Valvetronic Storing - R57 S

De 2e generatie vanaf 2006
ThAZiP
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 jan 2013, 12:06

Valvetronic Storing - R57 S

04 jun 2017, 15:01

Goedemiddag!

Helaas al na een paar dagen onze Mini R57S (N18 motor) in bezit te hebben, de eerste storing te pakken. Afgelopen week na een sprintje, melding motor storing in het display... De auto heb ik uitgezet, aangezet en kort na het opnieuw aanzetten verdween de storing ook weer.

De volgende dag had ik al een afspraak staan bij Renova om wielen te wisselen, dus meteen maar even uitgelezen. De exacte storingscodes ben ik helaas vergeten te noteren, maar het had betrekking op de Valvetronic. Schijnbaar kon deze (tijdelijk) niet meer (bij)regelen.

Na heb ik geen problemen meer gehad ondanks een aantal sprintjes is de fout ook weggebleven.

Nu ben ik er dezelfde avond van de storing al wel achtergekomen dat ook wij last hebben van de gevolgen een ongemodificeerd magneetventiel. (Ik had al oliesporen gezien aan de onderkant en de afspraak voor reparatie staat voor aankomende donderdag). Wat ik nog niet had gezien was dat de olie dus echt volledig omhoog gelopen is de connector van de ECU in. Deze heb ik zo goed als het kon schoon gemaakt en laten uitlekken (de hele nacht los laten hangen).

Zou de storing kunnen komen door de olie in de ECU? Een goede vriend van me die bij Renova werkt was daar sceptisch over en gaf aan dat hij eigenlijk wel verwacht dat de storing terugkomt én dat dit wel eens betrekking kan hebben op een kettingprobleem... Hierdoor zou de timing van de nokkenas versprongen kunnen zijn met als gevolg dus deze storing. Ik moet opmerken dat dit een telefonisch consult was zonder dat hij er naar gekeken heeft - dus onder voorbehoud. Ik heb verder ook geen klachten, geen vermogensverlies en de motor loopt netjes.

Wat ik nog wel ervaar is bij een koude start een resonantie van iets; lijkt een hitteschild te zijn. Het zou ook kunnen zijn dat de klepstoters wat tikken totdat ze op druk zijn. Het is na 15-20 seconden weg. Het komt ook zeker niet uit de richting van de distributie, meer vanaf onder de turbo.

Iemand ervaring met deze Valvetronic storing, magneetventiel ding en eventueel dat geluidje?

Groeten,
Peter
Casper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Noord Holland
Berichten: 3925
Lid geworden op: 01 nov 2012, 11:08

Re: Valvetronic Storing - R57 S

04 jun 2017, 16:33

Koffie! Tsjaa daar kan ik helaas ja op zeggen. Daar heb ik wel ervaring mee. Ik heb er zelfs een topic over aangemaakt


klkkerdeklik
Afbeelding

mods: dual oil catch can. M7 Vortex carbon hoodscoop, Carbon zijpanels/ achterspoiler/dashboard/pook/middentunnel/deurgrepen binnen en buiten, JCW Carbon spiegelkappen JCW Remmen/lerder dashboard/spoilertrim/extra tellers. Erbach achterstabistang. Chrome gone. Diff achter. ramen getint achter. Jap racing velgen 17 inch 8,25 J. MINI OEM dagrij LED verlichting. short antenna
ThAZiP
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 jan 2013, 12:06

Re: Valvetronic Storing - R57 S

04 jun 2017, 20:42

Casper schreef:Koffie! Tsjaa daar kan ik helaas ja op zeggen. Daar heb ik wel ervaring mee. Ik heb er zelfs een topic over aangemaakt


klkkerdeklik
Hi Casper, jouw draadje heb ik gelezen en zeker is de klacht voor wat betreft de olie in de stekker vergelijkbaar. Maar ik vraag me dus af of die storing met betrekking tot de Valvetronic gerelateerd kan zijn aan olie in de stekker of dat het een vaker voorkomend en losstaand probleem is. Thanks anyway!

Edit: ik zie nu dat Vanos het systeem is wat Valvetronic aanstuurt. Kan ik er hiermee vanuit gaan dat als alles gereinigd en hersteld is, de problemen ook verdwijnen?

Heb jij dezelfde problemen gehad en was de schade beperkt ondanks de olie in de connector?

Groeten! Peter

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”