijeigenschappen van je auto veranderen en niet zoals het bedoeld is.
Als je het zo stelt klinkt het wel erg negatief. De rijeigenschappen veranderen kan ook positieve gevolgen hebben. Ik ben van runflat afgestapt, maar heb wel een band met hardere wang gekozen. Scheelt geld en het comfort gaat er ook op vooruit. ;)
Eens! :)
Over die hardere wang. klopt de volgende stelregel: Hoe hoger de snelheidswaarde, des te stijver de wang?
Heb daarom bewust Y gekozen (t/m 300km/u, niet dat onze mini daar uberhapt bij in de buurt zal komen, maar dacht dan is de band beter, wat sterker/stijver)
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

Re: Ervaring zonder runflat? wel of geen runflat?

21 jul 2016, 13:05

Volgens mij niet per definitie. Volgens mij is de stijfheid van de wang afhankelijk van de load index. Vaak zijn er van bepaalde banden ook XL (extra load) beschikbaar, die hebben een hogere load index, meer draagvermogen, en zullen in de praktijk een wat stevigere wang hebben.
Gebruikersavatar
Fonneke
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Contacteer:
Locatie: Noord-Limburg
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:22

Re: Ervaring zonder runflat? wel of geen runflat?

24 jul 2016, 10:24

De Michelin Pilot Sport is een fijne band. Géén rf band dus. Zelfs tijdens heel wat ronden Nürnburgring en op circuit Zandvoort (vrij rijden dag) blijven ze prima presteren. Ik moet binnenkort sowieso nieuwe banden en dan komen de Pilot Sport 4 ook op de MINI.
The only source of knowledge is experience.
Albert Einstein

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”