R56 Wikkelveer probleem

De 2e generatie vanaf 2006
Jc
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Diest
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 mei 2012, 19:42

R56 Wikkelveer probleem

06 dec 2016, 13:39

Dag iedereen,


Lang geleden dat hier actief geweest ben maar ben helemaal klaar met de Mini. >:(
Het is een Cooper bwj. 2007
De wagen moet eigenlijk zo snel mogelijk verkocht worden maar ik zit met die vervelende airbagmelding.

Wagen is uitgelezen bij de garage en hier komt uit dat de wikkelveer stuk is, of de foutmelding veroorzaakt.
Dit zaakje zou in totaal om en bij de 500euro kosten.

Nu was ik aan het kijken op de website van Ekris.NL en bieden zij de wikkelveer apart aan en hoeft hier niet de hele stuurkolom voor vervangen te worden.
Na navraag bij Bmw België blijkt dit dan weer niet mogelijk te zijn?

Ik kan wel enkele 2dehands vinden maar de enige opties die ik op mijn schakelaars heb staan is de automatische verlichtings stand. Dewelke ik nooit bij de 2dehandse kan terugvinden..

Ekris biedt de aparte wikkelveer wel aan voor 115.82euro, + met een beetje werk kom ik bijlange aan niet aan die 500 euro die me als bestek gegeven werd


Weten jullie wat meer of je de wikkelveer apart van de richtingsaanwijzer en lichten kan vervangen? Of is het nodig om de hele console te vervangen


Alvast bedankt voor jullie reacties!



Grtz
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 274
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: R56 Wikkelveer probleem

06 dec 2016, 17:39

Als de wikkelveer los te koop is dan kun je deze gewoon vervangen.
De hele module is uit elkaar te halen. Je zou dus kunnen beginnen met de veer eens door te meten.
Een gebruikte module kun je ook monteren. Een mechanische hoogteverstellings knop kun je eenvoudig verwijderen, waarna de automatische hoogtewerking de hoogte verstelling weer op pakt.
Je kunt zelfs de hendels apart vervangen (dan wel door gebruikte omdat deze nieuw niet leverbaar zijn)

Maar begin maar eens met het doormeten en gelijk de contacten schoonmaken. Ik schat dat daarna je storing gewoon is verholpen.
Jc
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Diest
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 mei 2012, 19:42

Re: R56 Wikkelveer probleem

06 dec 2016, 18:18

@CasR

Dank voor je reactie maar het is de stand van autmatische lichten die er nooit opstaat.
Niet de hoogteregeling..

Je hebt aan/uit en dan nog nog een extra met aan maar automatisch op lichtsensor.
Ik wil dat best aan de garagist vertellen van die dingen door te meten maar hij haalt bij zulke dingen aan dat hij zich daar niet mee bezig houd. Ik betaal er tenslotte wel voor maar dat terzijde.

Ik heb een 2dehands module compleet liggen maar hier staat die stand van de lichten niet op.
Dus ik vermoed dat ik mijn schakelaar hier niet op kan monteren? Aangezien dit niet in die 'software' voorzien is? Ook staat er op die 2dehands een interval voor de ruitenwisser achteraan. Dewelke ik ook niet heb op mijn originele.

Heb net een mailtje mogen ontvangen van Mini Ekris dat de wikkelveer niet apart verkrijgbaar is voor de 2007 Cooper R56, wel voor de F55 nu.
Best een dure grap voor een wagen die ik liever gisteren kwijt was dan vandaag.
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 274
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: R56 Wikkelveer probleem

06 dec 2016, 18:32

Je kunt de hendels gewoon overzetten, dat is het probleem niet. Maar als je al een gebruikte unit hebt liggen kun je volgens mij de veer overzetten, ik weet niet zeker of de veer/draad vast is gesoldeerd of met een stekker verbinding vast zit.
De veer welke gewoon een platte meer-adrige kabel is kan bijna niet stuk gaan. Ik zou beginnen met de aansluiting bij de stekker van de airbag en de kabelbevestiging in de module ( dit is namelijk een inschuif/klem verbinding)

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”