R56S ed. N14 Olie voedingsleiding vv

De 2e generatie vanaf 2006
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

R56S ed. N14 Olie voedingsleiding vv

12 jan 2017, 13:25

Is er iemand die als een de olieretourleiding van zijn N14 heeft vervangen?

Ik was de nieuwe website van www.minispeed.nl aan het bekijken en daar vond ik een olieretourleiding van racekwaliteit. Geen idee of ik die nodig heb, maar toch eens gaan zoeken wat en waar het allemaal zit.
Die leiding komt mij heel bekend voor! niet alleen omdat ik ook een N14 motor heb, maar vooral omdat ik een klein oliespoor aan de motor heb. Ik had al gezien dat het van ergens in de buurt van de turbo komt, maar nog niet gericht gezocht.
Na een hele kleine research schijnt het een dingetje te zijn. Deels daarom ook is er een terugroepactie/service actie geweest op dit onderdeel. Tijdens deze actie word er een klein hitteschild geplaatst.

Het was bij mij te laat of het heeft allemaal toch niet mogen baten...

Nu vroeg ik mij gewoon af; zijn er meer mensen die deze klus al hebben ondergaan? Misschien dat er nog tips zijn voordat ik er aan ga beginnen :)


Even de linkjes van wat ik gevonden heb:
Olieleiding
Inbouwbeschrijving
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 274
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: R56S ed. N14 Olie voedingsleiding vv

12 jan 2017, 13:51

De olie leiding bij de turbo hebben last van scheurende o-ringen. Door de olie druk drukt de leiding zichzelf dicht. Vaak gaan o-ringen stuk als de koppeling en de slang niet perfect ik 1 lijn liggen. Door de (scheve) beweging tussen de koppeling en de slang scheurt de o-ring. Zolang de o-ring niet is gescheurd kun je volstaan met de koppeling en slang 'uitlijnen'. Als de o ring kapot is moet je een hele nieuwe slang kopen. In dat geval kun je beter een race slang kopen in plaats van de belabberde Mini kwaliteit.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: R56S ed. N14 Olie voedingsleiding vv

12 jan 2017, 14:23

Die informatie had ik ook al gevonden inderdaad.
De kosten van een betere versie liggen ook nog eens een heel stuk gunstiger dan OEM :)

Maar heb je het zelf ooit gedaan? Nog punten waar je tegenaan liep?
Ik zie alleen dat het een klus is van ongeveer 3 a 3,5uur.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 274
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: R56S ed. N14 Olie voedingsleiding vv

12 jan 2017, 14:48

Ik heb de leidingen wel eens vervangen. Is echt een k*t klus als je de bumper en front niet op zijn minst in de service stand zet. Je kunt er anders niet echt bij. Turbo, uitlaatspruitstuk ed moet er allemaal af.
Waar lekt bij jouw de olie. Bovenop de turbo de stalen olie leiding met de holle bout?
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: R56S ed. N14 Olie voedingsleiding vv

12 jan 2017, 14:52

Ik heb nog niet echt onderzocht waar die precies lekt. Er komt echt een straal olie uit die isolatie lopen. Van bovenaf zie ik eigenlijk niet heel veel.

Het is mij niet duidelijk waarom de turbo eraf moet... omdat je anders de nieuwe leiding er niet kan trekken?
Want ik kan er aan de bovenkant sowieso goed bij en van onderaf kan ik de bout zien zitten en kan m ook aanraken. Ik heb er nog geen sleutel oid op gezet...
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 274
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: R56S ed. N14 Olie voedingsleiding vv

12 jan 2017, 15:47

Zal straks nog een bij mijn auto kijken. Staat mij bij dat de olieleiding bovenop de turbo, bij het blok achter een hitteschild zit en niet te vervangen is zonder dat schild eerst te verwijderen en om dat stukje schild te kunnen verwijderen ..........
Beetle
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: s-Heerenhoek
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2011, 23:06

Re: R56S ed. N14 Olie voedingsleiding vv

12 jan 2017, 16:13

Leiding zit achter hitteschild op het blok, en zonder deze weg te halen krijg je hem niet gedemonteerd/ gemonteerd. Flexibele leiding vind ik sowieso een goede optie.

Wat CasR zegt, Gamma!
Gebruikersavatar
Markos
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Enschede
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:03

Re: R56S ed. N14 Olie voedingsleiding vv

12 jan 2017, 16:27

Het is mij (aan de turbozijde) gelukt met alleen de downpipe eraf te halen, dan kun je het hitteschild op het blok eraf halen en kun je bij de olieleiding. Turbo en spruitstuk heb ik laten zitten.
Aan de distributiezijde kun je er als ik het me goed herinner wel zo bij van onderen. Het front heb ik ook niet in de servicestand gehad, maar dat geeft wel wat extra werkruimte.

Ik heb ook die van Beek gemonteerd. Werkt prima, alleen was het nog mooier geweest als de leiding bij de aansluiting op de turbo ook een bochtje had zoals Detroit Tuning dat wel heeft. Maar nodig is dat niet.

Niet vergeten de zeskanten onder de banjobouten vast te zetten (waarmee de leiding aan de banjobout zit). Ik had niet goed opgelet en die niet vastgedraaid, dan spuit de olie er dus uit na het starten! :O

Het moeilijkste van de klus vond ik nog het turbohitteschild weer vastzetten, maar dit gaat een stuk makkelijker in de servicestand (ik was daar te lui voor, met een kwartiertje martelen lukt het namelijk ook ;) ).
Groeten, Mark

2008 Mini Clubman Cooper S
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: R56S ed. N14 Olie voedingsleiding vv

12 jan 2017, 17:11

Dus jij raad de Detoid tuned versie aan of valt t allemaal wel mee of er echt een beter exemplaar is? Ik denk dat staalomvlochten en flexibel het doel zijn. Of had je echt een klein fitting-issue omdat die bocht er niet in zit?

Ik heb geen poes en geen hitteschilden meer. Waarschijnlijk maakt dat de operatie wat makkelijker. Ik kom er vanzelf achter haha
De olie is aan vervanging toe en ik heb nog ergens een lek in het inlaattraject op te sporen, dus word een mooi dagje werk zo :)
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Gebruikersavatar
Markos
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Enschede
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:03

Re: R56S ed. N14 Olie voedingsleiding vv

12 jan 2017, 17:31

Het verschil valt wel mee lijkt me, die van Beek past er ook prima in. Ik kon ook geen alternatief vinden in Europa, daarom ben ik voor die van Beek gegaan. Alleen is het design van DT net ff wat netter vind ik.
Beide hebben ze geen O-ring in het design, dat is waar het om gaat.

Als je geen kat meer hebt zou ik geen moeite doen het front in de servicestand te zetten. Dan heb je ruimte genoeg zo.

Ik heb trouwens toen gelijk de return line ook vernieuwd (gewoon weer origineel Mini) maar dat was meer omdat ik de boel toch los had.
Groeten, Mark

2008 Mini Clubman Cooper S
Gebruikersavatar
Markos
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Enschede
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:03

Re: R56S ed. N14 Olie voedingsleiding vv

12 jan 2017, 17:51

Hier nog een doorsnede van de originele Mini-constructie met O-ring:

Afbeelding
Groeten, Mark

2008 Mini Clubman Cooper S
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

Re: R56S ed. N14 Olie voedingsleiding vv

12 jan 2017, 21:17

Afgelopen jaar heeft Roel bij mijn Clubman JCW (N14) de turbo vervangen en toen bleek dat deze leiding bij mij ook lekte. Hij heeft deze vervangen door de verbeterde versie van Beek. Zelf weet ik het fijne er niet van, maar Roel kan je er ongetwijfeld meer over vertellen.
Afbeelding
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: R56S ed. N14 Olie voedingsleiding vv

13 jan 2017, 10:48

Zijn toch een heel aantal mensen die hier last van hebben (gehad).
Mooi preventief klusje denk ik zo.
Markos schreef: Ik heb trouwens toen gelijk de return line ook vernieuwd (gewoon weer origineel Mini) maar dat was meer omdat ik de boel toch los had.
Ik zat deze beschrijving te lezen en het is nog een kleine klus extra idd. Dus die neem ik ook mee dan. Die ziet er ook gruwelijk ranzig uit, dus mag ook wel.
Binnenkort hier op het werk de auto ff op de brug gooien en alles even vaststellen waar ik wel en niet bij kan :) Kan ik het een keer in 1x goed aanpakken in plaat van lang klooien
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”