Plaatsen GP2 rear seat delete

De 2e generatie vanaf 2006
JeffreyRS
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 146
Lid geworden op: 20 apr 2016, 21:31

Plaatsen GP2 rear seat delete

28 jan 2017, 12:37

Hey hallo,

Ik ben momenteel bezig met het plaatsen van een GP2 rear seat delete. Alles is eruit, maar ik zit nu nog met de gordelhouder. Deze zal er uit moeten om de GP2 piepschuim bak te kunnen plaatsen.

Kan iemand mij vertellen of het klopt dat je enkel de torx schroef eruit moet halen en de gordel sensors los moet halen om het geheel eruit te kunnen krijgen? Die sensors staan op geen manier in contact met de achter airbags toch? Is er verder kans op een storing in het systeen als ik deze bedrading los maak?

Edit: lees net dat er storing airbag zal verschijnen. Hoe kan ik dit verhelpen?

En hoe kan ik de gordels het beste wegwerken? Ik dacht dat dit wel ging met de GP2 bak, maar de gordels zitten er dan tussen gedrukt wat niet zo mooi is.
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

Re: Plaatsen GP2 rear seat delete

28 jan 2017, 13:32

Neem even contact op met Jos Bruijstens, hij heeft dit ook gedaan bij zijn R56. Misschien ook nog foto's in zijn topic.
JeffreyRS
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 146
Lid geworden op: 20 apr 2016, 21:31

Re: Plaatsen GP2 rear seat delete

28 jan 2017, 13:42

Ja thanks. Had jos al een pb gestuurd, maar er zit redelijk spoed achter, dus wellicht dat er meer mensen zijn die het hebben gedaan en wat input kunnen geven. Alle tips zijn welkom.

Ps. Net even gewogen. Ik doe het voor de extra ruimte, maar qua gewicht bespaart het ook +- 12KG.
JeffreyRS
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 146
Lid geworden op: 20 apr 2016, 21:31

Re: Plaatsen GP2 rear seat delete

28 jan 2017, 16:28

Update: Een deel is inmiddels gelukt dankzij de aanwijzingen van Jos :icon_top: zal als ik klaar ben een beschrijving posten voor de geïnteresseerden.
Gebruikersavatar
Baseman
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Helmond
Berichten: 3235
Lid geworden op: 17 aug 2014, 09:08

Re: Plaatsen GP2 rear seat delete

28 jan 2017, 16:51

JeffreyRS schreef:Update: Een deel is inmiddels gelukt dankzij de aanwijzingen van Jos :icon_top: zal als ik klaar ben een beschrijving posten voor de geïnteresseerden.
Goed bezig Jeffey, ook mbt de beschrijving. Ik wist wel dat ik iets vergeten was ... :()
Greetz Baseman

You buy a MINI, you get a life style

Klik hier voor mijn SYR


Afbeelding
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: Plaatsen GP2 rear seat delete

28 jan 2017, 21:53

Graag die beschrijving.
JeffreyRS
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 146
Lid geworden op: 20 apr 2016, 21:31

Re: Plaatsen GP2 rear seat delete

31 jan 2017, 20:23

Zo hieronder een korte beschrijving. Het is allemaal niet heel spannend, maar voor mensen die net als ik redelijk a-technisch zijn misschien wel handig...

1: Men begint bij het verwijderen van de achterbank. Een uitgebreide beschrijving hierover vindt je op onderstaande website. Bij mij weken de aansluitingen van de rugleuning/zitting wel wat af van de foto's, maar in grote lijnen is het hetzelfde.

http://www.miniacal.com/remove_rear_seats/

Afbeelding

2: Wat overblijft na het verwijderen van de zitting is het sluitmechanisme van de zitting (op bovenstaande foto is het sluitmechanisme van de zitting al verwijderd en in de plaats hiervoor zit het sluitmechanisme van de toekomstige afdekplaat), de gordelbevestigingen linker/rechterkant en de gordelbevestiging in het midden . De gordelbevestigingen linker/rechterkant zitten beide vast met 1 bout. Hiervoor moet je een TT40 torx sleutel/bitje gebruiken. Het sluitmechanisme van de zitting zit met 3 van deze bouten vast.

3: De gordelbevestiging in het midden is voorzien van een sensor/sensoren die bij loskoppelen, storing kunnen geven in o.a. het airbag systeem. Dit geeft hij bij loskoppelen ook aan in het dashboard. Ik heb begrepen dat deze storing te voorkomen is door de draadjes los te halen van de gordelbevestiging en hier een weerstand tussen te solderen, maar aangezien ik de mini ook weer snel in originele staat terug wil kunnen brengen heb ik de gordelbevestiging losgemaakt en in zijn geheel omgeleid naar de plek van het EHBO tasje. Daar heb ik hem onderin gelegd en het blijft prima zitten en op deze manier krijg je geen storing, de bedrading is immers gewoon nog aangesloten op de gordelbevestiging. De bedrading loopt sowieso naar rechtsachter, dus omleggen is makkelijk. Deze sluiting zit trouwens met eenzelfde torx bout vast, bij mij zat hij muurvast!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

4: Nu dit gedaan is blijf je zitten met 2 gordels die er maar wat bij hangen. Deze zijn weg te werken achter de afdekplaten van de airbags in de C-stijlen. Deze zul je hiervoor moeten verwijderen, anders krijg je de gordelbeugel er niet doorheen. De afdekplaten zijn te verwijderen door ze vanaf boven los te maken. Vanaf onder kan ook, maar dit kostte mij een clipje :oops: Eenmaal open kan je de gehele gordelband door de opening halen en opgerold achter de afdekplaat vastmaken. Maak ze goed vast anders gaan ze irritant geluid maken tijdens het rijden! Je blijft naderhand wel het gordelmechanisme door het gat heen zien. Ik ga dit nog netjes afwerken door er wat autostof achter te plakken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

5: Plaatsen van de GP2 piepschuim bak. Aangezien de bak is gemaakt voor een R56 GP2 en de GP2 andere zijpanelen heeft, zal de bak niet 1 op 1 passen. Je zal hem links en rechts beetje bij beetje af moeten zagen totdat hij netjes binnen de zijpanelen valt. Hier overheen komt de GP2 afdekplaat. Deze past wel gewoon en klikt aan de voorzijde op de oude bevestigingen van de zitting en aan de achterzijde in de nieuwe sluiting d.m.v. een snelsluiting. De plaat houdt de bak netjes op zijn plaats, dus geen last van rammeltjes en/of kraakjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo simpel is het. Als ik wat vergeten ben, vul me dan gerust aan dan zet ik het erbij.

Ik ben er erg blij mee en qua geluidstoename valt het me ook alles mee.

En als iemand nog een rear strut heeft liggen om het af te maken, graag! :wink:
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Plaatsen GP2 rear seat delete

31 jan 2017, 20:30

clubsport beugel niet leuker?
Als je toch achterbank eruit hebt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: Plaatsen GP2 rear seat delete

31 jan 2017, 20:43

speedy schreef:clubsport beugel niet leuker?
Als je toch achterbank eruit hebt.
x2
JeffreyRS
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 146
Lid geworden op: 20 apr 2016, 21:31

Re: Plaatsen GP2 rear seat delete

01 feb 2017, 06:08

Nee. Kost je weer ruimte en kan ik de plaat weggooien, want als ik de foto's zo bekijk gaat hij anders niet passen.

Maar als jullie een beugel weten voor de prijs van een rear strut wil ik er wel overnadenken :mrgreen:

Louis, ik zie dat jij een clubsport erin hebt. Kan je voor mij bevestigen of de afdekplaat nog gaat passen of niet?

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”