Mysterieuze knop bij versnellingspook

De 2e generatie vanaf 2006
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

Mysterieuze knop bij versnellingspook

08 apr 2007, 14:52

Hallo allemaal,

Ik heb het nu al zo gruwelijk vaak voorbij zien komen dat ik er heel erg nieuwsgierig naar word. Er worden op allerlei fora gesproken over deze mysterieuze knop (zie foto, middelste knop). Niemand schijnt er een correct en duidelijk antwoord op te hebben. Er zijn gruwelijk veel ideeën langs gekomen, maar 99 van 100 zijn niet mogelijk omdat het op zo'n rare plek zit.

Hier de foto:
Afbeelding
De foto is vermoedelijk afkomstig van de introductie van de R56 een tijd geleden in Gent.

Ik kan werkelijk nergens iets duidelijks vinden en wil graag jullie meningen en ideeën horen over deze mysterieuze knop.

Ik zelf vermoed dat het iets te maken heeft met de ASC+T. Aangezien er alleen ACS op de knop rechts van de middelste staat i.p.v. ASC+T zoals iedereen het kent en de meeste het op hun R56 zullen hebben (ik heb zelf DSC, dus heb geen idee hoe het er normaal uit ziet zonder DSC). Ik vermoed dat het een automatische tractie controle systeem is wat je uit kan zetten.

Mijn fantasie heeft er natuurlijk ook al de vrij loop over gehad en die denkt dat het knopje is voor een automatische afstelling van het onderstel.

Maak me gek met jullie ideeën!

Groetjes,

CooperS-lightningblue
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

08 apr 2007, 15:03

keyless-entry functie uitzeten (denk ik) :)
ParklanePieter
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Wormer
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 mar 2006, 17:54

08 apr 2007, 15:08

Dit is het symbool dat BMW gebruikt voor het nieuwe Auto StartStop systeem dat nu is geintroduceerd in de vernieuwde 1 serie. Zie op deze foto, het 2e knopje van rechts in de middenconsole van de vernieuwde 1 serie:




[web]http://www.7-forum.com/news/2007/bmw_1e ... 2332-b.jpg[/web]
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

08 apr 2007, 15:09

Wat doet het? En waarom zit het op één van de eerste modellen in België wel en hier in Nederland en de rest van de wereld niet? :?


Sid schreef:keyless-entry functie uitzeten (denk ik) :)
Dan zou Maaij hem ook moeten hebben en die heeft het niet toch Maaij?
Afbeelding
ParklanePieter
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Wormer
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 mar 2006, 17:54

08 apr 2007, 15:16

Auto StartStop is een energiebesparende functie. Als de auto stilstaat en je hebt ontkoppeld, dan slaat de motor af, zodra je het koppelingspedaal intrapt start hij weer. Zie allerlei tests van de nieuwe 1 serie, voor BMW is het onderdeel van Efficient Dynamics. De eerste testberichten vertellen dat het niet vertragend of irritant is. Wel milieuvriendelijk dus, in de file, bij het stoplicht, voor die open brug...

Geen idee waarom dit knopje (al) in een (preproductieversie?) van een MINI zat. Best te verwachten natuurlijk dat deze functie in meer BMW's en MINI's terecht zal komen.
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

08 apr 2007, 15:18

Thanks, had het net gevonden. Een of andere slimme uitvinding van Bosch!


Bedankt man. Ik ga die Americanen eens uit hun lijden verlossen. >)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

08 apr 2007, 15:18

hmm, klinkt als een goed waardeloos systeem :lol:
ParklanePieter
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Wormer
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 mar 2006, 17:54

08 apr 2007, 15:23

You're welcome ;-)
Gebruikersavatar
MINIJCW
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Eindhoven
Berichten: 3233
Lid geworden op: 21 jan 2006, 01:24

09 apr 2007, 10:36

Dat zat 5 jaar geleden al in een VW Lupo 3L. Dat reed verschrikkelijk.
Afbeelding


R56 Still fun but easier to live with
ParklanePieter
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Wormer
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 mar 2006, 17:54

09 apr 2007, 11:22

Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk werkt. :oops: Ja, ik denk na over een 1... :oops:
Autozine schrijft:

" ... BMW heeft relatief eenvoudige maatregelen getroffen die tijdens de testrit zeer effectief bleken te zijn.

De eerste daarvan is het stop/start systeem. Wanneer de auto tot stilstand komt, de versnelling in neutraal wordt gezet en de koppeling wordt losgelaten, stopt de motor. Zodra de eerste versnelling wordt ingelegd, start de motor weer. Dit gaat in de praktijk zeer snel en het systeem geeft nooit een storende vertraging bij het wegrijden. In tegenstelling tot soortgelijke systemen van andere merken, kan de bestuurder er bij BMW voor kiezen de motor te laten draaien door de koppeling ingetrapt te houden. "

Zie ook Autozine
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

09 apr 2007, 18:48

Hmmm, bij mij dus een weinig zinvolle toevoeging... Heb altijd de auto in de versnelling staan en de koppeling ingetrapt, als ik voor een verkeerslicht sta. Ik wil snel weg kunnen rijden, dus sta je startklaar. En dan niet eerst weer te hoeven schakelen als het licht op groen springt.
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

10 apr 2007, 00:23

Is deze wel in Belgie te krijgen? In NL toch niet?

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”