Motorlampje en code P2626 in OBD2 van 1.4

De 2e generatie vanaf 2006
Ibl
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2016, 19:22

Motorlampje en code P2626 in OBD2 van 1.4

07 nov 2016, 09:46

Onze 2010 Mini one 1.4 heeft plotseling een brandend motorlampje. Ik heb een OBD2 reader die met mijn iPhone verbindt en de app OBD Fusion. Hier krijg ik code P2626 (zie afbeeldingen) Na wat zoeken hier op het forum las ik dat de sensor die naast de oliepeilstok zit verdacht is. Deze is op veel Mini's verticaal geplaatst. Op de onze staat ie gek genoeg horizontaal. Ik heb de stekker losgehaald en ingespoten met contactspray en daarna de foutmelding gewist. Een dag later was de foutmelding weer terug. Iemand een idee wat dit kan zijn?

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: motorlampje en code P2626 in OBD2 van 1.4

07 nov 2016, 19:29

Kapotte sensor?
Ibl
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2016, 19:22

Re: motorlampje en code P2626 in OBD2 van 1.4

08 nov 2016, 13:32

Schroefie schreef:Kapotte sensor?
Ja, dat neem ik aan... Maar welke?
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Motorlampje en code P2626 in OBD2 van 1.4

09 nov 2016, 20:23

ik heb even in de Bentley Publisher MINI service manual gekeken en daar wordt bij je
foutcode P2626 (MINI FC: 0x2A8B) als omschrijving gezegd: O2 sensor Pumping Current Circuit Open
(Bank 1 Sensor 1). Even kijken wat er bij andere foutmeldingen staat, bv bij P2270 en P2271 en daar staat
O2 Sensor Signal Stuck Lean/Rich (Bank 1 Sensor 2). Deze Oxygen sensors zitten voor en na je Catalysator en dan verwacht ik dat sensor 1 de Pre-catalyst oxygen sensor is en sensor 2 de Post-catalyst oxygen sensor is. Bij de dealer kosten de Pre-catalyst sensor zo'n 230€ en de post-catalyst sensor rond de 200€.

Bij bv Winparts zijn dit soort sensors een stuk goedkoper, je zou ook bij een sloper of bijvoorbeeld bij GoGarage37 kunnen kijken of ze nog een 2de hands exemplaar hebben liggen of een nieuw exemplaar goedkoper dan bij de dealer. Volgens de service manual heb je wel een special tool nodig om de sensor te verwijderen.

We hebben binnen de NewMINIclub/forum een aantal garages die je verder kunnen helpen voor een prijs die waarschijnlijk lager ligt dan bij de officiële dealer, bv GoGarage37, Ben van Leeuwen, RA Performance, Beek autoracing/MiniSpeed, EKRIS (Officiele MINI dealer maar wel 10% korting op onderdelen), Roy van ASE Auto Spenkelink of je gaat gewoon naar je eigen Mini dealer. Ik kan me herinneren dat ik de 1ste ook kapot heb gehad maar ik had het probleem dat ik een motorstoring lampje kreeg en op dat moment de motor inhield, vooral bij meer gas geven. Ik was toen niet in de gelegenheid om een OBD test stekker te plaatsen en ben toen naar Renova in Breda gereden (onderweg) waar ze hem hebben uitgelezen en heb uiteindelijk de sensor bij Van Laarhoven (MINI dealer in Eindhoven) dezelfde dag laten vervangen. Is een klusje van niets en ik was toen ~ 250-260€ kwijt voor sensor inclusief vervangen.

Succes met de oplossing,

Gr. Milco

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”