Aanschaf r55 cooper S

De 2e generatie vanaf 2006
Stak
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jan 2018, 22:44

Aanschaf r55 cooper S

28 jan 2018, 15:26

Beste,

Recentelijk heb ik bijna een r55 cooper D aangeschaft, totdat de AKK enkele gebreken aan het licht bracht waardoor ik toch van de koop afgezien heb. Nu ben ik ook voor een R55 cooper S aan het kijken, waarvoor mijn eisen zijn dat het een LCI moet zijn (vanwege de N18 motor) en hij onder de 100k km gelopen moet hebben. Nu heb ik een aantal cooper S'en uit Duitsland in het vizier waarover ik een aantal vragen heb.

- De cooper S'en die binnen mijn budget vallen hebben veelal tussen de 80k - 100k km's gelopen. Wat zijn doorgaans kostenposten die ik binnen de volgende 30k km's eventueel kan verwachten? (turbo vervangen, koppeling/vliegwiel vervangen etc?) Ik snap dat hierop geen zeker antwoord mogelijk is, maar een indicatie zou fijn zijn :).
- De auto's die binnen mijn budget vallen zijn veelal mid 2010 - eind 2011 modellen. zit er verschil in betrouwbaarheid tussen de vroege N18 motoren en de latere N18 motoren? (tweaks e.d.)
- Zijn high-mileage cooper S'en LCI (>150k km's) problematisch? ik ben van plan er toch zeker 60k km's mee te gaan rijden.

Dat was het wel. Ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen ;)

Groeten Hans
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

Re: Aanschaf r55 cooper S

28 jan 2018, 16:53

Met dezelfde overwegingen kocht mijn vriendin (Melelie op dit forum) een R57 S Highgate, dus een N18 uit 2012, met slechts 53.000 km. Zeer nette auto, goed onderhouden, etc maar in zo'n 10 maanden tijd:
- walnutblasting ivm verontreinigd inlaattraject
- beide Vanos-solenoids vervangen
- nieuwe koppeling + vliegwiel
- recall op de oliedruksensor ivm mogelijke lekkage in de kabelboom

Inmiddels rijdt ie dankzij de inspanningen van GoGarage37 als een trein, en is het olieverbruik gedaald tot een zeer schappelijk 1 liter per 9000 km, maar daar was dus wel wat moeite mee gepaard. :lol:

Met andere woorden: het blijft een beetje een loterij qua betrouwbaardheid cq onderhoudskosten, en volgens mij zeggen recente onderhoudsfacturen dan ook meer dan de uiteindelijke kilometerstand. Liever eentje met 90dkm waar iemand anders al voor heeft moeten betalen, dan eentje met 30dkm waarbij je zelf op korte termijn aan de beurt bent...

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”