Hoedenplank R57 2011

De 2e generatie vanaf 2006
SuperSuus
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Almere
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 sep 2011, 12:35

Hoedenplank R57 2011

09 dec 2017, 15:33

Hallo allemaal.

Even een vraag. Ik heb een paar maanden geleden een R57 uit 2011 gekocht. Recentelijk kwam ik er achter dat de hoedenplank niet aanwezig was. Heb deze dus maar even besteld (onderdeel nummer 51469132384). Na montage gaat het dak helaas niet meer helemaal open. Blijkbaar komt het dak door de hoedenplank klem te zitten en kan niet ver genoeg zakken. Heb de hoedenplank als volgt gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Hoedenplank R57 2011

10 dec 2017, 11:54

Suus, misschien je vraag ook even stellen op het NewMINIclub FB forum omdat tegenwoordig dit forum wat minder bezocht wordt dat onze MNC FB page. Ik rijd zelf een R56 maar heb wel even in de service manual gekeken waar ook het R57 dak besproken wordt maar daar wordt niet in gegaan over hoe je een hoedenplank monteert. Kwam wel deze tips tegen op het forum:

wat ik altijd doe is :
je dak volledig dicht doen, koffer opendoen, de 2 klemmen aan elke kant in de kofferbak even losmaken en dan het cabriodak even opheffen en terug laten zakken en kijken of de hoedeplank goed zit (ook de 2 koordjes die er aanhangen)
dan de 2 klemmen terug dichtdoen en je kofferbak ook sluiten en nog eens proberen.

Als het dan nog niet gaat zou ik de hoedeplank even lostrekken uit die houders en er weer induwen.
hopelijk werkt het nu wel


dit moet de sensor van de hoedenplank zijn !!!

Sorry, maar ik denk ook dat het je hoedenplank is..

Als je je achterklep opendoet, zie je aan de linker zijde een drukknopje waar je hoedenplank op rust. Mogelijk is deze defect of niet goed ingedrukt.

Noot: ik heb het ook een keer gehad dat mijn hoedenplank niet goed naar beneden was.


Mijn vriendin heeft hier in het begin ook last van gehad. Telkens als de achterklep open was geweest en ze er bagage in of uit laadde had ze het probleem dat de kap niet meer open of dicht ging.
Bij haar was het geen hoedeplank, maar de sensor van het dak.
Ze hebben de mini uitgelezen bij de dealer en uiteindelijk enkele dingen venrnieuwd.



Misschien heb je er iets aan. Misschien heeft de vorige eigenaar ook deze problemen gehad en heeft toen de hoedenplank er maar uitgegooid zonder het daadwerkelijke probleem op te lossen. Je kunt altijd even een dealer laten kijken of je hoedenplank goed geïnstalleerd zit mede omdat hij wel naar beneden komt maar niet ver genoeg. Ik kan je niet verder helpen maar de snelste oplossing lijkt me even de dealer laten checken en voorlopig even niet het dak laten zakken om te voorkomen dat er iets stuk gaat als gevolg van het niet juist installeren van de hoedenplank.

Succes Milco
SuperSuus
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Almere
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 sep 2011, 12:35

Re: Hoedenplank R57 2011

10 dec 2017, 12:03

Hi Milco,

Dank voor de tips. Ik was intussen ook al wat verder gekomen. De vorige eigenaar had een houten blokje op de sensor geplakt en geklemd. Hierdoor paste de hoedenplank niet meer waardoor hij hem heeft verwijderd. Ik vermoed dat het probleem in de druksensor zit. Hij klikt wel als de hoedenplank er op rust maar dak gaat niet open. Vrees dat dit even een tripje langs de dealer wordt.

Groetjes,
Suus
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Hoedenplank R57 2011

10 dec 2017, 12:05

Kwam dit plaatje nog tegen, eigenlijk niet goed op te zien maar misschien even google gebruiken, er zijn best veel artikelen met problemen met het cabrio dak.

Afbeelding

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”