Raam bestuurderszijde zakt niet bij openen deur

De 2e generatie vanaf 2006
Gebruikersavatar
pascalf
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 apr 2019, 17:52

Raam bestuurderszijde zakt niet bij openen deur

16 apr 2019, 21:48

Mijn raam aan de bestuurderszijde zakt niet bij openen deur. Het raam aan de passagierszijde werkt wel gewoon.
Als ik 1x druk op de raam openen schakelaar dan gaat het raam aan de bestuurderszijde niet helemaal naar beneden, het raam aan de passagierszijde wel. Als het raam aan de bestuurderszijde open is en ik hou de knop ingedrukt dan gaat de raam dicht totdat ie helemaal boven is en dan zakt ie weer. Het raam aan de passagierszijde werkt dit wel gewoon.

Ik heb beide initialisatie procedure hieronder gevolgd maar dat heeft helaas niet geholpen. Weet iemand iets anders om het probleem op te lossen. Alvast bedankt.

Initialiseren electrische ramen R56/55: portier sluiten, ruitbediendingshendel omhoog doen en vast houden tot de ruit helemaal gesloten is. Ruitbedieningshendel even los laten, en daarna minimaal 1 seconde nogmaals naar boven (dus sluitstand) drukken.
Dan zou je ruit, en de bij behorende "stand", geinitialiseerd moeten zijn. En dus effe checken of ie dan wel verder naar beneden opengaat.

1. Sluit deuren en ramen
2. Schakel contact in
3. Open raam to ongeveer halverwege
4*. Verwijder de spanning van de raammotor:
a. door de raammotor connector los te halen of
b. verwijderen van raammotor zekering
5. bedien de raamschakelaar enkele malen om de vorige raam initialisatie te verwijderen (uit geheugen). Op dit punt zijn de "inch protection and one-touch control" niet actief
6. sluit de spanning weer aan op de raammotor door kabeltje weer aan te sluiten of de zekering weer te plaatsen. Check/test dat de "one-touch control" niet werkt, zo niet dan vorige stappen herhalen.
7. Nu met de raammotor weer aangesloten het raam volledig openen (manueel)
8. Nadat je de onderste stand hebt bereikt: sluit het raam, zonder onderbrekingen, door de schakelaar in de "upper position" vast te houden en na sluiten nog minimaal 2 seconden in de bovenste stand te houden. Nu is de initialisatie compleet uitgevoerd.
9. Test de functies van het openen/sluiten van het raam (auto/man.)
Gebruikersavatar
pascalf
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 apr 2019, 17:52

Re: Raam bestuurderszijde zakt niet bij openen deur

24 apr 2019, 07:54

Iemand een idee???
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Raam bestuurderszijde zakt niet bij openen deur

24 apr 2019, 14:52

Ja, het heeft echt met de initialisatie te maken....
Een andere reset-manier (betere knip-en-plakwerk):
The following is right from the MINI TIS bulletin:
1. Close the window and door fully.
2. Lower the window by holding the switch in the "down" position. Continue to hold the switch down for at least 5 seconds after the window has been fully lowered.
3. Raise the window by holding the switch in the "fully up" position. Continue to hold the switch in the up position for at least 5 seconds after the window has been fully raised.
4. Repeat steps 1 to 3 for the window on the other side.

En als dat niet werkt (ook knip-en-plak van andere site):
1. Insert the fob, hold both window toggles "down" at the same time until the windows are fully open.
2. Pop the fob out, then back in again, hold both toggles "up" until fully closed.
3. Pop the fob out, then back in again...you should have auto up/down again.

En als deze ook niet werkt (naast alle opties je jezelf ook al geprobeerd hebt), dan zal ie toch aan de computer moeten om de module een reset te geven.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Raam bestuurderszijde zakt niet bij openen deur

24 apr 2019, 16:37

Een vervelend probleem. Op youtube staan vast ook filmpjes hoe je kunt resetten. Misschien zit er een goede tip bij.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Raam bestuurderszijde zakt niet bij openen deur

24 apr 2019, 16:48

Ik denk niet de oplossing voor dit probleem maar kwam onderstaand filmpje tegen toen ik zat te zoeken op Youtube.

Gebruikersavatar
pascalf
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 apr 2019, 17:52

Re: Raam bestuurderszijde zakt niet bij openen deur

16 mei 2019, 16:22

Bedankt Robert & niekcarfreak voor jullie reactie. Mijn excuus voor de late reactie maar ik kreeg geen melding dat jullie hadden gepost. >:(
Ik keek vandaag en zag jullie reactie en gelijk aan de gang gegaan. Helaas heeft het alle 3 niet geholpen.
De video had ik ook gevonden op Youtube en geprobeerd maar dat hielp niet.
De 2 eventuele oplossingen van Robert had ik inderdaad ook gevonden. Het gaat bij mij al fout als ik het raam of ramen volledig moet sluiten. De bestuurderskant (waar het probleem is) zakt dan als de motor uit is (alleen het contact aan) 6 a 7 cm en als motor aan is zakt ie 2 cm.
Ik krijg het niet voor elkaar om de bestuurdersraam volledig te sluiten door de schakelaar vast te houden (naar boven). SOS
Moet ie dan aan de computer.... Ik hoor het graag. Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
pascalf
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 apr 2019, 17:52

Re: Raam bestuurderszijde zakt niet bij openen deur

16 mei 2019, 16:22

niekcarfreak schreef:
24 apr 2019, 16:48
Ik denk niet de oplossing voor dit probleem maar kwam onderstaand filmpje tegen toen ik zat te zoeken op Youtube.

Bedankt
Gebruikersavatar
pascalf
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 apr 2019, 17:52

Re: Raam bestuurderszijde zakt niet bij openen deur

16 mei 2019, 16:22

Robert schreef:
24 apr 2019, 14:52
Ja, het heeft echt met de initialisatie te maken....
Een andere reset-manier (betere knip-en-plakwerk):
The following is right from the MINI TIS bulletin:
1. Close the window and door fully.
2. Lower the window by holding the switch in the "down" position. Continue to hold the switch down for at least 5 seconds after the window has been fully lowered.
3. Raise the window by holding the switch in the "fully up" position. Continue to hold the switch in the up position for at least 5 seconds after the window has been fully raised.
4. Repeat steps 1 to 3 for the window on the other side.

En als dat niet werkt (ook knip-en-plak van andere site):
1. Insert the fob, hold both window toggles "down" at the same time until the windows are fully open.
2. Pop the fob out, then back in again, hold both toggles "up" until fully closed.
3. Pop the fob out, then back in again...you should have auto up/down again.

En als deze ook niet werkt (naast alle opties je jezelf ook al geprobeerd hebt), dan zal ie toch aan de computer moeten om de module een reset te geven.
Bedankt
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Raam bestuurderszijde zakt niet bij openen deur

16 mei 2019, 20:27

Tsja, dat wordt dan toch proberen om precies op tijd te stoppen, ipv de knop vast te houden. En dan nogmaals proberen één of meer van die reset mogelijkheden uitvoeren.
Of inderdaad iemand opzoeken die de module kan resetten. Is gewoon een lastig ding, ik ben er ook wel eens een tijdje mee zoet geweest om het weer op orde te krijgen.
En soms houdt het raam er ook ineens zelf mee op, dan wordt motortje te warm en stopt ie om af te koelen...
Coen1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 jan 2019, 17:54

Re: Raam bestuurderszijde zakt niet bij openen deur

16 mei 2019, 21:10

En anders toch even langs de dealer sommige dealers lezen hem snel in. Kosten dan toch zo rond tussen de 70 en 80 euro maar dan ben je er wel vanaf.
Gebruikersavatar
pascalf
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 apr 2019, 17:52

Re: Raam bestuurderszijde zakt niet bij openen deur

17 mei 2019, 16:08

Duidelijk. Ik ga dan inderdaad proberen wat Robert zei om precies op tijd te stoppen enz... En anders zoals Coen1 zei naar de dealer gaan. Bedankt voor jullie reactie.
Gebruikersavatar
pascalf
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 apr 2019, 17:52

Re: Raam bestuurderszijde zakt niet bij openen deur

17 mei 2019, 16:41

Ik ben nu een stap verder.... Als ik nu één keer druk om het raam naar beneden te doen dan gaat ie geheel automatisch naar beneden. Alleen werkt dat nog niet voor omhoog. Als ik de knop omhoog houd totdat ie boven is zakt ie weer een centimeter of 6-7 naar beneden.
barttigges
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 jan 2019, 19:22

Re: Raam bestuurderszijde zakt niet bij openen deur

19 mei 2019, 12:10

@pascalf, afhankelijk van waar je woont kan ik het eventueel voor je doen met de dealer apparatuur,
Gebruikersavatar
pascalf
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 apr 2019, 17:52

Re: Raam bestuurderszijde zakt niet bij openen deur

19 mei 2019, 13:50

Hallo Barttiggew, Bedankt voor je aanbod. :icon_top: Ik woon in Moordrecht, omgeving Gouda....
Gebruikersavatar
pascalf
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 apr 2019, 17:52

Re: Raam bestuurderszijde zakt niet bij openen deur

21 mei 2019, 21:42

pascalf schreef:
19 mei 2019, 13:50
Hallo Barttiggew, Bedankt voor je aanbod. :icon_top: Ik woon in Moordrecht, omgeving Gouda....
Gaat het lukken? Of is het te ver???
SOS

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”