Verwachte kosten ivm kilometerstand

De 2e generatie vanaf 2006
joost_
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 nov 2016, 21:22

Verwachte kosten ivm kilometerstand

02 aug 2018, 19:34

Beste forumleden,

Inmiddels heb ik een Mini cooper S op het oog van 2013. Deze heeft echter een relatief hoge kilometerstand van 125.000 km. Er zijn er meer te vinden van onder de ton, dus vandaar mijn vraag.

Zijn er rond deze kilometerstand bepaalde zaken die al vervangen moeten zijn of zijn er de komende periode, zeg tot de 200.000 km, bepaalde zaken te verwachten?

In principe schrik ik niet direct van een bepaalde km stand als de auto altijd netjes haar onderhoud heeft gehad, maar ik ben benieuwd of er ‘typische’ n18 zaken zijn waarmee rekening dient te worden gehouden.

Alvast bedankt voor de reacties!
Ben1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:07

Re: Verwachte kosten ivm kilometerstand

02 aug 2018, 19:50

Wat kan je verwachten valt wel mee. Vooral als de mini goed onderhoud heeft gehad. Wat ook scheelt dat u al de sterk verbeterde motor heeft. Maar kosten die de lease maatschappij destijds tot 180.000 bij kreeg waren het volgende: polyriem met het wiel, startmotor, nieuwe radiator (maar dit kwam door een steentje) en het reguliere onderhoud. En op het laatst bij 181.000 kilometer de koppeling maar daar had de leasemaatschappij geen zin meer in dus toen is hij weggegaan. En ik had de pech dat ik het oude type blokje had had niet het facelift model zeg maar. Maar zaak is als hij door de dealer is onderhouden nog even te vragen of ze een printje kunnen maken van al het onderhoud doet de bmw dealer graag voor je.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Verwachte kosten ivm kilometerstand

02 aug 2018, 20:04

De MINI heeft CBS, oftwel Condition Based Service. Wil je elke stoplicht-sprint winnen, dan heeft de MINI eerder onderhoud nodig. Rijd je rustiger, dan wordt de onderhoudsinterval ook ruimer.
Voor een N18-motor even controleren bij de magneetventielen, dat die geen olie lekken. Die olie kan namelijk precies in de bekabeling lopen met allerlei vreemde verstoringen.
Niet specifiek voor een N18, maar wel Cooper S, de luchtpijp naar de turbo wil soms losgaan. En nog een stapje erger, de afsluitring kan dan kapot gaan en worden opgeslokt door de turbo. Dan heb je schade aan turbo en inlaattraject/intercooler.

En verder ligt het er maar net aan hoe de vorige eigenaar(s) ermee om zijn gegaan. Was het een autowegcruiser, of een racer; dat zal een hoop uitmaken op allerlei slijtage delen. Koppeling, remmen, banden, uitlaat...eigenlijk is de MINI dan niet anders dan elke willekeurige andere bolide.
joost_
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 nov 2016, 21:22

Re: Verwachte kosten ivm kilometerstand

06 aug 2018, 13:29

Bedankt voor de uitgebreide reacties! De genoemde punten zal ik zeker even controleren. Het is natuurlijk altijd lastig om te zeggen hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan. Misschien dat t wel scheelt dat de auto van de eerste eigenaar afkomstig is (staat wel bij een bedrijf te koop).

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”