De laatste tijd maakt mijn Cooper S steeds vaker een zwaar ratelend/diesel geluid.
Hij doet dit alleen in het begin als ik een tijdje niet gereden hebt. Het lijkt wel of er dan iets los zit en trilt en tikt.
Gelukkig verdwijnt dit geluid na een aantal minuten maar echt gezond lijkt me dit niet.
Hebben jullie hier ook last van en kan dit kwaad?
Zwaar dieselgeluid/geratel R56 MCS
- M-iNdO
- Be Mini
- Locatie: Utrecht
Bericht
Hoe dan ook, ik ga er toch melding van maken bij mijn dealer.
Op het mini2com forum heb ik gelezen dat er meerdere mensen hier last van hebben. Een duidelijk antwoord krijgt men niet van BMW/MINI, door hun wordt meestal gezegd dat het normaal is. In sommige gevallen wordt e.e.a. vervangen, bij de 1 helpt dit wel en bij de ander niet.èrcé schreef:Is een bekend " probleem" van de R56 MCS. heeft waarschijnlijk te maken met de cilinders die warm moeten worden en dan uitzetten, waarna ze lekker passen. het schijnt geen probleem te zijn. ik heb het ook en binnen een minuutje is het weg.
Hoe dan ook, ik ga er toch melding van maken bij mijn dealer.
- r53-d/silver
- One wheel wonder
- Locatie: Berneau
Bericht
Ik heb dit verschijnsel ook , en altijd bij het starten.
ik denk dat het niks met de cilinders te maken heeft, maar met de hydraulische klepstoters die dus leeglopen en zich dan bij het starten moeten vullen, in de eerste seconden dat de motor loopt
eigenlijk zou dit niet mogen, mijn opel ascona 2.0 gte van 1978 had hier ook last van.
klepstoters vervangen en opgelost.
bij een nieuwe auto van 2007 zou dit niet meer voor mogen komen.
ik denk dat het niks met de cilinders te maken heeft, maar met de hydraulische klepstoters die dus leeglopen en zich dan bij het starten moeten vullen, in de eerste seconden dat de motor loopt
eigenlijk zou dit niet mogen, mijn opel ascona 2.0 gte van 1978 had hier ook last van.
klepstoters vervangen en opgelost.
bij een nieuwe auto van 2007 zou dit niet meer voor mogen komen.
- Gebo
- Mod virus alert!
- Locatie: Hall
Bericht
Weet iemand hier al iets meer over?
Had er vanochtend ook voor het eerst last van.
MINI had 2 dagen stil gestaan, en het leek de eerste 5 min. van de rit wel of er een TDI onder de kap zat. Daarna ging het langzaam over in het normale geluid...
Toch maar even bij de dealer melden denk ik...
Had er vanochtend ook voor het eerst last van.
MINI had 2 dagen stil gestaan, en het leek de eerste 5 min. van de rit wel of er een TDI onder de kap zat. Daarna ging het langzaam over in het normale geluid...
Toch maar even bij de dealer melden denk ik...
- CooperS-lightningblue
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Bergen op Zoom
Bericht
Ik weet alleen dat je er last van hebt als hij net een nacht heeft stilgestaan.
Als je direct wegrijd heb je er langer "last" van dan wanneer je hem even 30 seconden laat draaien voor je weg rijd. Zo doe ik het in ieder geval altijd en als ik na die 30 seconde pas weg rijd heb ik nergens last van. Schijnt inderdaad iets te maken te hebben met olie die zich dan nog moet verspreiden.
Het klinkt in ieder geval erg ongezond en of het kwaad kan horen we wel bij de eerste beurt.
Als je direct wegrijd heb je er langer "last" van dan wanneer je hem even 30 seconden laat draaien voor je weg rijd. Zo doe ik het in ieder geval altijd en als ik na die 30 seconde pas weg rijd heb ik nergens last van. Schijnt inderdaad iets te maken te hebben met olie die zich dan nog moet verspreiden.
Het klinkt in ieder geval erg ongezond en of het kwaad kan horen we wel bij de eerste beurt.
- CooperS-lightningblue
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Bergen op Zoom
Bericht
Ja klopt, heb het ook niet elke dag, maar als hij zo'n 20-24 uur heeft stil gestaan zeker wel.
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Zuiden
Bericht
Jullie weten toch wel allemaal dat dit veroorzaakt wordt door de directe benzine-injectie?
Moet ik dat als R53 die-hard vertellen ?
Er is dacht ik een verklaring (of zelfs een persbericht) geweest van MINI USA.
Er is niets aan te doen en het is niet erg volgens het bericht.
Ik zal eens kijken of ik nog ergens het bericht kan vinden.
Edit: Hier is ie (of jullie bedoelen wat anders misschien?)
Moet ik dat als R53 die-hard vertellen ?
Er is dacht ik een verklaring (of zelfs een persbericht) geweest van MINI USA.
Er is niets aan te doen en het is niet erg volgens het bericht.
Ik zal eens kijken of ik nog ergens het bericht kan vinden.
Edit: Hier is ie (of jullie bedoelen wat anders misschien?)
- Gebo
- Mod virus alert!
- Locatie: Hall
Bericht
Het probleem na het starten is dat de MINI echt klinkt als een diesel (nagelen). (het verbruik echter sluit hier niet op aan.. )
Zal de volgende keer eens proberen even stil te blijven staan tot het (wellicht dan wat sneller..) over is.
Als ik dat verhaal zo lees, is het toch wat anders ben ik bang. Lijkt daar meer te gaan om een "tik" die er constant in zit.Berthil schreef: Edit: Hier is ie (of jullie bedoelen wat anders misschien?)
Het probleem na het starten is dat de MINI echt klinkt als een diesel (nagelen). (het verbruik echter sluit hier niet op aan.. )
Zal de volgende keer eens proberen even stil te blijven staan tot het (wellicht dan wat sneller..) over is.
- CooperS-lightningblue
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Bergen op Zoom
Bericht
Ja probeer dat maar eens. Ik start altijd eerst de auto en dan bedenk ik me 9 van de 10 keer dat ik nog iets moet pakken, dus dan staat hij altijd even te draaien.Gebo schreef:Als ik dat verhaal zo lees, is het toch wat anders ben ik bang. Lijkt daar meer te gaan om een "tik" die er constant in zit.Berthil schreef: Edit: Hier is ie (of jullie bedoelen wat anders misschien?)
Het probleem na het starten is dat de MINI echt klinkt als een diesel (nagelen). (het verbruik echter sluit hier niet op aan.. )
Zal de volgende keer eens proberen even stil te blijven staan tot het (wellicht dan wat sneller..) over is.
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Zuiden
Bericht
Commentaar van GTT op hun eerste R56:
Ok the engines have some piston slap when cold (thats fine, you need good skirt to bore clearance on a turbo) and the direct injection sounds a bit like ...direct inj. diesel turbo.
Lijkt er dus op dat het geluid bij koude motor komt door kloppen van de cilinders omdat er kennelijk ergens meer speling tussen moet zitten bij turbo-motoren.
Ok the engines have some piston slap when cold (thats fine, you need good skirt to bore clearance on a turbo) and the direct injection sounds a bit like ...direct inj. diesel turbo.
Lijkt er dus op dat het geluid bij koude motor komt door kloppen van de cilinders omdat er kennelijk ergens meer speling tussen moet zitten bij turbo-motoren.
- M-iNdO
- Be Mini
- Locatie: Utrecht
Bericht
Ik laat in ieder geval altijd mijn motor even draaien voordat ik wegrij, dit doe ik ook voordat ik de motor uitzet.
Dus...ik ga er van uit dat dit normaal is en niet schadelijk.
Het is heel vreemd, dit doet ie namelijk niet consequent. Eigenlijk komt het bij mij niet zo vaak voor dat ie zo klinkt maar je kan er geen pijl op trekken. Volgens mij ligt het ook niet aan de temperatuur of iets dergelijk.Berthil schreef:Commentaar van GTT op hun eerste R56:
Ok the engines have some piston slap when cold (thats fine, you need good skirt to bore clearance on a turbo) and the direct injection sounds a bit like ...direct inj. diesel turbo.
Lijkt er dus op dat het geluid bij koude motor komt door kloppen van de cilinders omdat er kennelijk ergens meer speling tussen moet zitten bij turbo-motoren.
Ik laat in ieder geval altijd mijn motor even draaien voordat ik wegrij, dit doe ik ook voordat ik de motor uitzet.
Dus...ik ga er van uit dat dit normaal is en niet schadelijk.
- Jenkins
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Sittard
Bericht
Heb ik ook gehoord bij onze Cooper.
Daarom heb ik me vorige week, na de kleine beurt, een flesje Forté Top End Treatment erin gegooid.
Helaas heeft ie daarna niet lang meer stil gestaan, dus kan niet bevestigen of het geratel nu weg is.
Dat duurde bij de onze trouwens maar 'n seconde of zo.
Of het aan de effecten van de kleine beurt ligt of aan dat Top End Treatment kan ik niet zeggen.
't Motortje lijkt echter lekkerder te trekken dan ervóór.
Daarom heb ik me vorige week, na de kleine beurt, een flesje Forté Top End Treatment erin gegooid.
Helaas heeft ie daarna niet lang meer stil gestaan, dus kan niet bevestigen of het geratel nu weg is.
Dat duurde bij de onze trouwens maar 'n seconde of zo.
Of het aan de effecten van de kleine beurt ligt of aan dat Top End Treatment kan ik niet zeggen.
't Motortje lijkt echter lekkerder te trekken dan ervóór.
Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”
Onze sponsors