Tunex Automotiv inlaat reiniging

De 2e generatie vanaf 2006
Wiki1982
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Valkenswaard
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jul 2016, 20:31

Tunex Automotiv inlaat reiniging

30 jul 2016, 10:58

Minioten,

Ik heb reeds op het forum gezocht maar kon dit specifieke onderwerp niet vinden.

Ik ben voornemens om mijn inlaten egr-kleppen en klepstangen te laten reinigen. Nu zijn diverse methoden
voor maar vanuit praktisch en financieel oogpunt trekt mij de methode zonder demontage het meeste aan.
Blijkbaar heeft deze methode onlangs een Duise innovatie prijs gewonnen.

Walnut blasting is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar ik kan nergens een vergelijking vinden tussen de
2 methodes. Kosten lopen ook redelijk uiteen.

De methode zonder demontage wordt aangeboden door Tunex Automotiv. Een bedrijf wat al een paar keer in
threads voorkomt hier op het forum, maar nog niet i.c.m. het reinigen van de intake zonder demontage.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zowel met het bedrijf als de behandeling?

Ik hoor graag van jullie.
Life is too short to drink cheap wine!

Afbeelding
Wiki1982
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Valkenswaard
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jul 2016, 20:31

Re: Tunex Automotiv inlaat reiniging

01 aug 2016, 22:26

....niemand....?
Life is too short to drink cheap wine!

Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

Re: Tunex Automotiv inlaat reiniging

02 aug 2016, 09:31

De Tunex manier lijkt volgens mij wel een beetje op het Seafoamen waarvan je veel filmpjes ziet op YT. Lijkt me toch ook niet ideaal. Met de clubaanbiedingen van het Walnutblasten is dat toch ook niet echt heel kostbaar meer, maar lijkt me de veel betere methode.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Tunex Automotiv inlaat reiniging

02 aug 2016, 09:38

Ik vind het idee van een ander vloeistof in de motor van brandstof of olie niet zo's bij idee. Dat hele seafoamen word ik ook kriebelig van.
Het zou fijn zijn als er een andere walnutblaster zou opstaan, liefst ergens in de buurt. Want dei van mij is er wel aan toe gok ik :P
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

Re: Tunex Automotiv inlaat reiniging

02 aug 2016, 13:49

Dude, je kunt toch gewoon rijden met zo'n MINI? Zelfs vanuit Vlissingen, Delfzijl of Maastricht ben je in 2,5 uur bij die toko in Swifterbant... :lol:
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Tunex Automotiv inlaat reiniging

02 aug 2016, 15:51

Ja.. klopt... maar die kan pas in oktober... en ik weet niet eens wat ik vanavond ga eten, dus lastig qua planning :p
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

Re: Tunex Automotiv inlaat reiniging

02 aug 2016, 16:04

Goed punt! :mrgreen:
Wiki1982
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Valkenswaard
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jul 2016, 20:31

Re: Tunex Automotiv inlaat reiniging

02 aug 2016, 22:11

Bedankt allen voor de reacties! Indien er nog "first hand" ervaringen zijn houd ik mij warm aanbevolen.

Voorlopig denk ik dat mijn voorkeur ook uitgaat naar Walnut Blasting. Maar dan moet ik nog even geduld hebben. Ik kan pas begin oktober terecht bij HBT.
Maar als ik de ervaringen van mede forumgenoten mag geloven is het het wachten wel waard!
Life is too short to drink cheap wine!

Afbeelding
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: Tunex Automotiv inlaat reiniging

03 aug 2016, 12:00

Er was toch ook Pascal in het zuid westen van het land??? Dat staat in het GB topic. Geen idee hoe die is.
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 274
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: Tunex Automotiv inlaat reiniging

03 aug 2016, 16:41

Je kunt natuurlijk de al oude manier van het ontkolen van benzine motoren toepassen. Motor goed warm rijden en vervolgens met een verhoogd stationair toerental water via de inlaat laten opzuigen. De koelende werking van het water zorgt dat de kool aanslag loslaat en gelijk wordt afgevoerd.
Een leeg bier flesje vullen met water daarin een rietje en laat het water maar aanzuigen. Kool aanslag is binnen een paar seconden als sneeuw voor de zon verdwenen. 9Water is het nieuwe seafoam)
Voor de critici: ja de kool aanslag, welke nu keer op keer in beukt op de klep en tegen de klepzitting, gaat nu via de klep het uitlaat in. Dus de stukken kool aanslag veroorzaken geen schade aan je kleppen en tussen de zuiger en de cilinderwand kunnen ze niet terecht komen.
Maar goed als je dit niet aandurft, dan kun je met walnut blasting of alles demonteren, ook de kleppen en de inlaat schoonmaken.
Wiki1982
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Valkenswaard
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jul 2016, 20:31

Re: Tunex Automotiv inlaat reiniging

04 aug 2016, 13:50

Bedankt voor de tip Cas, maar het is me er vooral om te doen dat ik het niet ZELF hoef te doen.
Ben niet zo van het knutselen en vooral niet motorisch....

Dus als ik het dan koet laten doen, dan ga ik liever voor de beste optie.
Life is too short to drink cheap wine!

Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

Re: Tunex Automotiv inlaat reiniging

04 aug 2016, 14:03

Ik zou als onervaren iemand nooit zelf met die water methode gaan zitten klooien. Ook niet met seefoam trouwens. Daarbij wordt het met water of seefoam nooit zo schoon als met walnutblasten.
Wiki1982
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Valkenswaard
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jul 2016, 20:31

Re: Tunex Automotiv inlaat reiniging

04 aug 2016, 19:51

Ik ook niet ;)
Life is too short to drink cheap wine!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Cooperdriver
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roerdalen
Berichten: 1499
Lid geworden op: 28 sep 2005, 21:15

Re: Tunex Automotiv inlaat reiniging

04 aug 2016, 23:13

louisvdd76 schreef:Er was toch ook Pascal in het zuid westen van het land??? Dat staat in het GB topic. Geen idee hoe die is.
De Link die jij toen geplaatst heb naar Pascaldiagnostics, werkt niet meer Louis, maar hij zit/zat in Hellevoetsluis, is niet helemaal duidelijk of die dit nog doet.

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”