Olie peilen

De 2e generatie vanaf 2006
Gebruikersavatar
nero155
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 apr 2017, 08:27

Olie peilen

13 apr 2019, 19:35

Beste forumleden,

Ongeveer een maand geleden is mn olie ververst en ik was benieuwd hoeveel mn olieboot inmiddels had verbruikt. Vanochtend was ik dus even onder de motorkap wezen kijken. Het viel mij op dat ik eigenlijk helemaal niks wijzer ben geworden van de pijlstok (peilstok /edit). Of er nou te veel of te weinig in zit, ik zie het niet. Heeft iemand dezelfde ervaring? Ben wel benieuwd eigenlijk.

Grt.
Laatst gewijzigd door nero155 op 13 apr 2019, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Mini Cooper JCW World Championship 50 :))
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Olie pijlen

13 apr 2019, 19:55

Peilstok.... :wink:
En ja, die is soms lastig af te lezen. Ik deed altijd de peilstok eruit, even afvegen aan doekje. Peilstok terug en weer omhoog om af te lezen. Dan kun je redelijk zien of het oliepeil tussen de verdikkingen, of op het geribbelde deel zit.
Gebruikersavatar
nero155
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 apr 2017, 08:27

Re: Olie pijlen

13 apr 2019, 21:22

Robert schreef:
13 apr 2019, 19:55
Peilstok.... :wink:
En ja, die is soms lastig af te lezen. Ik deed altijd de peilstok eruit, even afvegen aan doekje. Peilstok terug en weer omhoog om af te lezen. Dan kun je redelijk zien of het oliepeil tussen de verdikkingen, of op het geribbelde deel zit.
Haha wow, pijlstok.. ik zie nu pas... :oops:

Zoals jij dus peilt doe ik dat ook. Morgen nog maar eens een keer proberen, misschien dat er gewoon te weinig in zit.
Mini Cooper JCW World Championship 50 :))
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Olie peilen

13 apr 2019, 23:21

Als toevoeging op de tips van Robert. Bij versie motor olie, doordat de olie nog vrij helder is, het ook vaak moeilijk om de peilstok af te lezen. Ik pak altijd dan een stukje keukenrol en leg dan de peilstok (de 2de keer dat je hem er uit haalt zoals Robert beschrijft) op de keukenrol.
Je ziet dan heel goed tot waar de olie op je peilstok staat want de keukenrol absorbeert de olie en dan zie je op de afdruk precies tot waar je olie peil staat.

Ik peil ook altijd s' morgens voor het starten/wegrijden naar mijn werk, de olie is dan ook in z'n geheel terug gevloeit onder in het blok/carterpan

Gr. Milco
Gebruikersavatar
nero155
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 apr 2017, 08:27

Re: Olie peilen

17 apr 2019, 22:11

Schroefie schreef:
13 apr 2019, 23:21
Als toevoeging op de tips van Robert. Bij versie motor olie, doordat de olie nog vrij helder is, het ook vaak moeilijk om de peilstok af te lezen. Ik pak altijd dan een stukje keukenrol en leg dan de peilstok (de 2de keer dat je hem er uit haalt zoals Robert beschrijft) op de keukenrol.
Je ziet dan heel goed tot waar de olie op je peilstok staat want de keukenrol absorbeert de olie en dan zie je op de afdruk precies tot waar je olie peil staat.

Ik peil ook altijd s' morgens voor het starten/wegrijden naar mijn werk, de olie is dan ook in z'n geheel terug gevloeit onder in het blok/carterpan

Gr. Milco
Thanks, goeie tip, ga ik doen.
Mini Cooper JCW World Championship 50 :))
Gebruikersavatar
mrsparklingsilver
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: 's-Hertogenbosch
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 feb 2019, 15:50

Re: Olie peilen

09 mei 2019, 14:29

Als je na het afvegen en opnieuw aflezen écht niet kan zien tot waar de olie komt zit er waarschijnlijk te weinig olie in dat hij het "peil gedeelte" van de stok niet haalt. Dat, of je auto staat op een helling waardoor je meting niet correct is.
Gebruikersavatar
IrishMini
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 feb 2019, 14:25

Re: Olie peilen

21 jul 2019, 10:50

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ik heb bij Minispeed een Cravenspeed peilstok gehaald. Niet goedkoop maar werkt echt perfect. Tevens heb je ook niet de kans dat het einde afbreekt en je motor in de soep laat lopen


Sent from my iPad using Tapatalk
NEVER SAY DIE (haai)

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”