Vreemd geluid bij schakelen

De 2e generatie vanaf 2006
Peerkie
Be Mini
Be Mini
Locatie: Breda
Berichten: 449
Lid geworden op: 20 jan 2007, 22:13

Vreemd geluid bij schakelen

01 mei 2007, 09:11

OK, volgende vraag. Sinds gisteren hoor ik een vreemd geluid bij het loslaten van de koppeling, een soort "klonk". Het treedt niet op bij schakelen van 0 naar 1, maar verder wel. Zo halverwege de slag van de koppeling. Bij terugschakelen hoor je meestal niks maar bij doorschakelen nu de hele tijd. Eerst dacht ik dat het de versnellingsbak was, maar ik ben nu toch meer geneigd te denken dat het geluid uit de koppeling komt.
Iemand dit ook meegemaakt? Wat kan het zijn?
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Sittard
Berichten: 2201
Lid geworden op: 15 mar 2007, 09:45

Re: Vreemd geluid bij schakelen

01 mei 2007, 09:32

Peerkie schreef:Sinds gisteren hoor ik bij het loslaten van de koppeling, een soort "klonk". Zo halverwege de slag van de koppeling. Wat kan het zijn?
Hoi Iris,

Niet bekend mee, maar gezien je omschrijving zou ik 't bij de drukgroep van de koppeling zoeken.
Als het echt consequent is, is het gemakkelijk aan een monteur te demonstreren.
Hoe vervelend ook; dat is beter dan zo'n vage klachten die alleen optreden als je bij de dealer weg rijdt. :evil:
Toch maar een afspraak prikken.

Succes! :|
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

01 mei 2007, 14:05

Geen idee wat je precies bedoeld. De bak en koppeling maken altijd wel geluid als je schakelt, maar dat is niet meer dan normaal. Meestal kan je met je eigen gevoel wel zeggen of het goed of slecht nieuws is. Als er iets mis is met je koppeling of versnellingsbak dan kan je het 9 van de 10 keer ook ruiken (een soort electro-lucht).

Je kan er altijd even mee bij de dealer aankloppen om het probleem bekend te maken.
Afbeelding
Peerkie
Be Mini
Be Mini
Locatie: Breda
Berichten: 449
Lid geworden op: 20 jan 2007, 22:13

01 mei 2007, 14:44

Ik heb inmiddels een afspraak om er morgen even naar te laten kijken. Op zich is een beetje geluid niet erg, maar je voelt ook wat en bovendien had ik er de eerste 750 km niets van gehoord/gevoeld.
Jeroenuke
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Geldermalsen
Berichten: 93
Lid geworden op: 11 nov 2006, 18:57

12 mei 2007, 00:26

Dit probleem heb ik vaker gehoord!!
Het is een zwak deel van de mini, er zitten 2 plastic pinnetjes bij je druk groep, deze zijn dan gebroken.
Je lamellen lopen nu aan gevolg ---> slijtage,

Dat wordt een waarschijnlijk een nieuwe koppeling :cry:

Maar we hopen natuurlijk dat het niets is!!! :wink:
Peerkie
Be Mini
Be Mini
Locatie: Breda
Berichten: 449
Lid geworden op: 20 jan 2007, 22:13

12 mei 2007, 09:22

Ik was ermee naar de garage geweest en de monteur die er in reed meende dat het een normaal geuid was. Wat ik niet met hem eens was omdat ik er de eerste 750 km. niets van had gehoord. Hij zal me nog bellen als hij in nog een R56 heeft gereden om te vergelijken. Tot nu toe nog niets gehoord, behalve dat hij nog niet zo'n zelfde type heeft gehad om te proberen... Dat van het breken van de pinnetjes, is dat mogelijk na 1 week bij een nieuwe auto???
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

12 mei 2007, 09:32

Peerkie schreef:Ik was ermee naar de garage geweest en de monteur die er in reed meende dat het een normaal geuid was. Wat ik niet met hem eens was omdat ik er de eerste 750 km. niets van had gehoord. Hij zal me nog bellen als hij in nog een R56 heeft gereden om te vergelijken. Tot nu toe nog niets gehoord, behalve dat hij nog niet zo'n zelfde type heeft gehad om te proberen... Dat van het breken van de pinnetjes, is dat mogelijk na 1 week bij een nieuwe auto???
Ben bang dat je daar toch echt zelf achteraan zal moeten gaan. Je kent inmiddels die "ik-bel-je-wel-even-terug-als-ik-meer-weet-afspraken". Hij rijd niet anders na die eerste 750 km toch?
Afbeelding
Peerkie
Be Mini
Be Mini
Locatie: Breda
Berichten: 449
Lid geworden op: 20 jan 2007, 22:13

12 mei 2007, 09:38

Hij belt wel, want dat heeft hij al gedaan om te vertellen dat een R56 waarmee hij wilde gaan testrijden niet was binnengekomen.
Maar ik ga er sowieso nog wel over beginnen als ik heen moet wanneer mijn tankdop er is. Voorlopig is de conclusie van de garage dat het niks is, dus als er nu problemen door ontstaan is het niet mijn schuld.
Peerkie
Be Mini
Be Mini
Locatie: Breda
Berichten: 449
Lid geworden op: 20 jan 2007, 22:13

22 mei 2007, 08:55

Hmm. Monteur belde weer, hij had in een andere R56 gereden en was tot de conclusie gekomen dat mijn geluid toch niet echt normaal is. Ze gaan het nu verder nakijken, volgende week donderdag een afspraak...
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Sittard
Berichten: 2201
Lid geworden op: 15 mar 2007, 09:45

22 mei 2007, 09:14

Goh!
Heel netjes van je garagist;
* hij belt terug, zoals beloofd en
* hij erkent dat ie een afwijking geconstateerd heeft!

:)

Succes bij het verhelpen er van!
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

22 mei 2007, 09:56

Jah inderdaad erg netjes! 10 punten voor Renova!! :mrgreen:
Afbeelding
Peerkie
Be Mini
Be Mini
Locatie: Breda
Berichten: 449
Lid geworden op: 20 jan 2007, 22:13

22 mei 2007, 10:43

Laten we nog niet juichen voordat het is opgelost, maar het begin is goed in elk geval. :wink:
Des
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1392
Lid geworden op: 20 dec 2006, 23:30

Re: Vreemd geluid bij schakelen

24 mei 2007, 10:59

Peerkie schreef:OK, volgende vraag. Sinds gisteren hoor ik een vreemd geluid bij het loslaten van de koppeling, een soort "klonk". Het treedt niet op bij schakelen van 0 naar 1, maar verder wel. Zo halverwege de slag van de koppeling. Bij terugschakelen hoor je meestal niks maar bij doorschakelen nu de hele tijd. Eerst dacht ik dat het de versnellingsbak was, maar ik ben nu toch meer geneigd te denken dat het geluid uit de koppeling komt.
Iemand dit ook meegemaakt? Wat kan het zijn?
Ik heb precies hetzelfde, hoor het soms ook wanneer ik terugschakel naar z'n 2.

Ga meteen even een afspraak maken bij de dealer, ik had het 'probleem' tot nu toe verholpen door gewoon de radio wat harder te zetten :lol:
Des - GT spirit . com

Current ride:
Saphire Black BMW 320i Coupe

Ex rides:
Astro Black Mini Cooper S Works
Casablanca White Audi S8
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

24 mei 2007, 11:12

Ik rij nu in de Cooper D van mijn dealer, maar ik vind dat deze veel beter schakeld als mijn eigen MINI.
Bij mij hoor je een vage klik bij het schakelen van 1-->2, 2-->3 en andersom ook. Dit is ook te voelen :?
Schakeld dus niet zo soepel als de Cooper D. Dit was het eerste wat mij opviel toen ik in de Cooper D ging rijden.
Ik zal dit uitgebreid gaan testen als ik mijn MINI weer terug heb.

Je leest wel veel klachten over de versnellingsbak.
Laatst gewijzigd door Maaij op 24 mei 2007, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MINIJCW
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Eindhoven
Berichten: 3233
Lid geworden op: 21 jan 2006, 01:24

24 mei 2007, 11:39

Bij mij liep toen alles vast. Versnellingskanel zit dan verkeerd bleek de oorzaak te zijn.
Afbeelding


R56 Still fun but easier to live with

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”