wie heeft er voorruit verwarming in zijn R56?

De 2e generatie vanaf 2006
B3rt
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Deurne
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 jun 2016, 00:28

wie heeft er voorruit verwarming in zijn R56?

12 dec 2016, 00:53

Als je dit hebt, waar zit de aansluitingen hiervoor?

Bedoel, waar zit de verwarming aan de kabelboom exact, is dit bv aan de linker of rechterkant, boven of bv onder aan de raam?

Wie heeft dit ooit eens ingebouwd/vervangen, heb je er een schema van toevallig?
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 274
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: wie heeft er voorruit verwarming in zijn R56?

12 dec 2016, 08:26

Aansluitingen zitten precies waar je het omschrijft. Links en rechts zowel boven als onder.
Stelt niet veel voor om de bekabeling te retrofitten.
B3rt
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Deurne
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 jun 2016, 00:28

Re: wie heeft er voorruit verwarming in zijn R56?

12 dec 2016, 09:57

dus die bedrading zit in elke hoek?!?
Je hebt goed geraden dat ik overweeg deze te retrofitten :)
Modet mijn raam vervangen, die is gescheurd en ik twijfel dus.

Kan vrijwel geen info vinden of dit te doen is of niet, zo ook voor de regen sensor.

Heb al een boek gekocht met schema's, mag je 1 keer raden wat er dus niet in staat.
Inderdaad, de verwarmde voorruit.

Ook is er geen info te vinden waar de kabels zitten of aangesloten zijn etc, dus hoeveel draden, en waar lopen deze heen etc etc

Dit geld dus ook voor de regensensor.

Ik lees soms dat de bedrading er al ligt, dus dat bij de spiegel de kabel voor de sensor al ligt, instekkeren en de bekabeling is klaar (dan natuurlijk nog de bedienings unit vervangen en ook coden/aanmelden).

Helaas is er wat retrofitten niet veel info te vinden op het grote boze internet als het om de R56 gaat.
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 274
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: wie heeft er voorruit verwarming in zijn R56?

12 dec 2016, 10:19

Er ligt geen bekabeling!
De RLS (rain light sensor) zijn 3 draden (massa, voeding, bus signaal) en zijn eenvoudig aan te brengen en aan te sluiten op de module in voetruimte bij de passagiers ( waar ook de zekeringen in zitten)

De voorruit zijn ook 3 draden ( massa, voedings vanuit de zekeringen in de motorruimte, en bussignaal)

Beide bekabeling is eenvoudig aan te leggen als je toch de voorruit moet vervangen.

Daarnaast moet je natuurlijk de bedienhendel van de automatische verlichting aanpassen ( mechanisch) en voor de voorruit verwarming een extra schakelaar inbouwen, aangezien deze schakelaar niet los verkrijgbaar is zul de hiervoor op bijv. marktplaats een gebruikte unit moeten opzoeken waar deze schakelaar al op zit.
Op marktplaats staan nu 2 advertenties met een voorruit incl RLS voor €100,-. De voorruit verwarming zal wat moeilijker (gebruikt) verkrijgbaar zijn, wil je de kosten tenminste een beetje in de hand houden :)
B3rt
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Deurne
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 jun 2016, 00:28

Re: wie heeft er voorruit verwarming in zijn R56?

12 dec 2016, 15:27

thx..
Maar de ruit wordt door de verzekering al betaald, vandaar ik overweeg om het er nu in te zetten, dus een losse sensor zou voor mij al genoeg zijn. Dat ik dus ook de hendels en verwarmings unit moest vervangen wist ik al, je moet het ook nog aanmelden/coden als het erin zit geloof ik.

Zelf een kabel maken en leggen is geen probleem, heb dit al vaker gedaan bij mijn vorige auto's.
Het gaat me er ook meer om welke kabels exact, dus bv de kleuren, dikte, maar vooral ook in welke pin/stekker het exact moet etc, natuurlijk niet onbelangrijk hoe lopen/liggen ze origineel (voor de juiste lengte, stekkers etc). Deze info is eigenlijk niet te vinden.

Maar als ik het goed begrijp voor de RLS moet er alleen een 3 aderige kabel van achter de binnen spiegel (waar dus de sensor komt) naar rechtsonder in de zekerings kast, dat is alles... (wat bekabeling betreft).

Voor de raam voor moet er meer, ook een 3 aderige kabel maar dan vanaf elke hoek van de raam ergens heen, blijkbaar naar de motorruimte, had ergens gelezen dat er binnen bij de bestuurder een relais zat, misschien daar heen?

Misschien heeft iemand een 'sloop' R56 staan waar de kabelboom van de RLS sensor (en misschien verwarming) eruit gehaald kan worden, of zit deze in de hoofdboom verwezen als je het fabrieks af hebt?

Zou ook al helpen als ik een keer zelf kon kijken bij een auto waar het in zit om te vergelijken etc.
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 274
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: wie heeft er voorruit verwarming in zijn R56?

12 dec 2016, 19:55

Bekabeling rls klopt 3 aders vanuit binnenspiegel naar rechtsonder.
Verwamde vooruit links en rechts 6mm2 voeding en 6mm2 massa naar links onder relais. Vanuit relais 6mm2 naar zekeringkast in motorcompartiment en 1 kabel 0.6 mm2 naar rechts onder.
http://www.bmw-planet.net/diagrams/rele ... /index.htm
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: wie heeft er voorruit verwarming in zijn R56?

14 dec 2016, 23:14

Bart, welk boek heb je dan gekocht?

Ik heb de Bentley Publisher Mini Cooper Service Manual en daar vind ik 2 schema's terug, 1 waar de voeding vandaan gehaald wordt en 1 met aansluitingen van het relais en de voorruitverwarming (voorruit is vwb verwarming verdeeld in een linker en rechter gedeelte). Ik kan die schema's van het weekend wel voor je inscannen. Stuur me even een PB met je mailadres, dan stuur ik ze, zodra ik ze ingescand heb toe.
Ik heb in mijn R56 dus ook de voorruitverwarming en de regensensor.

Gr. Milco
B3rt
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Deurne
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 jun 2016, 00:28

Re: wie heeft er voorruit verwarming in zijn R56?

14 dec 2016, 23:23

Ik heb Chilton boek, zelfde als haynes werkplaats handboek.
Stuur je zo een PMtje, alvast bedankt!

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”