Pagina 1 van 1

Preventief onderhoud tijdens het vervangen van de koppeling R55

Geplaatst: 21 jan 2019, 12:42
door Goodhope
Mede forumleden,
Sinds kort in het bezit van een handgeschakelde Mini Clubman Cooper Chili (R55?) uit 2008 en 140.000km op de teller.

APK was bijna verlopen dus bij de merkdealer een APK keuring ingepland en meteen een wissel naar winterbanden uit laten voeren.
Tijdens het onderzoek voor de APK keuring zijn de volgende items geconstateerd:
  • Leiding voor hydraulische gedeelte van koppeling was in slechte staat
    Auto geeft een hoge toon vanuit de achterbank wat duidt op slijtage van de brandstofpomp
    Uitlaat lekt bij een mof
    En de rubberlagers van de dwarsligger samen met het hydrolager vertoonde slijtage.
Uiteindelijk heeft de garage aangegeven dat alleen de uitlaat urgent is om uit te voeren voor de APK maar dat de overige reparaties er op termijn aan zitten te komen.

Na twee maanden merkte ik bij tussen acceleraties dat de toeren opliepen maar de snelheid nauwelijks, waarna de toeren weer terugliepen , de motor weer “aangreep” en de toeren weer normaal opliepen met de snelheid.
Een korte zoektocht op het internet geeft aan dat dit beeld op een versleten koppeling duidt.

Bij de garage van de merkdealer heeft de monteur een proefrit gemaakt waarna de conclusie inderdaad een versleten koppeling is, reparatiekosten Euro 1.300,-
Zoals bovengenoemd bedrag mij doet vermoeden is de reparatie een hele klus waarbij de motor en bak gescheiden moeten worden.

Ik lees veel over kettingspanners, -geleiders, distributieketting, waterpomp plus multiriem en bobines.
Ik moet zeggen dat ik het motorblok erg onrustig en “diesel”-achtig vind klinken wat al duidt op een reparatie aan de kettingspanners maar ik ben heel erg benieuwd naar jullie adviezen met betrekking tot preventief vervangen en onderhoud van de Clubman tijdens het vervangen van de koppeling.

Re: Preventief onderhoud tijdens het vervangen van de koppeling R55

Geplaatst: 21 jan 2019, 20:51
door Manick
Ik zou sws een andere garage zoeken. Voor 1300 euro kan je echt wel ergens anders goedkoper terecht

Maar goed. Als het om een Cooper gaat valt het eigenlijk wel allemaal wel mee. Bobine's komen wel eens voor. Veel voorkomende kwaal die ik in mijn sleutel carrière ben tegen gekomen zijn de thermostaat huizen die gaan lekken. Ander ding is olie verbruik, de klepseals zijn niet de sterkste punten van BMW in die periode van motorenbouw. Het zijn juist de N14 blokken van de Sjes die veel problemen hebben zoals jij hier boven noemt.

Re: Preventief onderhoud tijdens het vervangen van de koppeling R55

Geplaatst: 31 jan 2019, 12:44
door Goodhope
Beste Manick,
Dankjewel voor het reageren.

Welke maatregel kan je preventief nemen voor een lekkende thermosstraathuis.
Jouw ervaring geeft dat er geen algemene zaken zijn, welke handig zijn om voortijdig te vervangen tijdens het vernieuwen van de koppeling.

Ik verwacht inderdaad dat je ergens anders goedkoper bent dan Euro 1.300,- maar het stadium van prijs/garage afweging is helaas voorbij.

Re: Preventief onderhoud tijdens het vervangen van de koppeling R55

Geplaatst: 31 jan 2019, 19:51
door Coen1
Dat valt toch nog mee .. dit ben je kwijt bij de bmw ben er nog ziek van..

Re: Preventief onderhoud tijdens het vervangen van de koppeling R55

Geplaatst: 31 jan 2019, 19:55
door Coen1
Hierbij wat je kwijt ben bij een bmw dealer dus pas op.

Preventief onderhoud tijdens het vervangen van de koppeling R55

Geplaatst: 01 feb 2019, 06:11
door speedy
Coen1 schreef:Hierbij wat je kwijt ben bij een bmw dealer dus pas op.
Wat een bedragen Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Preventief onderhoud tijdens het vervangen van de koppeling R55

Geplaatst: 01 feb 2019, 09:10
door MartijnGizmo
Coen1 schreef:
31 jan 2019, 19:55
Hierbij wat je kwijt ben bij een bmw dealer dus pas op.
Als ze ook het portierslot en 2 uitlaatdempers moeten vervangen was je koppeling wel érg kapot... (haai)

Re: Preventief onderhoud tijdens het vervangen van de koppeling R55

Geplaatst: 01 feb 2019, 12:11
door Coen1
Klopt het slotje achter was kapot maar dat was maar 60 euro en de uitlaatpijp flexibel deel was erg slecht aan het worden. Dus dat ook mee laten pakken was ook iets van 350 euro. Maar volgens de dealer moest ik ook het massa vliegwiel meepakken want dat moet altijd gebeuren als je de koppeling gaat vervangen. En het was allemaal normaal versleten en het was gebeurd bij 220.000 kilometer.

Re: Preventief onderhoud tijdens het vervangen van de koppeling R55

Geplaatst: 22 feb 2019, 10:49
door Goodhope
Beste forumleden,

Uiteindelijk vernieuwing van koppeling uit laten voeren bij de BMW dealer garage voor bovenstaand bedrag en hij schakelt weer als een zonnetje.

De volgende dag na 100km rijden begon de auto erg te schokken.
Na een controle bij dezelfde garage bleek het een slecht werkende bobine te zijn.
Deze is vervolgens vervangen op kosten van de garage omdat het niet terug te herleiden was dat de door het vervangen van de koppeling is gekomen.

Voor mij geeft deze service wel het gevoel dat ik de goede, misschien wel de duurdere, keuze heb gemaakt.

Dankjewel voor de reacties en het meedenken.

Re: Preventief onderhoud tijdens het vervangen van de koppeling R55

Geplaatst: 22 feb 2019, 10:50
door speedy
ik vind 1300 bij de merkdealer best meevallen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk