Problemcar: blauwe rook, haperend vermogen, help :)

De 2e generatie vanaf 2006
rempedaal
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2016, 10:20

Problemcar: blauwe rook, haperend vermogen, help :)

14 nov 2016, 11:54

Beste forumleden,

Ik heb hier een account aangemaakt omdat ik hoop dat iemand hier een ingeving heeft over wat er aan de hand kan zijn met mijn mooie rode Mini Clubman uit 2009 (de ‘normale’ 1.6L versie). Het is er eentje met een automaat. Zet je schrap, enigszins lang verhaal, maar ik geef maar zoveel mogelijk details in de hoop dat iemand mij kan helpen.

Afbeelding

Ik heb mijn Mini via een garage die regelmatig occassions verkoopt. De auto heeft 135.000 km op de teller staan. Mijn moeder heeft er eerst een half jaar in gereden en klaagde over haperend vermogen. Soms trapte ze het gaspedaal in, en gebeurde er even niets. Ook het automatisch schakelen verliep vaak nogal ruw: ze voelde de auto veel meer schokken dan andere automaten bij het veranderen van versnelling (en dan heb ik het niet over een kickdown, maar gewoon over normaal opschakelen bij een matige snelheid).

Sinds een maand of zes rijd ik nu in de Mini, en ik begreep meteen wat ze bedoelde. Het gaspedaal reageert soms 2-3 seconden niet, dus we hebben hier niet over een kleine throttle delay, maar echt een soms flink gevaarlijke situatie. Maar wat ook snel opviel, is dat wanneer je met de auto even een minuut stilstaat, bij het stoplicht of in de file, er langzaamaan blauwe rook uit de uitlaat komt, en wanneer je dan weer optrekt er een grote wit/blauwe rookwolk uit de uitlaat komt. Wanneer je dan door blijft rijden verdwijnt het weer, totdat je weer ergens een tijdje stilstaat.

Kortgeleden kwam hier nog een probleem bij. Het gaspedaal reageert nu soms echt heel erg traag, als in 4 seconden niet, en wanneer je stilstaat dipt het toerental zo laag dat de motor helemaal gaat rammelen, als een soort dieselbak/tractor klinkt en bijna afslaat, waarna het toerental begint te schommelen, van bijna afslaan tot 1.000 toeren en weer terug naar bijna afslaan.

Wat sinds al deze problemen consistent helpt, is het uit en aanzetten van de auto. De problemen houden dan meestal op en dan rijdt de auto weer enigszins normaal, met weliswaar schokkerig schakelen, en nog steeds een ietwat vertraagde reactie op het gaspedaal, maar niet de 2-4 seconden, eerder ongeveer een seconde. De rookproblemen gaan echter wel meestal gewoon door (maar niet altijd). Het is natuurlijk wel zeer irritant dat ik elke dag als ik wegrijd ongeveer 1 km kan rijden en dat ik dan de auto uit en aan moet zetten omdat ik anders niet door kan rijden.

Afgelopen weekend kreeg ik, onderweg naar een afspraak, voor het eerst het gele motorwaarschuwingslampje te zien. Ik heb de auto toen het lampje verscheen snel even ergens geparkeerd, en ben met het OV verder gegaan. Bij terugkomst van de afspraak de auto weer opgehaald, en het lampje ging op de terugweg niet weer aan. Sindsdien heb ik er niet meer mee gereden.

Gedurende al deze problemen is de auto maar liefst 5 keer bij de Mini-dealer geweest. Wat ze tot nu toe hebben gedaan aan de motor:
- Eerst dacht men dat de rook aan het koelsysteem lag. Koelsysteem ontlucht en op lekkage gecontroleerd. Thermostaat bleek storingen te hebben dus koelvloeistofthermostaat is vervangen. Toen ik terugkwam omdat de auto nog steeds rookte concludeerden ze dat de rook toch olie was, geen koelvloeistof.
- De automatische transmissie is gecontroleerd, ze konden geen probleem vinden in de computer.
- Ze hebben een motor flush gedaan, dus een of ander middel bij de olie, daarna alle olie eruit, vervolgens nieuwe olie erin en een nieuwe oliefilter. Hierna leek de auto even weer helemaal normaal te rijden, maar na 1 dag waren alle problemen weer terug.
- Het Vanos-systeem is gereset.

De dealer weet nu niet meer zo goed wat ze moeten doen zeggen ze, behalve de motor openmaken. Het idee is dan dat er eventueel iets niet goed is met de zuigerveren of kleppen. Inmiddels heb ik aan alle reparaties 3000 euro betaald (daar zaten ook nog andere reparaties bij, zoals een raamsysteem, stuurkolomsensor, remschijven, remblokken, en nog wat andere zaken, kosten voor de hierboven beschreven ingrepen waren bij elkaar rond de 1250 euro) en als de motor openmoet komt daar volgens de dealer alleen al aan diagnosekosten 1500 euro bij, en als het inderdaad de zuigerveren of kleppen zijn komt daar nog eens 1500 bovenop om die te repareren. Oftewel, nog eens 3000 euro.

Reden dus dat ik hier even mijn probleem beschrijf is omdat ik, voordat ik dit eventueel ga laten doen, me afvraag of iemand dit probleem herkent, wat jullie vinden van de diagnose van de dealer, of dat iemand misschien denkt dat het ergens anders aan ligt. Het is een heleboel geld, dus je begrijpt, ik ben erg bang om er ja op te zeggen en vervolgens nog steeds dezelfde problemen te hebben...
Bas-sie
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 nov 2016, 10:42

Re: Problemcar: blauwe rook, haperend vermogen, help :)

14 nov 2016, 14:47

Hoi Rempedaal,

Het is altijd lastig met dit soort storingen/dingen om op afstand een diagnose te stellen, want er zijn zoveel dingen die verband houden met elkaar. Blauwe rook duid naar mijn idee op olie.. het kan iets met de kleppen of stoters zijn. Mss sluit een klep niet goed door aangekoekt vuil. Mss lekt een klepstoter wel iets olie. Mss zijn je injectoren vervuild waardoor hij gaat stotteren. Het zijn allemaal dingetjes die zomaar even in mij opkomen. Ik denk dat er niks anders opzit dan gewoon weg alles 1 voor 1 open schroeven en kijken of je iets vreemds ziet... zodat je steeds iets kunt uitsluiten. Je zou eventueel met een endoscoop in de cilinder kunnen kijken if je daar iets vreemds ziet.
Gebruikersavatar
Martijnmini
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: NB
Berichten: 207
Lid geworden op: 27 jul 2014, 20:35

Re: Problemcar: blauwe rook, haperend vermogen, help :)

14 nov 2016, 15:19

hey mooie R55 hoor.

zoek maar eens op het forum naar (hoge druk benzine pomp ) miss dat het zoiets kan zijn. maar het is indd erg lastig op afstand diagnoses te stellen.
rempedaal
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2016, 10:20

Re: Problemcar: blauwe rook, haperend vermogen, help :)

14 nov 2016, 15:26

Dank voor de reacties Bas-sie en Martijnmini! Jullie suggesties helpen mij al enorm om uberhaupt wat te kunnen zeggen tegen een dealer of specialist. Ik snap helemaal dat het op afstand lastig is, dit is ook meer een soort laatste strohalm voor mij, voor het geval dat iemand dit leest en denkt 'He, ik heb exact hetzelfde gehad en het was dit!' :) En anders zit er niks anders op dan hem helemaal open te laten schroeven vrees ik...

Overigens, ik merk ook dat ik, ondanks dat ik vanwege deze problemen vrij rustig rij (zelden boven maximumsnelheid en veelal rustig optrekken), een nogal hoog verbruik heb, zo rond de 1 op 12 of 1 op 13. Is dat normaal?
rempedaal
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2016, 10:20

Re: Problemcar: blauwe rook, haperend vermogen, help :)

21 nov 2016, 13:06

Even een update: donderdag ga ik naar Beek Autoracing in Den Haag die een lektest gaan uitvoeren, dus dan weet ik daarna hopelijk meer. Zal ook even laten weten hier wat de uitkomst is voor het geval iemand anders ooit dezelfde problemen heeft.
rempedaal
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2016, 10:20

Re: Problemcar: blauwe rook, haperend vermogen, help :)

08 dec 2016, 21:49

Update: lektest was helemaal goed, niks te zien. Bizar: bougies waren helemaal op, dus die zijn vervangen. Vreemd dat dealer dit niet heeft gecheckt. Maar de problemen bleven helaas. Volgende stap was het vervangen van het magnetisch ventiel van het Vanos systeem, dat onlangs de foutmelding had gegeven waar ik in mijn eerste bericht over schreef. Vervangen is vandaag gebeurd, en, even afkloppen, maar tot nu toe lijken de problemen verdwenen... Dit weekend een paar lange ritten, dus ben benieuwd!
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: Problemcar: blauwe rook, haperend vermogen, help :)

08 dec 2016, 22:20

Zou fijn zijn als het opgelost is. We duimen voor je!
rempedaal
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2016, 10:20

Re: Problemcar: blauwe rook, haperend vermogen, help :)

03 jan 2017, 16:12

Inmiddels bijna een maand verder en alle problemen zijn nog steeds verdwenen! Kortom, dealer sloeg totaal de plank mis en had me bijna 3.000 euro gekost, nu alles weer in orde voor slecht 140 euro.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

Re: Problemcar: blauwe rook, haperend vermogen, help :)

03 jan 2017, 16:15

Bedankt voor de terugmelding, goede informatie!

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”